آفتاب

هنوز هم در برخی نقاط کشور برق امامی استفاده می‌شود / جنگ با مهم کردن خاموشی، روشنایی را مهم‌تر کرد

هنوز هم در برخی نقاط کشور برق امامی استفاده می‌شود / جنگ با مهم کردن خاموشی، روشنایی را مهم‌تر کرد

ارمکی با بیان اینکه جنگ از طریق مهم کردن خاموشی است که روشنایی را پدیده مهم تری می کند، یادآور شد: برق امروز به عنوان کالای عمومی بیشتر ساحت فرهنگی و اجتماعی دارد تا ساحت صرفا اقتصادی.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه در نشست خبری که با موضوع تعریف و توسعه گفتمان صنعت برق که از سوی انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: صنعت برق به عنوان یک کالای لوکس نماد مدرن شدن و زندگی شهری و معیاری برای توسعه و پیشرفت است و در حاشیه چیزی به نام زندگی مدرن و سازگاری اجتماعی و فهم از زندگی مدرن است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و جنگ دو عامل تبدیل برق از کالای لوکس به کالای عمومی بوده اند، افزود: انقلاب از برق به عنوان کالای ارزان و مجانی که پیچیدگی نداشته و به سادگی می تواند مصرف کرد،ساخت  مثلا در بیانات امام هم آمده که اکنون برق امامی هنوز هم هست و در حاشیه ها از این نوع برق استفاده می شود.

آزاد ارمکی تصریح کرد: انقلاب موجب می شود تعبیر جدیدی در رابطه با صنعت برق بوجود آید که البته غیر مستقیم به کالای عمومی شود و دولت و نظام سیاسی متعهد می شود به هر شکل ممکن به همه جا این کالا را منتقل کند به طوری که اگر فرایند توسعه ایران را نگاه کنیم می بینیم که سعی شده این کالا به هر شکلی به روستاهای دور هم منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب با نوع نگاه رفع استضعاف و نابرابری این کالا را به ساحتی برده که منجر به اتفاقاتی شده که نه تنها نتایج فنی و اقتصادی که نتایج اجتماعی و فرهنگی  داشته باشد، جامعه با کالایی مواجه می شود که امکان بهره برداری از کالاهای دیگر را دارد و در الگوی مصرف و مناسبات اجتماعی و معماری و ساخت و ساز خانه و شهر تغییر ایجاد می شود بنا بر این با پدیده روشنایی به عنوان پدیده عمومی مواجهیم.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: جنگ در ایران بیش از انقلاب اسلامی در تحولات اجتماعی موثر بود، در جنگ با پدیده جدیدی به نام خاموشی مواجه می شویم و تصویر جدیدی از خاموشی رخ می دهد، ما در جنگ با خاموشی که پدیده اجتماعی و سیاسی امنیتی و اقتصادی است، روبرو می شویم، جایی دشمن با حمله نظامی تاسیسات را از بین می برد، جایی هم ما از توسعه اجتناب کردیم، مصرف زیاد شده و تولید به اندازه کافی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه جنگ از طریق مهم کردن خاموشی است که روشنایی را پدیده مهم تری می کند، یادآور شد: برق امروز به عنوان کالای عمومی بیشتر ساحت فرهنگی و اجتماعی دارد تا ساحت صرفا اقتصادی. 

  ارمکی گفت: امروز امکان اینکه مردم ایران را با خاموشی بتوان تنبیه کرد وجود ندارد، مثلا اگر مردم پول برق ندهند و برق قطع شود شورش اجتماعی رخ می دهد، برق پدیده ای است که منزلت اجتماعی و فرهنگی دارد و هر نوع اتفاقی بیفتد اثرات سیاسی در پی دارد مثلا اگر اداره برق جایی را قطع کند با یک آشوب اجتماعی بزرگ روبرو می شویم که این افراد حاضرند حتی کل نظام اجتماعی را نابود کنند و تخریب عمومی ایجاد کنند. 

وی بیان کرد: ما باید به این پدیده به گونه ای دیگر و از زوایای دیگر نگاه کنیم که دانش دیگری طلب می کند و با آنچه که تا دیروز مهندسان برق تعیین کننده بودند، فرق می کند.

 

 

کد N1779476

وبگردی