آفتاب

ایران و عراق می‌توانند بورس کالای مشترک ایجاد کنند

ایران و عراق می‌توانند بورس کالای مشترک ایجاد کنند

سلطانی‌نژاد گفت: تضمین کیفیت و تجارت مدرن از خصیصه‌های بورس کالاست. بازارهای مدرن فرصت بهتری را برای تجارت در اختیار تجار قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران صبح امروز در همایش بزرگ تجاری  ایران و عراق با اشاره به بازار مدرن و رقابتی در بورس‌های کالایی، گفت: می‌توان با بهره گیری از ابزارهای مختلف برای تسهیل در تجارت بین دو کشور اقدام کرد که بر این اساس سناریوهای مختلفی وجود دارد که می‌توان به پذیرش انبارها در کشور عراق و شهرهای مرزی ایران، فعال کردن تجار دو طرف در ارائه تسهیلات و مشوق‌ها و ایجاد شعب با نمایندگی دو کشور ایران و عراق و ایجاد بورس کالای مشترک اشاره کرد.

وی افزود: بورس کالای ایران در زمینه‌های مختلف محصولات فلزی، غذایی، پتروشیمی، کشاورزی، و کلینکر فعالیت می‌کند و ارزش معاملات این بورس در سال گذشته بالغ بر 81هزار و 700 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی گفت: بازار سنتی نواقص و چالش‌های زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به فعالیت‌های پیله‌وری اشاره کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: تضمین کیفیت و تجارت مدرن از خصیصه‌های بورس کالاست. بازارهای مدرن فرصت بهتری را برای تجارت در اختیار تجار قرار می‌دهند.

وی گفت: کالاهای مختلف می‌توانند با سرویس‌های مختلف به مشتریان ارائه شوند و ما برای تجارت امروز ناگزیر به سمت بازار مدرن در حرکتیم. زیرا بازار سنتی پاسخگوی ما نیست.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: تضمین کیفیت و کاهش هزینه‌ها باعث توسعه بازار خواهد شد. البته در گذشته بازار سرمایه عراق در خصوص توسعه اوراق بهادار اقدامات خوبی انجام داد و امروز نیز با همکاری با بورس کالای ایران می‌تواند موثرتر از گذشته باشد.

وی با اشاره به B TO B گفت: یکی از بسترهای مناسب برای معاملات در بورس کالای ایران B TO B است که بستر مهمی برای بازاریابی محسوب می‌شود و این بستر آنلاین قطعا دارای اصالت و ضمانت کیفیت است البته بورس کالای ایران بازارهای فیزیکی و نقدی نیز دارند و محصولات صنعتی و معدنی و پتروشیمی در این بازار عرضه می‌شوند. بازاری که امکان تامین مالی و فروش را فراهم می‌کند که اگر شکل گیرد باعث افزایش تجارت خواهد شد.

کد N1779210

وبگردی