آفتاب
گزارش مهر از بزم کتاب فرانکفورت؛

«روز ایران» در فرانکفورت چگونه گذشت؟/ تعزیه خوانی برای کتاب‌بازها

«روز ایران» در فرانکفورت چگونه گذشت؟/ تعزیه خوانی برای کتاب‌بازها

سومین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت با برگزاری مراسم ویژه روز ایران در محل این نمایشگاه به کار خود پایان داد.

 به گزارش خبرنگار مهر، سومین روز حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که با عنوان «روز ایران» نیز نام گذاری شده بود با برگزاری مراسم ویژه‌ای از سوی ایران در محل نمایشگاه کتاب فرانکفورت سپری شد.

در این مراسم امیرمسعود شهرام‌نیا مدیر غرفه ایران و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در سخنانی با اشاره به جزئیات حضور ایران در نمایشگاه این دوره خطاب به حاضران در این مراسم گفت: ما حرکت خودمان در این حضور را حرکتی رو به جلو می‌دانیم اما بر این باوریم که راه نرفته هنوز زیاد است. در نتیجه از همه می‌خواهیم که نظرات خود را منعکس و ما را با نقد موثر و حرفه‌ای در بهتر طی کردن این مسیر یاری کنند.

جغرافیای فرهنگی ایران فراتر از جغرافیای سیاسی

سیدعلی موجانی رایزن فرهنگی ایران نیز در این مراسم با طرح این پرسش که ایران را باید در دنیا چگونه تعریف کرد، در سخنانی بیان داشت: باید به این سوال فکر کنیم که ایران ما در جغرافیای خودش تعریف می‌شود یا اینکه ما و سرزمین‌مان با مردمان و سرزمین‌های دیگری نیز پیوستگی داریم.

وی ادامه داد: به باور من ایرانی و ایرانیان با بسیاری از مردمان سرزمین‌های دیگر به هم پیوسته‌ایم. گاهی زبان مشترک نداریم اماهم نژادیم و گاهی نژاد مشترک نداریم اما هم زبانیم. جغرافیای فرهنگی ما ایرانیان بسیار بی‌کران تر از جغرافیای سیاسی ماست و همین مساله است که ایران در بسیاری از بخش‌های دنیا قابل لمس می‌کند.

موجانی افزود: اعتقاد دارم که شخصیت فرهنگی ایران را باید در قالب هنر به دنیا معرفی کنیم و همچنین این شخصیت باید در دل و جان هنرمند ما نیز جلوه‌گر شود. بر این باورم که تا در دل و ذهن نویسنده ایرانی کلمه و موسیقی و فرهنگ ایرانی به صدا در نیاید نمی‌توان از او انتظار داشت که بتواند مخاطبی در خارج از ایران نیز به دست بایورد.

محمود آموزگار نیز در این مراسم خطاب به حاضران در سخنان کوتاهی گفت: حضور ما در اینجا و آنچه رخ داده است، نباید قانعمان کند بلکه باید با همدلی و استفاده از تجربه سایر همکاران بتوانیم مسیر باقی‌مانده پیش رویمان را سریع‌تر طی کنیم.

[!-- ==StartFragment==--]تعزیه‌خوانی با اجرای حاج محمد بخشی‌نیا و محسن گیوه‌کش و نیز اجرای موسیقی سنتی ایرانی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود. [!-- ==EndFragment==--]

پایان بخش این مراسم نیز ضیافت ایرانی برای مهمانان حاضر در غرفه ایران در این نمایشگاه بود.

داستان‌خوانی ایرانی در فرانکفورت

اما روز گذشته نشست داستان‌خوانی نویسندگان ایرانی نیز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد. در این نشست که با مدیریت غلامرضا امامی اجرا شد، محمد رضا شمس و الهام فلاح دقایقی را برای حاضران به داستان‌خوانی پرداختند و امام نیز در سخنانی کوتاهی یاد و خاطره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و انتشار بیش از  میلیون جلد کتاب در آن از ابتدای تاسیس تا سال گذشته را گرامی داشت.

در نشست دیگری که طی روز سوم نمایشگاه کتاب فارنکفورت در غرفه ایران برگزار شد، یوخت وبر مدیر بخش زبان‌های خارجی کتابخانه بین‌المللی مونیخ به همراه محمود برآبادی درباره تهیه فهرست‌های کتاب کودک و نوجوان به صحبت پرداختند که طی آن موضوع تهیه فهرست کتاب لاک‌پشت پرنده برای حاضران به صورت دو زبانه تشریح شد.

در سومین روز از حضور ایران در این نمایشگاه همچنین مدیران دو نمایشگاه کتاب پاریس و بولونیا نیز در غرفه ایران حاضر و به معرفی رویداد فرهنگی خود و راه‌های برقراری ارتباط متقابل پرداختند.

ایرانیان حاضر در غرفه ایران همچنین شب گذشته در ضیافت شامی که از سوی کنسولگری ایران در شهر فرانکفورت برگزار شده بود حضور پیدا کردند.

کد N1778541

وبگردی