آفتاب

شیوع چاقی در کودکان جهان در طول ۴ دهه ۱۰ برابر شده است

شیوع چاقی در کودکان جهان در طول ۴ دهه ۱۰ برابر شده است

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند فقط در طول ۴ دهه میزان‌های چاقی در کودکان و نوجوان در سراسر جهان افزایشی شدید در حد ۱۰ برابر داشته است، هرچند که این افزایش در همه کشورها یکسان نیست.

به نوشته ان‌پی‌آر پژوهشگران بریتانیایی و سازمان جهانی بهداشت می‌گویند افزایش میزان چاقی در کودکان و نوجوانان در کشورهای پردرآمد در میزان‌هایی بالا به یک حد کفه‌ای رسیده است، اما در کشورهای آسیای شرقی و آمریکای لاتین میزان چاقی همچنان در حال شتاب گرفتن است.

این پژوهشگران به سرپرستی مجید عزتی از امپریال کالج لندن روند تغییر شاخص توده بدنی در بیش از ۲۴۰۰ بررسی جمعیتی از ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۶ - شامل ۳۱ میلیون نفر در سنین ۵ تا ۱۹- که مربوط به کشورهای گوناگون بودند، را تجزیه‌وتحلیل کردند.

نتایج نشان داد که شمار دختران و پسران دچار چاقی در سراسر جهان در طول این دوره ۱۰ برابر شده و از ۱۱ میلیون به ۱۲۴ میلیون رسیده است. در همین دوره زمانی شمار کودکان و نوجوانان دچار کمبود تغذیه و زیر وزن طبیعی با وجود کاهش اندک از سال ۲۰۰۰ به بعد، رقم بالاتری در حد ۱۹۲ میلیون بوده است.

در همین دوره زمان میزان شیوع چاقی در جهان از زیر یک درصد برای دختران و پسران به ۵.۶ برای دختران و ۷.۸ برای پسران رسیده است.

به گفته این پژوهشگران اگر روند فعلی ادامه یابد، انتظار می‌رود شمار کودکان و نوجوانان چاق تا سال ۲۰۲۲ از شمار کودکان دچار کم‌وزنی متوسط و شدید فراتر رود.

در هر دو سوی این طیف سلامت کودکان و نوجوانان به خطر می‌افتد. چاقی با اختلالاتی مزمنی مانند دیابت نوع ۲ و فشارخون بالا همراهی دارد و کم‌وزنی کودکان ازجمله خطر بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

بر اساس این بررسی، شیوع چاقی عموماً در منطقه اقیانوسیه جنوبی در بالاترین حد است و میزان آن در سال ۲۰۱۶ در میان دختران و پسران در جزایر کوک، نائورو و پالائو به ۳۰ درصد رسیده بود. میزان چاقی کودکان و نوجوانان در آمریکا، مصر و عربستان سعودی و چند کشور دیگر نیز بالا و بیش از ۲۰ درصد است.

درمجموع این پژوهشگران دریافتند: «از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۶، شیوع چاقی در همه کشورها افزایش یافته است، هرچند که میزان افزایش در برخی از کشورهای پردرآمد ازلحاظ آماری قابل‌توجه نیست.»

در طرف دیگر طیف در آسیای جنوبی- به‌خصوص در هند- بالاترین میزان کم‌وزنی کودکان و نوجوانان وجود دارد.

این پژوهشگران دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه درباره متوقف شدن روند افزایش چاقی در برخی از کشورهای پردرآمد جهان می‌بینند.

مجید عزتی، سرپرست پژوهش می‌گوید: «این یافته به ما نشان می‌دهد که می‌توان کاری برای مقابله با چاقی کودکان انجام داد، اما اغراق است اگر آن را خبری خوش بنامیم. هنوز میزان چاقی در این گروه سنی بالاست و ما می‌خواهیم این میزان پایین بیاید.»

کد N1779302

وبگردی