آفتاب
در گفت و گو با مهر عنوان شد:

اعتیاد عامل آسیب های اجتماعی است/فعالیت ۱۸ خیر برای درمان معتادان

اعتیاد عامل آسیب های اجتماعی است/فعالیت ۱۸ خیر برای درمان معتادان

شهرکرد- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: اعتیاد مهمترین عامل ایجاد آسیب های اجتماعی در خانواده و جامعه است.

سید قدیر مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: یکی از مهم ترین مولفه هایی که می‌تواند در عرصه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نقش ایفا کند، رسانه و مطبوعات هستند.

وی اظهار داشت: نقش رسانه ها در افزایش فرهنگ و آگاهی بخشی افراد جامعه بسیار موثر و مهم است و همچنین در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید ظرفیت مشارکت های مردمی افزایش یابد چراکه نگاه مردم در این بخش یک نگاه مطالبه گری است و آنها انتظار دارند که جامعه عاری از هر گونه آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشارکت مردمی تنها در راهپیمایی و یا تظاهرات در مناسبت های مختلف خلاصه نمی‌شود، افزود: از سال ۹۲ بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر پیگیری و پایه گذاری شد.

اجتماعی شدن و مشارکت مردمی در بخش مبارزه با مواد مخدر یک راهبرد ملی است که با هدف گذاری بلند مدت نیازمند یک عزم ملی مردمی و عمومی داردوی تاکید کرد: اجتماعی شدن و مشارکت مردمی در بخش مبارزه با مواد مخدر یک راهبرد ملی است که با هدف گذاری بلند مدت نیازمند یک عزم ملی مردمی و عمومی دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایین بودن هزینه وقوع جرم در جامعه، گفت: با توجه به سنگین بودن هزینه های برخورد و پیشگیری از جرم در این بخش نگاه عمیق و دلسوزانه مردمی را می‌طلبد.

مرتضوی با اشاره به اینکه خانواده محل ورود آسیب های اجتماعی است، عنوان کرد: خانواده بزرگترین و تاثیر گذارترین واحد تربیتی در جوامع به شمار می‌رود و باید در حوزه مبازره با مواد مخدر اقدامات لازم در خصوص آگاهی بخشی به جامعه و خانواده صورت بگیرد تا خانواده نسبت به مسائل و مشکلات موجود در جامعه احساس دغدغه و مسئولیت کنند.

وی با بیان اینکه مادر آسیب های اجتماعی اعتیاد است، تصریح کرد: منشأ ۴۰ درصد از همسرآزاری‌ ها، ۴۰ درصد از طلاق ها و ۵۰ درصد از فرزندآزاری‌ ها و ۵۰ درصد از سرقت ها اعتیاد است که با کاهش اعتیاد بسیاری از آسیب های اجتماعی رفع خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه باید مداخله صحیح جایگزین مداخله اشتباه شود، تاکید کرد: طرد، مسخره کردن معتاد، بد رفتاری، طعنه زدن و... از مداخلات غلط به شمار می روند و باید مداخله توسط افراد کارشناس و مسئولان مربوطه صورت بگیرد.

فعالیت ۴۰ سازمان مردم نهاد مبارزه با مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

مرتضوی با اشاره به فعالیت ۴۰ سازمان مردم نهاد در سال گذشته در این استان در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از سیاست های مهم و اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شدن و مشارکت مردم است که حدود ۹۰ درصد از اقدامات این مجموعه در حوزه های مختلف از جمله درمان، فرهنگی، پیشگیری و توسعه مشارکتی توسط سازمان های مردم نهاد مدیریت می شود.

کشفیات مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

وی اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد از لحاظ کمیت، کیفیت، هزینه و اثر بخشی در فعالیت ها عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهند و همچنین امسال سه سازمان مردم نهاد جدید در حوزه پیشگیری مواد مخدر تشکیل که تا پایان سال این رقم به ۵۰ تشکل خواهد رسید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری افزود: در حوزه درمان و فعالیت های فرهنگی حدود ۱۸۰میلیون به سازمان های مردم نهاد کمک شده و دستگاه های مرتبط اعم از بهزیستی دادگستری نیروی انتظامی به این سازمان ها نگاه ویژه ای دارند.

مرتضوی با اشاره به کاهش ورود زندانیان مواد مخدر، تاکید کرد: کشفیات مواد مخدر در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

۱۸ خیر از استان های همجوار به منظور درمان اعتیاد افراد ضعیف و کمک به خانواده های بهبودیافتگان در چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنندوی با بیان اینکه سازمان مردم نهاد در حوزه جذب خیران عملکرد قابل توجهی داشته اند، افزود: ۱۸ خیر از استان های همجوار به منظور درمان اعتیاد افراد ضعیف و کمک به خانواده های بهبودیافتگان فعالیت می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: برای برگزاری نمایشگاه و کارگاه ها مبارزه با مواد مخدر و اعتیار و کمک به ترک اعتیاد معتادان در این زمینه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به این استان کمک شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در حال حاضر حدود یک تن و ۵۲۵ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است، اظهار داشت: جلوگیری از ورود مواد مخدر به استان نقش مهمی در کاهش اعتیاد در جامعه دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سالجاری بیش از یک هزار و ۴۰۰ خرده فروش و قاچاقچی مواد مخدر در این استان دستگیر شده است.

مرتضوی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای برنامه فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: باید از ظرفیت های مذهبی در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان استفاده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: روحانیون با اطلاع رسانی در خصوص زیان های اعتیاد در جامعه می توانند نقش مهمی درمبارزه با مواد مخدر در استان ایفا کنند.

 هفت هزار معتاد در مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری پذیرش شدند

وی در ادامه با اشاره مناطق آلوده به مواد مخدر چهارمحال و بختیاری شناسایی شده اند، تاکید کرد: اجرای برنامه های فرهنگی در این مناطق آلوده در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از هفت هزار معتاد در مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری پذیرش شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بیش از پنج هزار نفر از معتادان به صورت اختیاری در مراکز درمانی پذیرش شدند.

کد N1776634

وبگردی