آفتاب

بیشتر ناشران به در و دیوار می‌زنند

بیشتر ناشران به در و دیوار می‌زنند

رمان «کمی مایل به سرخ» نوشته فرشته نوبخت توسط نشر چشمه منتشر می‌شود.

فرشته نوبخت (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین داستان‌هایش گفت: رمان «کمی مایل به سرخ» بعد از دریافت مجوز قرار است در زمستان توسط نشر چشمه منتشر شود. این رمان هم رمان مثل بقیه کارها تم اجنماعی دارد منتها نسبت به کارهای قبلی من بیشتر شخصیت‌محور است. سعی کردم از اثر صرفا اجتماعی فاصله بگیرم و چالش‌های درونی شخصیت داستان را نیز روایت کنم.

این نویسنده در توضیح بیشتر درباره رمان «کمی مایل به سرخ» نیز اضافه کرد: به خاطر اتفاقاتی که در زندگی شخصیت اول داستان که مثل دیگر کارهایم یک زن است؛ رخ می‌دهد، او درگیر چالش‌های ذهنی می‌شود که این چالش‌‌ها بخشی از روایت داستان است.

نوبخت همچنین درباره ارزیابی‌اش از تشکیل انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران یادآور شد: تشکیل انجمن صنفی برای داستان‌نویستان را مثبت می‌دانم و معتقدم داستان‌نویسان واقعا به چنین صنفی نیاز داشتند. به دلیل وضعیت اسف‌باری که ما نویسندگان داریم و کسی هم رسیدگی نمی‌کند که کتاب‌هایمان بدون رعایت حقوق مولف بازنشر شده یا در فضای مجازی قرار می‌گیرند، واقعا وجود چنین صنفی برای پیگیری این مطالبات نیاز بوده و هست. متاسفانه ناشرانی هستند که بدون اطلاع دادن به نویسنده کتاب‌ها را به چاپ مجدد می‌رساند، یا در بحث حق تالیف‌ها مشکلاتی وجود دارد که لزوم تشکیل صنف نویسندگان را ضروری می‌کند. منتها حالا اینکه صنف مذکور چگونه هدایت شود و کار کند هم مهم است که البته هنوز منظر ثبت رسمی هستم و پس از آن باید عملکرد صنف را هم بررسی کرد.

او ادامه داد: شخصا خیلی به آینده امیدوار هستم که اگر صنف درگیر فردگرایی و باندبازی و ... نشود، می‌تواند نقش قابل قبولی برای احقاق حقوق نویسندگان ایفا کند و مثل صنف مترجمان مکانی باشد برای پیگیری مطالبات نویسندگان. اولین چیزی که برای من ضروری است رعایت حقوقم به عنوان مولف است، برخی ناشران هستند که خیلی حرفه‌ای عمل می‌کنند و واقعا اگر همه ناشران چنین عمل کنند وضعیت بهتری را برای نویسندگان شاهد خواهیم بود. متاسفانه بیشتر ناشران ما امروزه به در و دیوار می‌زنند و به نظر می‌رسد با روش‌های خودشان برخی حقوق نویسندگان را درنظر نمی‌گیرند یا دست‌کم با نویسندگان صادق نیستند و پشت پرده اتفاقاتی می‌افتد که ناراحت‌کننده است. برای همین است که می‌گوییم وجود صنف مورد نیاز است و اولین اولویتش هم باید احقاق حقوق نویسنده باشد چه حقوق معنوی و چه مادی.

خالق رمان «زمستان فصل مردن نیست» در پایان تاکید کرد: باید از این مسائل هم عبور کرده و جهانی فکر کنیم. باید فکر کنیم چه اتفاقی می‌تواند در درون صنف بیفتد که ما از این لاک خودمان بیرون بیاییم و جهانی فکر کنیم و به فراتر از چیزی که هستیم بیندیشیم. طبعا مسائل دیگری هم هستند که دوستان حاضر در این انجمن اضافه خواهند کرد و می‌تواند مورد پیگیری باشد. باید مسیر درستی را پی بگیرم و آغاز راه را درست قدم برداریم و درگیر حواشی و بازی‌های سیاسی نشویم و تنهاب به حوزه ادبیات و نویسندگان بپردازیم که می‌دانم صنف هم چنین نگرش و هدفی را برای خودش تنظیم کرده است.

کد N1777095

وبگردی