آفتاب
خودباوری جوان روستایی به ثمر نشست؛

سرباز ولایت در میدان جهاد اقتصادی/جهادگر کویر دل به دریا زد

سرباز ولایت در میدان جهاد اقتصادی/جهادگر کویر دل به دریا زد

بیرجند- همت جوان ۲۳ ساله روستایی برای پرورش شترمرغ در دل بیابان خشک و بی آب و علف حکم جهادگری دارد که نمی خواهد فرمان رهبرش نیز بر زمین بماند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مسئولان، ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند. حال در خراسان جنوبی که خشکسالی های ۱۸ ساله منابع درآمد بسیاری از خانواده ها را  از بین برده، برخی از جوانان به سوی مشاغل کاذب رفته یا مشاغل خدماتی را برای کسب درآمد انتخاب کرده اند.

اما هنوز جوانانی در دل شرقی ترین کویر وجود داشته که اگرچه سرمایه ای ندارند اما با همتی بلند، فرمان رهبرشان را لبیک گفته و حکم جهاد اقتصادی را نیز اجرایی می کنند.

«رضا رضایی» جوانی ۲۳ ساله زیرکوهی برای امرار معاش اقدام به پرورش شترمرغ کرده است. جوانی که نه وضعیت مالی خانواده اش مطلوب است و نه خود سرمایه ای گزاف داشته تا بتواند در مکانی بی آب و برق مخارج زندگی اش را تامین کند.

 او معتقد است باید برای انجام کارهای بزرگ دل به دریا زد تا از  کویر هم بتوان بهره برداری کرد. آستین همت را با دریافت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی بالا زده است و در چند کیلومتری روستای بَمرود حاجی آباد زیرکوه پرورش شتر مرغ را انجام می دهد.

جاده ای باریک همراه با آسفالت های رنگ رفته ما را به بیابانی می رساند که آنجا زحمات «رضا» موج می زند. در نگاه اول گمان نمی بری که از این چهاردیواری برای خانواده ای هزینه های امرار معاش بیرون بیاید چرا که وسعت زیادی ندارد.

می خواهم به توانایی ام تکیه کنم

چیزی به ظهر نمانده اما سایه سنگین آفتاب به خوبی روزهای پاییزی را بر بیابان حاکم ساخته است. قامت باریک «رضا» از دور به چشم می خورد. دستی بر پیشانی گذاشته تا آفتاب چشمان مشکی و ریزش را اذیت نکند و دستی دیگر نیز به جیب کاپشن قهوه ای رنگش فرو برده است. با دیدنمان خودش را جمع و جور کرده و سلام و خوشامد گویی می کند.

این جوان ۲۳ ساله دستی به پرهای زیبای شترمرغ ها می کشد و می گوید: می خواهم به توانایی خودم تکیه کنم و از اینکه توانسته ام بر روی پای خودم بایستم، خوشحال هستم.

وی در خصوص انگیزه اش می گوید: بعد از پایان خدمت سربازی برای یافتن کار تلاش زیادی کردم اما پیداکردن کار در بین صدها بیکار نیز کاری دشوار است.

رضایی ادامه می دهد: طرح «پرورش شترمرغ» را به کمیته امداد ارائه دادم و توانستم تسهیلات اشتغالزایی نیز دریافت کنم.

وی با بیان اینکه پرورش شترمرغ تخصص های مربوط به خودش را دارد، می گوید: برای یادگیری این تخصص ها، دوره ای آموزشی را در مشهد فراگرفتم.

گسترش واحد پرورش را در دستور کار دارم

این جوان روستایی بیان کرد: اگر چه ۱۵ میلیون تومان وام برای برپایی این مکان و خرید جوجه کافی نبود، اما خوشبختانه توانستم با برنامه ریزی دقیق به وضعیت مطلوبی برسم.

وی با بیان اینکه هر دانه جوجه شترمرغ را به مبلغ ۲۸۰ هزارتومان خریداری می کنم، گفت: هر شش ماه به طور متوسط برای هر جوجه ۳۵۰ هزار تومان هزینه می شود.

رضایی ادامه داد: بعد از دوره ای شش ماهه، هر کیلو گوشت شترمرغ را ۱۲ هزار تومان می فروشیم به گونه ای که به طور متوسط هر دانه ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه هر سالی دوبار جوجه ریزی شترمرغ داریم، افزود: در حال حاضر ۲۶ شترمرغ پرورش می دهم.

رضایی اظهار کرد: گسترش واحد پرورش در دستور کارم بوده اما برای این امر نیازمند سرمایه و یا اخذ وام هستم.

بر مشکلات غلبه می کنم

وی با اشاره به مشکلات پیش روی پرورش شترمرغ گفت: مشکل مالی و فروش از جمله مشکلات پیش روی این امر است.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر تنها پدر و مادرم در این امر مرا یاری می کنند، گفت: اگر بتوانم پنج میلیون تومان وام تهیه کنم، می توانم اشتغالزایی خوبی داشته باشم.

وی با بیان اینکه خرید جوجه خود نیز مشکلاتی را دارد، گفت: به دنبال خرید شترمرغ مولد هستم تا دیگر جوجه نخرم که برای این امر نیز نیاز به حمایت دارم.

رضایی با اشاره به ویژگی اصلی خود گفت: اگر بخواهم کاری را شروع کنم دست از تلاش و کوشش برنداشته و مصرانه سعی می کنم به بهترین نحو انجام دهم.

این جوان روستایی ادامه داد: هیچ کاری بدون مشکل نیست اما وجود این مشکلات دلیلی نمی شود که از سعی و تلاش دست بردارم.

دعوت «رضا» از جوانان برای کارآفرینی

وی بیان کرد: من در روستا متولد و بزرگ شده ام و انجام کارهای روستا مانند کشاورزی، دامپروری و غیره را دوست دارم.

رضایی با بیان اینکه اشتغال تنها به معنی پشت میز نشینی نیست، گفت: به جوانان بیکار توصیه می کنم که با تکیه بر توانایی خودشان، به اشتغال برسند.

وی ادامه داد: رهبرعزیزمان سال ها است که به اقتصاد مقاومتی تاکید داشته که از نظر من اینگونه اقدامات می تواند در اجرایی کردن این شعار موثر باشد.

آری، خراسان جنوبی اگرچه به لحاظ برخی موارد مانند آب محروم است اما هنوز در خود غیور مردانی دارد که برای اجرایی کردن حکم جهاد رهبری ثابت قدم هستند و در سخت ترین شرایط نیز بهترین ها را خلق می کنند چراکه عشق به رهبر و همتی بلند دارند تا نامهرنانی های راه نیز جهاد اقتصادی را از آن ها سلب نکند.

کد N1777484

وبگردی