آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برآوردِ سبدِ معیشت در دستور کار نیست/ مسیری که پیمودیم؛ رو به جلوست

برآوردِ سبدِ معیشت در دستور کار نیست/ مسیری که پیمودیم؛ رو به جلوست

علی خدایی با بیان اینکه امسال قرار نیست کمیته مزد برای برآورد عدد سبد معیشت جلسه بگذارد؛ گفت: همان محاسباتِ سال گذشته به روز می‌شود.

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط با کمیته‌های ذیلِ شورای عالی کار گفت: امسال سه کمیته مزد، روابط کار و تغییر ساختار، ذیل شورای عالی کار تشکیل شده‌است.

وی قبل از هر چیز به نقشه راه کمیته دائمی دستمزد اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلیِ این کمیته دائمی، رصد کردن وضع معیشتی کارگران و بررسی راهکارهای تقویت قدرت خرید آنهاست؛ به گونه‌ای که این قدرت خرید بتواند ارتقا پیدا کند و به عدد برآورد شده در  محاسبات سبد معیشت که سال گذشته انجام شد، برسد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه بحث به وظایف کمیته مزد در سال جاری پرداخت و گفت: تفاوت کمیته مزد امسال با سالهای گذشته این است که دیگر قرار نیست برای برآورد عدد سبد معیشت، جلسه برگزار شود؛ بلکه همان محاسبات سال گذشته به روز می‌شود.

خدایی ادامه داد: سال گذشته در ارتباط با مراجع اخذِ آمار و اقلام سبد معیشت با شرکای اجتماعی خود به توافق رسیدیم؛ در نتیجه، فرمول کلی آماده است و امسال برای اعلام عددِ سبد، فقط کافیست نرخِ اقلام را با نرخ تورم ماههای آخر سال محاسبه کنیم و عدد نهایی سبدِ معیشت را اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی کارگروه مزد، یافتن راهکارهای مناسب برای رسیدن دستمزد به محاسباتِ سبد معیشتِ مورد توافق است که طبیعی است یافتن و اتخاذ راهکارها نیز به صورت سه‌جانبه انجام خواهدشد.

عضو کارگری شورای عالی کار در ادامه به ساختار و وظیفه کمیته روابط کار پرداخت و گفت: کمیته روابط کار که به تازگی شکل گرفته، نتیجه پیگیری‌های مداوم فعالان صنفی و کارگری در زمینه امنیت شغلی و بدون تردید، یک اتفاق مثبت در حیطه روابط کار است.

خدایی ادامه داد: ماموریت اصلی این کمیته، تدوین دستورالعمل تبصره یک ماده 7 قانون کار با موضوع تعیین سقف مدت قرارداد برای کارهای موقت است.

وی با بیان اینکه پس از تدوین این دستورالعمل، ماموریت کمیته روابط کار به پایان نمی‌رسد؛ تصریح کرد: قرار است کلیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه روابط کار در این کمیته مورد بازبینی قرار بگیرند؛ چراکه بسیاری از این آیین‌نامه‌ها نیاز به بازنگری و اصلاح دارند.

او به عنوان نمونه به درخواست تجمیع معافیت‌های داده شده ذیل ماده 191 قانون کار اشاره کرد و گفت: در کارگروه روابط کار می‌توانیم به سمت حذف معافیت‌ها حرکت کنیم.

خدایی در جمع بندی بحثِ کمیته روابط کار گفت: در حالت کلی، عملکرد این کمیته را می‌توان در دو شاخه تعریف کرد؛ اول توجه به ظرفیت‌های مغفول‌مانده قانون کار و دوم، بررسی و اصلاح آیین‌نامه‌هایی که تا امروز صادر شده.

وی با بیان اینکه نتایج کمیته‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای عالی کار ارجاع داده می‌شود؛ اظهار داشت: مسیری که تاکنون طی شده، مسیری رو به جلوست و ایجاد این کمیته‌ها به خصوص کمیته روابط کار نشان می‌دهد که پیگیریِ مدام در طی ماهها، نتیجه داده است.

این فعال کارگری در پایان تاکید کرد: مسیر، گرچه ناهموار و سخت، اما در جهتِ درست است و امیدوارم با همکاریِ دولت و کارفرمایان به نتایج خوبی برسیم و بتوانیم حداقل بخشی از مطالبات انباشته کارگران را با رایزنی و چانه‌زنیِ سه‌جانبه برآورده کنیم. 

کد N1777643

وبگردی