آفتاب

عاقبت قراردادهای ایران با بوئینگ و ایران ایر پس از سخنرانی ترامپ | هواپیماها چه می شوند؟

عاقبت قراردادهای ایران با بوئینگ و ایران ایر پس از سخنرانی ترامپ | هواپیماها چه می شوند؟

بویینگ روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به پیگیری دستورهای دولت آمریکا در قراردادهای تایید شده از سوی دولت با ایرلاین ایرانی ادامه می‌دهیم و در ارتباط با قانون‌گذاران آمریکایی برای دستورالعمل‌های جدید خواهیم بود.

به گزارش ایلنا به نقل از سی ان بی سی، برنامه بویینگ برای فروش هواپیما به ایران علیرغم طرح ترامپ برای ترمیم توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ همچنان در امان است.. 

بر اساس این گزارش توافق ماه دسامبر بین ایران ایر و بویینگ برای فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار در راستای لغو تحریم‌ها در اثر برجام انجام گرفته است. 

سی ان بی سی نوشت: فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران‌ایر روز پنجشنبه تاکید کرده بود که هواپیماهای سفارش داده شده حتی در صورتی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود هم در امان خواهند بود. این عملکرد آمریکا بر قرارداد بویینگ با ما تاثیری نخواهد داشت. 

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: در سال جاری کنگره اقدامات گوناگونی برای متوقف کردن این توافق انجام داده است. بویینگ روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد «ما به پیگیری دستورات دولت آمریکا در قراردادهای تایید شده از سوی دولت با ایرلاین ایرانی ادامه می‌دهیم و با قانون‌گذاران آمریکایی برای دستورالعمل‌های جدید  در ارتباط خواهیم بود. 

سی  ان بی سی نوشت: ایران ایر ۱۰۰ هواپیمای مسافری از ایرباس که رقیب اروپایی بویینگ است هم خریداری کرده است. بویینگ هنوز هیچ یک از هواپیماهای قرارداد را به ایران نداده است اما ایرباس تا امروز سه هواپیما را در اختیار ایران قرار داده است.

بر اساس این گزارش اگر توافق هسته‌ای از هم بپاشد، می‌تواند بر مشاغل مرتبط با خط تولید بویینگ تاثیر گذاشته و توافق‌های دیگر مرتبط با ایران را هم به خطر بیاندازد. 

سی ان بی سی نوشت: «در زمان قرارداد با ایران ایر، بویینگ گفته بود که این توافق ضامن ایجاد ده‌ها هزار شغل در آمریکاست که به طور مستقیم با خط تولید در ارتباط هستند. در ماه آپریل بویینگ ۳ میلیارد دلار توافق با ایرلاین آسمان برای فروش ۳۰ هواپیما امضا کرد.»

بر اساس گفته هاوارد روبل تحلیل‌گر هوانوردی آمریکا برخی سیاست‌ها بر مسائل خارج از توافق تمرکز دارند اما میتوانند فروش هواپیما و دیگر تجارت ها را مختل کنند.

کد N1778775

وبگردی