آفتاب

وقتی متخصصان بیهوشی...

وقتی متخصصان بیهوشی...

همشهری آنلاین_ فتانه انفرادی: چند هفته ای است که متخصصان بیهوشی کشور، برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به کاهش تعرفه‌های بیهوشی در سال ۹۶ ، دست به هر اقدامی زده اند، اقداماتی که برخی از آنها بحق شایسته جامعه پزشکی ایران نیست.

از تحصن و تجمع مقابل مجلس شوراي اسلامي گرفته تا صدور بيانيه و سپس طرح انتقاد در شبكه‌هاي اجتماعي و ...

اما اقدامي كه حتي طرح آن بحق زيبنده اين گروه از جامعه فرهيخته كشور نبود و نيست اين بود كه برخي از متخصصان بيهوشي، اعلام كردند كه به دليل كاهش تعرفه‌هاي بيهوشي، دست از كار مي‌كشند و اين يعني ايجاد خلل و وقفه در روند خدمات‌رساني به مردم.

اين سخن، حتي اگر عملي هم نشده باشد، قابل گذشت نيست. كاهش روند خدمات‌رساني به مردم، تحت هيچ شرايطي قابل قبول نيست و قطعا آثار سوئي بدنبال خواهد داشت كه سلب اعتماد مردم از جامعه پزشكي، يكي از آنهاست.

از سوي ديگر، دست كشيدن از كار، جان بيماران را  هم به خطر مي‌اندازد به همين دليل، بايد بپذيريم كه سلامت مردم هيچگاه نبايد تحت تاثير خواسته‌هاي صنفي و گروهي قرار گيرد.

آيا علي‌رغم اينكه همواره معلمان از كمي حقوق دريافتي خود گله‌مند هستند،  تاكنون اعلام كرده اند كه سر كلاس درس نمي‌روند و يا ... با اينكه همه ما تعدادي از معلمان عزيز را در گوشه و كنار ايران مي‌شناسيم كه حقوق آنان كفاف زندگي روزمره آنان را نمي‌دهد.

متخصصان محترم بيهوشي، آيا واقعا براي تامين نيازهاي روزمره و روزانه خود به شدت دچار مشكل شده ايد كه اين‌گونه عجولانه عمل كرديد؟

آيا براستي، آن قدر در تنگنا و بي‌پولي به سر مي‌بريد كه حاضر نيستيد، فقط كمي صبر كنيد تا مشكل‌تان هر چه هست، برطرف شود.

آيا امكان نداشت كه در فضايي توام با تعامل، مدارا و كمي صبر و شكيبايي، حرف‌هايتان را مطرح كنيد و منتظر پاسخ باشيد؟

مگر سوگند نخورديد كه همواره منافع مردم را بر منافع خود ترجيح مي‌دهيد؟ اين است معناي سوگند پزشكي؟ آيا نمي‌تواستيد از راه‌هاي معقول‌تري براي رساندن خواسته‌ها و اعتراض خود استفاده كنيد؟ مردم چه گناهي كرده اند؟

البته كه بحث اعتراض به تعرفه‌هاي پزشكي، بحث امروز و ديروز نيست و موضوعي است كه همواره به يك چالش در نطام سلامت ايران، تبديل شده است و هرسال پس از تعيين تعرفه‌هاي پزشكي، هميشه تعدادي از گروه‌هاي پزشكي و كادر درماني ناراضي و عده اي راضي هستند.

اما نكته اي كه اين بار بيش از هميشه جاي تامل دارد ، آن است كه آيا هر گروه از جامعه پزشكي كه نسبت به تعرفه‌هاي خود اعتراض دارند، حق دارند كه از روش‌هاي غير معمول براي رساندن صداي خود به مسئولان استفاده كنند؟

متخصصان بيهوشي، نسبت به كاهش تعرفه‌هاي بيهوشي سال 96، اعتراض دارند. آنها در اظهار نظرهاي مختلف، ميزان اين كاهش را 20، 25 ، 40 و حتي گاهي 50 درصد اعلام كرده اند و مي‌گويند وزارت بهداشت در كتاب تعرفه‌ها دست برده است. آنها بر این عقیده اند که کاهش تعرفه بیهوشی به هیچ عنوان عادلانه نبوده است و خواستار اصلاح تعرفه‌ها هستند.

گرچه اين روزها، اغلب مسئولان وزارت بهداشت در واكنش به اقدامات متخصصان بيهوشي به ويژه توقف برخي اعمال جراحي غير اورژانسي اظهار نظر كردند و معاونت درمان وزارت بهداشت، کم‌کاری در حوزه درمان را بر خلاف قوانین کشور ذكر كرد و روابط عمومی این معاونت در اطلاعیه‌ای به نقل از معاون درمان وزارت بهداشت، از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد در صورتی که عده معدودی از متخصصان بیهوشی استخدامی، در ارائه خدمات بیهوشی در جراحی‌های انتخابی و غیراورژانسی همراهی نکنند، برای ادامه روند ارائه خدمات درمانی به هموطنان از پزشکان تمام وقت کمک خواسته شود.

و ايرج حريرچي، قائم مقام وزارت بهداشت، هم اعلام كرد كه وقتی بیماری بستری می‌شود حتی اگر با یک ساعت تاخیر کارش انجام شود، درست نیست.

و حتي محمد هادي ايمانيه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بيانيه اي به انجمن بیهوشی استان فارس پیشنهاد داد که برای رفع مشکل‌شان، از طریق دبیرخانه شورایعالی بیمه و وزارت رفاه، موضوع را پیگیری کنند و گفت كه فرهنگ دینی و سوگند پزشکی ما ایجاب می‌كند در هر شرایطی، که بر سر دوراهی منافع شخصی(اعم از آبرو، مال یا جان) و منافع بیماران‌مان قرار می‌گیریم، راه دوم را برگزینیم، لذا در هیچ شرایطی لغو یا کاهش خدمت رسانی به بیماران اعم از اورژانس و الکتیو با دو مبنای گفته شده، سازگار نیست و تصمیم گیرنده برای تعرفه (اعم از زمانی که تصمیم به افزایش تعرفه‌ها گرفته شد و هم اکنون که برخی تعرفه‌ها کاهش داده شده است) هیات محترم دولت است که مبتنی بر پیشنهاد شورایعالی بیمه تصمیم گیری می‌کند و در شورایعالی بیمه نیز وزارت بهداشت در اقلیت است.

و علي‌رضا اولیایی منش، مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت هم در اظهار نظر جامعي اعلام كرد كه کاهش 25 درصدی خدمات بیهوشی به پیشنهاد شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه و تصویب هیات وزیران بوده است. کاهش تعرفه خدمات بیهوشی، حدود یک پنجم از رشد قبلی در تعرفه خدمات این رشته را کسر کرده است و این غیرمنصفانه است که تعدادی از همکاران رشته بیهوشی به محض کاهش مختصر تعرفه خدمات بیهوشی در شورای عالی بیمه هجمه‌های سنگین و غیرکارشناسی را متوجه وزارت بهداشت کنند و این در حالی است که در زمان افزایش تعرفه‌ها در سال‌های 93 تا 95 حتی یک مورد، از دست اندرکاران یکسان سازی کای جراحی و بیهوشی و افزایش قابل توجه درآمد، تقدیر صورت نگرفت.

  آنچه مسلم است، نتيجه اعتراض متخصصان بيهوشي، به طور قطع، در نهايت ان شاءالله ختم به خير خواهد شد اما آنچه در اذهان مردم خواهد ماند، خاطره تلخي است از اقدامي غير معقول و عجولانه، كه سلامت و جان  و اعتماد مردم را نشانه گرفته بود، به همين دليل، هيچ‌گاه از ياد مردم نخواهد رفت و به هيچ  عنوان، قابل بخشش هم نيست.

کد N1779463

وبگردی