آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

گل یا پوچ کشاورزان در زمین های پسته/ گرما گریبان طلای سبز را گرفت

گل یا پوچ کشاورزان در زمین های پسته/ گرما گریبان طلای سبز را گرفت

کرمان – گرمای بیش از حد هوا در ماه های فروردین و تیتر سال جاری نتیجه اش را حالا در مهر ماه نشان داده است و ۳۰ درصد از مجموع محصول پسته سال جاری استان کرمان پوک شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: تمام نشانه ها در سال جاری از برداشت محصول خوب در زمین های پسته خبر می داد، کشاورزان انتظار داشتند بعد از مدت ها خشکسالی و پس از بارشپهای زمستان سال گذشته درختان به بار نشسته را ببینند اما مهرماه که زمان برداشت محصول فرا رسید، کشاورزان تمام پیش بینی های کارشناسان و مسئولان کشاورزی در سال جاری را بر باد رفته دیدند.

متاسفانه کشاورزان در اکثر شهرستان های استان کرمان که ۹۰ درصد پسته ایران را تامین می کند و دومین تولید کننده پسته دنیاست با ۳۰ درصد پوکی پسته مواجه شدند.

مهمترین عامل کاهش کیفیت پسته در سال جاری گرمای بی موقع در فروردین ماه سال جاری و در نهایت اوج گرمای بی سابقه در تیرماه بود، طی سال های اخیر پسته کرمان خسارت های قابل توجهی از تغییرات اقلیمی دیده است که مهمترین عامل این تغییرات خشکسالی و افزایش گرمای هوا بوده است و حالا میلیاردها تومان خسارت روی دست کشاورزان مانده که مسلما در قیمت پسته طی سال جاری تاثیر گذار خواهد بود.

تابستان در کرمان طولانی و شدت گرما افزایش یافته است

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: تغییرات اقلیمی یک حقیقت است که طی سال های اخیر در اکثر شهرستان های استان کرمان نمود داشته و باید با این واقعیت کنار بیاییم ضمن اینکه برای مضررات این تغییرات هم چاره اندیشی کنیم.

وی بیشترین خسارات تغییرات اقلیمی را در حوزه کشاورزی دانست و افزود: باید با برگزاری کارگاه های مختلف کشاورزان را آگاه کنیم و راهکارهای مقابله با گرما زدگی و یا سرمازدگی را به کشاورزان آموزش دهیم[span dir='LTR'].

سلاجقه گفت: تعداد روزهای گرم در استان کرمان افزایش یافته است و فصل گرما زودتر آغاز می شود و دیرتر هم تمام می شود و از سوی دیگر بر شدت گرمای هوا نیز افزوده شده است.

کرمان ۲۶۰ هزار هکتار باغ پسته دارد و از این نظر در جهان رتبه قابل توجهی را داریم و بخش قابل توجهی از نیاز بازار را تامین می کنیم

وی گفت: در زمستان سال گذشته شاهد بودیم که تا اواسط زمستان هنوز هوای کرمان گرم بود و همه این ها روی محصولات کشاورزی اثر می گذارد و با توجه به حجم بالای کشاورزی در استان کرمان باید مطالعات بر روی تغییرات اقلیمی و تاثیر آن را بر روی محصولات مختلف به خصوص محصولات استراتژیک بررسی کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با مهر از خسارت ۳۰ درصدی به پشته استان کرمان خبر داد و افزود: کرمان ۲۶۰ هزار هکتار باغ پسته دارد و از این نظر در جهان رتبه قابل توجهی را داریم و بخش قابل توجهی از نیاز بازار را تامین می کنیم.

عباس سعیدی تصریح کرد: کار برداشت پسته در کرمان از نیمه شهریور ماه آغاز شده است و تا انتهی مهر ماه ادامه خواهد داشت و پیش بینی می کنیم بخشی از محصول دچار خسارت شده که دلیلی دمای ۴۰ درجه تابستانه بود که در اکثر دشت های کرمان روی داد.

پسته وارد بورس شده و نوسانات قیمتی کاهش می یابد

وی بیان کرد: از کشاورزان می خواهیم برای مقابله با این تهدیدها با توجه به تغییرات اقلیمی اخیر در استان کرمان محصول باغ ها را بیمه کنند تا در صورت بروز خسارت شدید بتوانیم بخشی از ضرر کشاورزان را جبران کنیم.

سعیدی افزود: به دلیل همین گرما مغز پسته پوک شده است و کشاورزان خساراتی را متحمل شده اند.

وی در خصوص صادرات پسته نیز گفت: ما تمهیدات لازم را برای سهولت کار کشاورزان فراهم کرده ایم و امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف امسال هم در زمینه صادرات محصول  موفق عمل کنیم[span dir='LTR'].

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان از ورود پسته به بورس خبر داد و گفت: امیدواریم با این روش کار خرید محصول بهتر انجام شود، در سال گذشته ما ۱۲۲ هزار تن پسته در استان داشتیم و در سال جاری پیش بینی ما برداشت ۱۵۰ هزار تن پسته خشک است.

وی پسته را جزو کالاهای لوکس کشاورزی دانست و افزود: ۹۰ درصد پسته تولیدی در استان کرمان به کشورهای مختلف صادر و فقط ۱۰ درصد در داخل کشور مصرف می شود.

سعیدی بیان کرد: در سال جاری با ورود پسته به بورس جلوی نوسانات قیمتی گرفته می شود و کار با سهولت انجام خواهد شد.

رقم اکبری دارای بیشترین درصد پوکی پسته رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به پوکی قابل توجه محصول پسته امسال رفسنجان، گفت: اکبری با ۳۵ درصد پوکی، بیشترین درصد پوکی را در محصول سال جاری دارد.

حسین رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محصول باغات پسته شهرستان در سال زراعی جاری دچار خسارت قابل توجه و کم سابقه ای از نظر پوکی محصول شده که طبق برآوردها در هر هکتار ۳۰۰ کیلو پوکی محصول را شاهد بوده ایم

گرمای فروردین ماه که مانع تشکیل جنین پسته شده و به عبارتی سقط جنین وجود داشته، کم آبی و آفت پسیل( شیره خشک) گرمای تیر و مرداد ماه عوامل پوکی محصول پسته در رفسنجان بوده است

وی به آمار و ارقام این خسارت اشاره و بیان کرد: بر اساس آمار تقریبی درصد خسارت با توجه به نمونه برداشت ها، آمار ترمینال های شهرستان و آمار اعلام شده توسط کارشناسان و کشاورزان، در ارقام احمدآقایی ۵.۲۹ درصد، کله قوچی و فندقی ۳۲ درصد و اکبری ۳۵ درصد پوکی برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان به علل و عوامل متعدد پوکی محصول پسته امسال شهرستان پرداخت و گفت: گرمای فروردین ماه که مانع تشکیل جنین پسته شده و به عبارتی سقط جنین وجود داشته، کم آبی و آفت پسیل( شیره خشک) گرمای تیر و مرداد ماه و همچنین سال ۹۵ که زمستان گرمی را در پیش داشتیم، بارندگی در فروردین و ... از عوامل پوکی محصول پسته در رفسنجان بوده است. 

رضایی با بیان اینکه به نظر می رسد باید در برآورد میزان تناژی پسته سال زراعی جاری تجدید نظر شود، تصریح کرد: اوائل امسال تخمین زده شد که حدود ۹۰ هزار تن پسته خشک برداشت شود و بعد با وجود خسارات تا ۶۵ تا ۷۰ هزار تن هم پیش بینی شد که با وجود سرمازدگی، گرمازدگی و پوکی این میزان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان یادآور شد: تخمین نهایی میزان محصول امسال درآبان ماه ارائه خواهد شد و خسارت پوکی محصول امسال حدود ۶۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

با وجود خسارت های وارد شده به کشاورزان اما همچنان پسته در کرمان حرف اول را در زمینه ارزآوری می زند، با توجه به خشکسالی و کم آبی شدید در استان کرمان کشاورزان بیش از هر زمان دیگر محصول پسته را در آستانه خطر می بینند و حمایت دولت از کشاورزان برای حفظ بازارهای بین المللی ایران ضروری است.

کد N1777769

وبگردی