آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

انتقاد ازحذف روزملی اسکان معلولان از تقویم/مشکل مسکن۵۰درصدمعلولان

انتقاد ازحذف روزملی اسکان معلولان از تقویم/مشکل مسکن۵۰درصدمعلولان

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان نسبت به حذف روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان از تقویم رسمی کشور انتقاد کرد و از رئیس سازمان بهزیستی خواست تا نسبت به بازگرداندن این روز واکنش جدی نشان دهد.

علی همت محمود نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد حذف روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان از تقویم به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه با آنکه بسیاری از معلولان از نداشتن مسکن، رنج و مشقت زیادی را متحمل می شوند، اما روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان از تقویم رسمی کشور حذف شده است.

وی افزود: با آنکه گزارش هایی در خصوص اسکان معلولان در گرمخانه ها و یا زندگی خانواده های دارای معلول در چادر گزارش می شود اما مسئولان به جای برنامه ریزی برای رفع مشکل اسکان آنها، این روز را حذف کردند.

محمود نژاد با اشاره به اینکه حداقل ۵۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری معلولان کشور فاقد مسکن هستند تصریح کرد: بیش از ۷۰ هزار نفر از معلولان در مراکز نگهداری به صورت گروهی یکجا نگهداری می شوند و جا دارد برای رفعت مشکلات نگهداری و کمک به خانواده های آنها، اقدامات اساسی از سوی رئیس سازمان بهزیستی و سایر مسئولان مرتبط انجام گیرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان با تأکید بر اینکه تعاونی های مسکن معلولان با چالش روبرو شدند تصریح کرد: این در حالی است که برخی از معلولان بعد از ۱۲ سال هنوز نتوانسته اند واحدهای خود را تحویل بگیرند بنابراین بایستی مشکل آنها توسط شخص وزیر رفاه پیگیری شود.

محمود نژاد با اشاره به اینکه متأسفانه شعارها با عمل فاصله زیادی دارد اظهار داشت: همین موضوع سبب تضییع حقوق معلولان شده است.

عضو هیأت مدیره اصلی سازمان جهانی معلولان تأکید کرد: اندیشه مترقی و عمل خدمت به معلولان نه تنها باید با رفع مشکل اسکان آنها تجلی پیدا کند بلکه مبلمان اسکان نیز باید به گونه ای باشد که فرد معلول و یا سالمند از نظر دسترسی ها و راحتی در منزل همانند سایر اقشار زندگی کند.

به گفته وی تبعات گسترده بر روی نسبت مسکن معلولان در سالهای قبل باعث شد انتظارات معلولان را برای خانه دار شدن از طرف دولت دوچندان کنند. در حالی که در عمل اینگونه نشد.

محمود نژاد افزود: اسکان بشر به خصوص معلولان و سالمندان از برنامه های مهم سازمان ملل و کشورهایی که کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را امضا کرده اند است و باید در این راستا این کشورها برنامه و اقدام و گزارش عملکرد داشته باشند.

وی ادامه داد: در حالی که نماینده مجلس در نامه ای به وزیر ارشاد خواهان برگزاری مراسم روز کوروش شده است؛ روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان از صفحه تقویم حذف شده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان از رئیس سازمان بهزیستی درخواست کرد تا نسبت به حذف این روز از تقویم واکنش جدی نشان دهد و خواستار بازگرداندن روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان به تقویم شد.

کد N1777689

وبگردی