آفتاب

انتشار صدای ضبط شده‌ از "حمله با سلاح صوتی" علیه دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

انتشار صدای ضبط شده‌ از "حمله با سلاح صوتی" علیه دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

ایسنا نوشت: یک صدای ضبط شده‌ که گفته شده صدای سلاح صوتی استفاده شده علیه کارمندان سفارت آمریکا در کوبا بوده، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این فرکانس‌های بالا گمان می‌رود که به دست‌کم 22 کارمند دیپلماتیک آسیب جسمی وارد کرده و این افراد از مشکلاتی در رابطه با شنوایی، عملکرد شناختی، بینایی، تعادل و خواب رنج می‌برند.

این ادعاها باعث شده که روابط میان آمریکا و کوبا تنها یکسال پس از سفر تاریخی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به هاوانا به طور قابل توجهی خدشه‌دار شود.

اوایل ماه جاری میلادی 15 تن از دیپلمات‌های کوبایی از سفارت کوبا در واشنگتن اخراج شدند.

صداهای ضبط شده از هاوانا برای کارشناسان در نیروی دریایی آمریکا که توانایی‌های پیشرفته‌ای برای تجزیه و تحلیل سیگنال‌های صوتی دارند و همچنین برای سرویس‌های اطلاعاتی ارسال شدند.

براساس گزارشات، یک بررسی دقیق‌تر از یکی از صداهای ضبط شده نشان می‌دهد این صدا تنها شامل یک فرکانس نبوده و دست‌کم 20 فرکانس مختلف یا اوج در آن وجود داشته است.

کاسیک سرکار، یک کارشناس صوت شناسی و استاد مهندسی در دانشگاه جورج واشنگتن که این صدای ضبط شده را بررسی کرده، می‌گوید: در این صدای ضبط شده حدود 20 اوج وجود دارد که با فاصله‌های برابر قرار گرفته‌اند. تمامی این اوج‌ها مربوط به فرکانس‌های مختلف هستند.

اما این صداهای ضبط شده به طور دقیق مشخص نکرده که چه چیزی به دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا آسیب وارد کرده و دولت واشنگتن هنوز به طور رسمی هیچ کسی را مقصر ندانسته است.

این در حالی است که دولت کوبا نیز هرگونه مشارکت یا اطلاع داشتن از این حملات را رد کرده است.

اما مقامات آمریکایی معتقدند که دولت کوبا می‌توانست اقدامات بیشتری برای جلوگیری از وقوع این حملات انجام دهد.

52310

کد N1779192

وبگردی