آفتاب

"کنکور" اهداف کار و دانش را منحرف کرد

"کنکور" اهداف کار و دانش را منحرف کرد

وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح ایران مهارت با بیان اینکه کنکور اهداف کار و دانش را منحرف کرد، گفت: دولت نمی‌تواند مسئله مهارت‌آموزی را به تنهایی به دوش بکشد، ورود بخش غیردولتی به این موضوع ضروری است.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح «ایران مهارت» که در سالن شهدای ۱۷ شهریور وزارت کار در حال برگزاری است گفت: طرح ایران مهارت تحولی را در نظام مهارتی کشور رقم می زند. خروجی‌های نظام آموزش و پرورش بعد از گذراندن ۱۲ سال تحصیل در برخی از زمینه‌های مهارتی مورد نیاز، شایستگی‌های لازم را کسب نکرده‌اند و از ۴۰ سال پیش تاکنون دانش آموزان مهارت‌های لازم برای حضور در عرصه اجتماعی و فردی را دارا نیستند. خانواده‌ها نیز بیان می کنند که دانش آموز شاید نمره بالایی را کسب کند اما مهارت های اجتماعی و حرفه ای و مهارت های لازم را ندارد.

او ادامه داد: از خانواده تا مدیران و مسئولان، رییس جمهوری و همچنین مقام معظم رهبری نیز مصداق عینی این مسئله را مطرح می کنند که این نشان دهنده درک مشترکی است و سلیقه یک جبهه سیاسی نیست. یکی از مهمترین اولویت های ما تقویت مهارت ها در دانش آموزان است.

بطحایی افزود: در اولین محور ما، مهارت‌های مربوط به مختصات سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. البته به این معنا نیست که در برنامه درسی به این موضوعات نپرداخته ایم. باید با روش های مکمل و با سرعت بیشتر این موضوع را تقویت کنیم و به جلو ببریم. اولین محور که به آن توجه خواهیم داشت، آموزش مهارت های زندگی همانند گفت‌وگو، تحمل نقد و  تفکر است البته نمی گویم که همه مشکلات به وزارت آموزش و پرورش باز می‌گردد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محور دومی که ما در نظر داریم، تقویت مهارت های کاری است و اینکه دانش آموزان با هدف کارآفرینی و زمینه‌های حرفه‌ای مهارت را یاد بگیرند. در کنار پتانسیل وزارت کار از سایر ظرفیت های کشور استفاده خواهیم کرد‌.

او ادامه داد: آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال خواهیم داشت. در دهه ی ۷۰ با ایجاد شاخه کارو دانش‌، مهمترین هدف کم کردن فاصله بین آموزش با بازار کار بود. متاسفانه در سال های بعد از ۷۰ از این هدف فاصله گرفتم‌. مهارت هایی که منجر به اشتغال‌می‌شود را تقویت خواهم‌کرد. فارغ التحصیل تولید می‌کنیم که جذب بازار کار نمی شود و این هدر رفت منابع است.

بطحایی افزود: سایه غول کنکور اهداف کارو دانش را منحرف کرد. موفقیت توسعه آموزش کارودانش در دهه ۷۰ و ۸۰ به دلیل هماهنگی تمام دستگاه های اجرایی بود. دولت به تنهایی نمی تواند بار سنگین را به مقصد برساند بدون ورود بخش غیردولتی به بخش مهارت ها فردای ما بهتر از دیروز نخواهد بود.

کد N1777215

وبگردی