آفتاب

پیش شرط سفیر آمریکا برای روابط با روسیه

پیش شرط سفیر آمریکا برای روابط با روسیه

ایرنا نوشت: جان هانتسمن سفیر جدید آمریکا در روسیه گفت: بهبودی مناسبات با مسکو هدف اصلی من است، اما نخست باید مناقشه اوکراین حل شود، زیرا برای آمریکا، غرب و کشورهای پیشرفته حل آن بسیار مهم است.

هانتسمن که استوارنامه خود را هفته گذشته به رئیس جمهوری روسیه تسلیم کرد، در یک مصاحبه که در روزنامه های امروز (یکشنبه) «کامرسانت» و «ماسکوفسکی کامسامولتس» منتشر شده، برای بهبودی روابط واشنگتن و مسکو ابراز امیدواری کرده است.

سفیر جدید آمریکا گفت که تلاش می کنم روابط بهبود یابد، اما نخست باید مناقشه اوکراین حل شود و این مساله برای آمریکا، کانادا، اروپا و کل کشورهای پیشرفته کلیدی است.

وی افزود: هدف اصلی من اعتمادسازی بین دو قدرت بزرگ هسته ای است. روابط آمریکا و روسیه پیچیده ترین روابط در جهان محسوب می شود و اکنون نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

هانتسمن در باره مبارزه با تروریسم نیز گفت که اقدام علیه داعش یکی از اهداف مشترک مسکو و واشنگتن است. پس از پیروزی بر تروریست ها در سوریه، دو کشور باید برای تقویت صلح و آرامش در جهان همکاری کنند.
وی افزود: باید با همکاری راه حل های مطمئنی برای حل مسائل سیاسی سوریه بیابیم که بر حفظ یکپارچگی این کشور استوار باشد.
سفیر جدید آمریکا همچنین از روسیه برای واداشتن کره شمالی به آغاز مذاکرات درخواست کمک کرد.
وی اکنون در شرایط تیرگی کامل روابط روسیه و آمریکا ماموریت خود را در مقام سفیر آغاز کرده است.
در دوره جان تفت سفیر سابق آمریکا در روسیه از سال 2014 به دلایلی همچون مساله اوکراین و نیز ادعای واشنگتن مبنی بر دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روابط دو کشور تیره شد.

در همین چارچوب، آمریکا در سه سال اخیر برپایه پرونده اوکراین چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی علیه روسیه وضع کرده و اتحادیه اروپا را نیز برای پیروی از این سیاست ضدروسی تحت فشار قرار داده است.
جنگ دیپلماتیک نیز که در پایان دوره حکومت باراک اوباما در سال گذشته با اخراج 35 دیپلمات روسی از آمریکا و توقیف دو ملک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

52310

کد N1776396

وبگردی