آفتاب

نگرانی از حضور سگ‌های ولگرد در جمعیت شهری

نگرانی از حضور سگ‌های ولگرد در جمعیت شهری

همشهری آلاین: سالانه ۱۰۰ هزار گزش در کشور رخ می‌دهد، میزان گزش در سال‌های اخیر دو برابر شده است و باید برای حذف بیماری هاری مطابق برنامه‌ریزی پیش رویم.

به گزارش ایسنا، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در کنفرانس بین‌المللی کنترل و پایش هاری در آمل با اشاره به اینکه مرزهای متعدد ایران با کشورهای همسایه، زمینه افزایش برخی بیماری‌ها را در کشور میسر می‌کند، افزود: همسایگان کشور درگیر جنگ و بی‌نظمی هستند از این رو مسایل بهداشتی در این کشورها جدی گرفته نمی‌شود.

محمود نبوی با بیان اینکه بیماری هاری در مناطق مرزی ایران بیشتر شیوع دارد، عنوان کرد: سالانه بیش از ۱۰۰۰ مورد گزش در کشور گزارش می‌شود که در دهه اخیر ۱۰ مورد مرگ بر اثر هاری نیز رخ داده است.

نبوی با تاکید بر اینکه برای خرید داروهای واکسیناسیون تا ۴۰ درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود، افزود: سالانه هزینه زیادی برای واکسیناسیون و مقابله با بیماری هاری در کشور صورت می‌گیرد و با توجه به افزایش جمعیت در کشور، این معضل نیز رو به افزایش است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت شهرنشینی و به دنبال آن حضور سگ‌های ولگرد در جمعیت شهری نگرانی‌ها را افزایش داده است، عنوان کرد: میزان گزش در سال‌های اخیر دو برابر شده است و باید برای حذف هاری مطابق برنامه ریزی پیش رویم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در این زمینه به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد، گفت: در تعدادی از شهرها زنده‌گیری سگ‌ها آغاز شده است. عقیم‌سازی و معدوم کردن سگ‌های بیمار در مراحل بعدی کنترل هاری قرار دارند.

کد N1776484

وبگردی