آفتاب
نوشدارو پس از مرگ!

اعطای دکتری افتخاری به دانشجوی فوت شده/جبران خسارت به سبک مسئولان

اعطای دکتری افتخاری به دانشجوی فوت شده/جبران خسارت به سبک مسئولان

در حالی که یک دانشجوی پزشکی در شهرکرد به دلیل نشت گاز در خوابگاه جان خود را از دست داد، سرپرست دانشگاه از پیگیری اعطای دکتری افتخاری و نامگذاری خوابگاه به نام وی خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه جمعه ۱۴ مهرماه، خبری تلخ از مرگ یک دانشجو منتشر شد. مرحومه زهره قاسمی، دانشجوی ترم ۹ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اهل روستای قلعه بهمن شهرستان فریدن استان اصفهان در شامگاه جمعه به دلیل مسمومیت با گاز مونو کسید کربن در حمام خوابگاه بهارستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جان خود را از دست داد.

پس از انتشار خبر این حادثه تلخ، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در چند نوبت نسبت به این اتفاق اعتراض کردند و ضمن تجمع نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت خوابگاه ها و هشدار به مسئولان دانشگاه مبنی در عدم تکرار این حادثه برای دیگر دانشجویان اعتراض کردند. همچنین برخی از دانشجویان اعلام کردند که پیش از این مشکلات خوابگاه را به مسئولان دانشگاه اعلام کرده بودند.

دکتر محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ضمن دستور رسیدگی سریع به این حادثه، تیمی از این معاونت به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اعزام کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.

منصور فیروزبخت مدیر کل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری در روز یکشنبه ۱۶ مهرماه اعلام کرد علت مرگ دانشجوی پزشکی در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گاز گرفتگی است.

وی افزود: با توجه به معاینات و آزمایش های انجام شده علت مرگ دانشجوی پزشکی مشخص شده است و این دانشجو به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت کرده است.

دکتر عباس عطوف سرپرست تیم اعزامی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز یادآور شده است که نشت گاز از موتورخانه خوابگاه علت فوت دانشجوی پزشکی شهرکرد بوده است.

در همین زمینه دکتر فریده دارابی، سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در تشریح علت فوت این دانشجوی پزشکی این دانشگاه و با اشاره به اعتراض برخی از دانشجویان به اعلام شدن ایست قلبی بعنوان علت فوت زهره قاسمی، ضمن ابراز تاسف بخاطر از دست دادن این دانشجوی نخبه علمی اظهار داشت: ساعت ۹ جمعه شب چهاردهم مهرماه انتقال یکی از دانشجویان خوابگاهی با ایست کامل قلبی وتنفسی به بیمارستان به مسئولین دانشگاه اعلام شد.

وی تاکید کرد: بلافاصله همراه با سرپرست دانشگاه و مسئول حراست دانشگاه در بیمارستان حضور پیدا کردیم و از نزدیک در جریان روند پذیرش و اقدامات صورت گرفته قرار گرفتیم. بنا بر گزارش پزشک اورژانس، متاسفانه عملیات احیا موفقیت آمیز نبوده و فوت این دانشجو قطعی اعلام شد.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی افزود: بلافاصله پس از این دکتر خالدی فر سرپرست دانشگاه به همراه دیگر مسئولین و معاونین در محل حادثه حضور پیدا کرد و ضمن بررسی موضوع دراسرع وقت تشکیل جلسه دادند.

دکتر دارابی افزود: سرپرست دانشگاه دراین جلسه بر ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به علت حادثه از سوی پزشکی قانونی ومراجع قضایی و بر برنامه ریزی اصولی، صحیح و دراز مدت برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث تلخی تاکید داشت.

به گفته وی، علت نشت گاز مونوکسید کربن در حال حاضر، اشکال در موتورخانه مربوط به خوابگاه اعلام شده است، اما همکاران در گروه فنی در حال بررسی این موضوع هستند.

وی در پایان اظهار داشت: دغدغه اصلی دانشجویان برنامه ریزی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است  و مسئولان نیز در این زمینه در تلاش هستند.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در ادامه از تشکیل جلسه سرپرست ومسئولین دانشگاه با دانشجویان برای شندین مطالبات آنان و بررسی وضعیت خوابگاه ها خبر داد.

با توجه به اعتراض های متعدد دانشجویان، در نهایت جلسه پرسش و پاسخ با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و نمایندگان دانشجویان در روز یکشنبه ۱۶ مهر با حضور سرپرست، معاونین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه در سالن همایش های ابن سینای رحمتیه برگزار شد.

بنا بر اعلام سایت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دکتر ارسلان خالدی فر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در این جلسه با اشاره به فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با خانواده وی و دانشجویان هم خوابگاهی اش ابراز همدردی کرد.

خالدی فر گفت: مسئولین دانشگاه از دقایق اولیه وقوع این حادثه با حضور در بیمارستان از نزدیک در جریان روند پذیرش و اقدامات انجام شده برای احیای بیمار قرار گرفتند و همچنین با حضور در محل وقوع حادثه در خوابگاه به بررسی علل آن پرداختند و با همکاری کامل با دستگاه قضایی در استان و اداره کل پزشکی قانونی شهرکرد درخواست بررسی دقیق ، سریع و کارشناسی پرونده را داشته و منتظر اعلام نظر رسمی دستگاه قضایی هستند.

وی افزود : بعد از دستور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در رسیدگی سریع و با دقت به موضوع، به همراه تیم اعزامی از وزارت بهداشت ضمن بازدید از خوابگاه و حضور در صحنه تلاش خود را در جهت کاهش آلام دانشجویان عزیز بکار بسته و اطمینان می دهیم موضوع را تا انتها پیگیری و نتیجه را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه برای رسیدگی به موضوع از طریق دادگستری و مراجع ذیصلاح قانونی در اسرع وقت و برخورد قاطع و قانونی با خاطیان قول مساعد داد.

خالدی فر، همچنین از پیگیری مجدانه درخواست دانشجویان مبنی بر اعطای دکتری افتخاری به مرحومه زهره قاسمی، دانشجوی ترم ۹ پزشکی این دانشگاه از سوی وزارت بهداشت خبر داد و افزود: نامگذاری خوابگاه جدید با ظرفیت ۴۰۰ دانشجو به نام این دانشجو از دیگر اقداماتی است که توسط مسئولین برای زنده نگهداشت یاد و خاطره وی تصمیم گیری شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با بیان اینکه این دانشگاه خود مطالبه گر برخورد با خاطیان است افزود: در این خصوص هیچ گونه کوتاهی نخواهد شد.

وی، در ادامه دکتر رئیسی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه را برای پیگیری انتقال دانشجویان ساکن خوابگاه بهارستان به محل اسکان موقت و رفع نقص از این خوابگاه در اسرع وقت مامور کرد.

دانشگاهها سالها است که مبتلا به مشکلات صنفی و رفاهی هستند. خوابگاهها در بسیاری از دانشگاهها همواره نیازمند رسیدگی بیشتر و بازسازی تجهیزات اند. اگرچه مباحث مربوط به بودجه و اعتبارات را نمی توان نادیده گرفت و بسیاری از مراکز آموزشی و علمی کشور با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند، اما برخی از مشکلات که بعضا می تواند فاجعه آفرین نیز باشد با توجه و رسیدگی بیشتر قابل حل است و در صورتی که عنایت مسئولان امور صنفی دانشجویان بیشتر باشد، می توان از وقوع رخدادهای ناگواری مانند فوت دانشجوی پزشکی، زهره قاسمی جلوگیری کرد.

کد N1776642

وبگردی