آفتاب

به کشاورزی خانوادگی کم توجهی کردیم

به کشاورزی خانوادگی کم توجهی کردیم

محمود حجتی گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که کشاورزی خانوادگی در کشورهای غربی و توسعه یافته باعث به وجود آمدن زندگی‌های راحت، روان و بی‌دغدغه شده و این نوع کشاورزی نسل به نسل در بین اقشار روستایی منتقل می‌شود و زنان نقش ویژه‌ای در کشاورزی ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اولین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری کشور در توسعه پایدار امروز یکشنبه 23 مهر با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات، زند معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات وزارت کشاروزی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان، جمعی از مسئولین، روستائیان و اصحاب رسانه در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: زنان تاثیر فوق العاده‌ای در ایجاد ثروت ملی، افزایش تولید، افزایش ارزش افزوده، تامین درآمد خانوارها و توسعه پایدار دارند.

وی افزود:‌ اگر به زنان در جامعه به خوبی پرداخته شود آنها بسیار اثرگذار خواهند بود و ما می‌توانیم به آینده کشور امیدوار باشیم.

حجتی در رابطه با کشاورزی خانوادگی خاطرنشان کرد: بحث کشاورزی خانوادگی در دنیا بسیار مهم است ما متاسفانه بسیاری از آداب و سنن، فرهنگ و ارزش‌های تاریخی خود را در دهه‌های اخیر مفت از دست داده‌ایم. چگونگی زندگی، رفتار اجتماعی، رفتار خانوادگی و فرهنگ عمومی خود را به خاطر نوگرایی‌های کاذب از بین برده‌ایم.

وی افزود: بسیاری از گرفتاری‌ها که امروز گریبانگیر جامعه ما شده ناشی از همین قصور است. کشاورزی خانوادگی موضوع روز کشورهای اروپایی و آمریکایی است و در چند سال گذشته فائو سالی را به این نام نامگذاری کرده بود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد:‌ گزارش‌ها حاکی از آن است که کشاورزی خانوادگی در کشورهای غربی و توسعه یافته باعث به وجود آمدن زندگی‌های راحت، روان و بی‌دغدغه شده و این نوع کشاورزی نسل به نسل در بین اقشار روستایی منتقل می‌شود و زنان نقش ویژه‌ای در کشاورزی ایفا می‌کنند.

حجتی عنوان کرد: در جامعه روستایی و عشایری ما زنان بسیار فعال و پرجوش و خروش هستند. در آمار و ارقام گاهی دچار اشتباه می‌شویم این مساله که گفته می‌شود که به خاطر مهاجرت جمعیت روستایی در اوایل انقلاب 70 درصد بوده اما الان به 25 درصد کاهش یافته، صحیح نیست.

وی افزود: تعداد شهرها در اوایل انقلاب 300 شهر بود اما در حال حاضر به بالای 1500 شهر افزایش یافته است. این امر باعث تقسیم جمعیت می‌شود و موضوع مطلق مهاجرت را نفی می‌کند.

حجتی در رابطه با اقدامات زنان روستایی تصریح کرد:‌ زنان روستایی در بحث صنایع دستی، صنایع تبدیلی و تولید ملی کاملا فعال و اثرگذار هستند و ما هم امیدواریم بتوانیم از آنها به خوبی  حمایت و پشتیبانی کنیم و با وجود صندوق‌های خرد و بانوان حمایت لازم را به عمل آوریم. نهادسازی و با هم کار کردن در یک مجموعه کاری و یک صندوق نکته بسیار مهمی است که امیدواریم با پشتیبانی مالی و حمایت زنان روستایی بتوانیم با ایجاد این تشکل‌ها محصولات را به بازار هدف برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ظرفیت‌های روستایی تاکید کرد:‌ بحث ظرفیت‌های معقولی که در پیرامون ما است مساله مهم دیگر است همیشه به دنبال دست‌های غیب برای بهبود نباشیم ایجاد کود ارگانیک از زباله‌های تجدیدپذیر و قابل بازیافت از اقداماتی است که می توانیم با کمک روستائیان و در روستاها راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: ایجاد گلخانه‌ها در کنار باغ‌ها می‌تواند به کاهش استفاده از آب و نگهداری از محصولات کم‌آب‌تر کمک کند.

حجتی در رابطه با صنایع دستی و سابقه آن در کشور اظهار کرد:‌ صنایع دستی سابقه دیرینه در مناطق روستایی و عشایری دارد که ما در هیئت دولت مصوبات خوبی را در این زمینه انجام داده‌ایم تا این ظرفیت‌ها را فعال‌تر کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان بیان کرد:‌ هیچ دلیلی ندارد محصولات کشاورزی به صورت خام و یا فله‌ای توزیع شود باید بتوانیم آنها را بسته بندی و به بازارهای هدف عرضه کنیم که این امر ایجاد اشتغال و سرمایه خواهد کرد. در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی انجام داده‌ایم و امیدواریم با کمک هم بتوانیم این اهداف را برآورده کنیم.

کد N1779120

وبگردی