آفتاب

آیت‌الله هاشمی به امام گفت من را محاکمه کنید/ماجرای اختلاف سپاه و ارتش و استعفای محسن رضایی

آیت‌الله هاشمی به امام گفت من را محاکمه کنید/ماجرای اختلاف سپاه و ارتش و استعفای محسن رضایی

ایلنا نوشت:مشاور ارشد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به کشور خدمت کرد اما بعضی‌ها نمی‌خواهند این خدمات دیده شود، تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی با شجاعت جنگ را تمام کرد، به امام گفت من را محاکمه کنید قطعنامه را می‌پذیرم، امام گفت نه خودم می‌‌پذیرم.

غلامعلی رجایی عصر امروز در همایش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت من با جلوگیری از جنگ، جلو کشته شدن ایرانی‌ها گرفتم و من گفتم حتی جلو کشته شدن عراقی‌ها را؛ گفتند بله؛ عراقی‌ها بیشتر از ما کشته می‌دادند.

وی با بیان اینکه به ایشان گفتم شما حتی دوست ندارید دشمن‌تان کشته شوند، که در پاسخ گفت من از کشته شدن انسان‌ها بیزارم، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی به کشور خدمت کرد اما بعضی‌ها نمی‌خواهند این خدمات دیده شود.

مشاور ارشد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اختلاف مهم، جنگ اختلاف بین سپاه و ارتش بود که تا سال ۶۷ نتوانست آن را حل کند. سه اختلاف بود؛ بین سپاه و ارتش، بین سپاه و نمایندگان امام و اختلاف بین سپاه و رئیس‌جمهور وقت. بین شهید صیاد شیرازی و محسن رضایی اختلاف بود و حتی آقای رضایی استعفا دادند اما آیت‌الله هاشمی جلو اختلاف را گرفت.

رجایی با بیان اینکه می‌گویند قطعنامه جام زهر بود، تصریح کرد: سال‌های آخر نیرو نمی‌آمد. یادم در تهران گفتند از آزادی تا ولیعصر نیرو می‌آید اما نشد. آیت‌الله هاشمی با شجاعت جنگ را تمام کرد، به امام گفت من را محاکمه کنید قطعنامه را می‌پذیرم، امام گفت نه خودم می‌‌پذیرم.

وی اضافه کرد: آخر جنگ قدرت عراق افزایش یافت و دو برابر شده بود. اگر جنگ را پایان نمی‌دادیم معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد. امام فرمودند پایان جنگ با نظر همه بود اما خب برخی‌ها عقده دارند و نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: از آیت‌‌الله هاشمی پرسیدم اگر خدا را ملاقات کنید و از شما پرسیده شود در این ۳۸ ساله چی عرضه کردید، چه پاسخی خواهید داشت؟ ایشان گفتند: اول کار، قرآن و دوم، ختم جنگ. آیت‌الله هاشمی نقل می‌کردند که یک بار امام خمینی به من گفتند ان‌شاالله از فرماندهی جنگ سربلند بیرون می‌آیید. من گفتم نمی‌خواهم فرمانده جنگ باشم می‌خواهم، فرمانده صلح باشم.

سردار علایی: آیت‌الله هاشمی همواره به دنبال تقویت قدرت دفاعی ایران بود

همچنین حسین علایی در همایش «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس» با بیان این که اصل دفاع مقدس به عنوان جنگ برای آقای هاشمی مطرح نبود و همواره در هر طرحی برای جنگ، به دنبال رسیدن به صلح بود، گفت: آقای هاشمی وقتی به جنگ آمد در ذهنش این بود که چگونه بجنگیم تا جنگ پایان یابد.

وی ادامه داد: ایشان از وقتی فرماندهی جنگ را به عهده گرفتند به دنبال راهی برای پایان دادن به آن بود و استراتژی ایشان در این زمینه این بود که با داشتن دست بالا در برابر عراق، شرایط را برای صلح آماده کنند.

این فرمانده سابق سپاه با اشاره به عملیات فاو اظهار داشت: ما در فاو اقدام بسیار بزرگی کردیم که فرمانده آن هم آقای هاشمی بود و مسئله اصلی در آن عملیات این بود که ما وقتی اروند رود را گرفتیم در واقع صورت مسئله جنگ را پاک کردیم.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی آینده را در ذهن خود مجسم می‌کرد و به حق در جنگیدن به دنبال این بود که با خاتمه دادن به جنگ می‌توان نظام بعث عراق و صدام حسین را سرنگون کرد.

علایی با تاکید بر اینکه هاشمی به دنبال تقویت قدرت دفاعی ایران بود، عنوان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌کوشید ضعف‌های ما را در این زمینه برطرف کند و به نظرم آقای هاشمی دنبال این بود که از نقاط ضعف‌های دشمن استفاده کند و ما را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی در دوران سفر خود به چین موشک‌هایی را دریافت کرد که باعث بنیان‌گذاری صنعت موشکی ایران شد که امروز به آن افتخار می‌کنیم و به حق هم جای افتخار دارد، ثمره فکر آیت الله هاشمی بود.

روایت وردی‌نژاد از مخالفت هاشمی با درخواست امریکا برای کسب اطلاع از ادوات نظامی شوروی

فریدون وردی‌نژاد عصر امروز در «همایش ملی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس» با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی گفت: در تصمیمات تلخ جنگ که همه به دنبال فرار از آنها بودند، آیت‌الله هاشمی بهترین تصمیم‌ها را می‌گرفت.

وی با اشاره به فرماندهی عملیات فتح فاو اظهار داشت: بیش از ۷۰ روز بعد از فتح فاو حملات ادامه داشت و برای دشمن بسیار عجیب بود که چه اتفاقاتی افتاده است، رهبری و هدایت این عملیات برعهده آیت‌الله هاشمی بود.

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: در طول جنگ در عملیاتی یکی از ادواتی که عراق از روسیه یا شوروی سابق گرفته بود، به غنیمت در اختیار ما قرار گرفت. آمریکا به ما پیشنهاد کرد اطلاعات فراوانی از حمایت‌های شوروی از عراق به ما بدهد و در مقابل ما آن غنیمت را در اختیار آنان بگذاریم تا آمریکا بفهمد که شوروی از لحاظ موقعیت تسلیحات نظامی در چه شرایطی قرار دارد اما آیت‌الله هاشمی در برابر این کار ایستاد و گفت ما مسلمانیم و باید ملت‌ها بتوانند به ما اعتماد کنند و امانت را هم باید حفظ کنیم حتی اگر این امانت از دشمن ما باشد.

وردی‌نژاد با اشاره به جریان مک‌فارلین تصریح کرد: آن آقایی که امروز در زندان است و چندین سال پیش کتابی با نام شنود اشباح منتشر کرده بود تا برخی جریانات را بزند، در سندی که از مذاکرات آیت‌الله هاشمی با آمریکا در زمینه گروگان‌های آمریکایی در لبنان منتشر کرده بود، بندهایی که مربوط به خواسته‌های ایران برای حمایت از لبنان بود را حذف کرده بود.

در ادامه این نشست، علیرضا معیری خاطرنشان کرد: اوایل سال ۶۷، شاهد آن بودیم که دولت به طور کامل در خدمت جنگ بود. به طوری که اگر بودجه کشور شش میلیون دلار بو، سه میلیون آن را دولت به جنگ اختصاص داده بود و سه میلیون مابقی را برای اداره کشور مصرف می‌کرد ولی برادران سپاه خواهان این بودند که دولت بیشتر از این در خدمت جنگ باشد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی مرد تصمیم‌های بزرگ در شرایط سخت و بحرانی بود، ابراز داشت: هیچکدام از مقامات کشور خواهان ادامه جنگ نبودند. در عین حال، هیچ طرح مکتوبی برای صلح از سوی هیچ کشوری در آن مقطع مطرح نشده بود. هشت سال جنگ کشور را بیمه کرد و دیگر هیچ کشوری جرات حمله به ایران را پیدا نکرد و این دستاورد کمی نیست.

معیری تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی به خوبی توانست جنگ را مدیریت و رهبری کند.

2929

کد N1776440

وبگردی