آفتاب

اظهارات جنجالی مقام سوری واکنش اردن را در پی داشت

اظهارات جنجالی مقام سوری واکنش اردن را در پی داشت

ایسنا نوشت: در پی اظهارات کاردار سفارت سوریه در اردن مبنی بر اینکه با اوج گرفتن بحران دوحه مقامات اردنی مجبور به تغییر موضع خود نسبت به بحران سوریه شده و به سمت دمشق متمایل شدند، دولت اردن نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش  سایت شبکه روسیا الیوم، ایمن علوش، کاردار سفارت سوریه در اردن تاکید کرد، اوج گرفتن بحران دوحه مقامات اردنی را مجبور کرد موضع خود را نسبت به بحران سوریه تغییر دهند لذا آنها شروع به همگرایی با دمشق کردند.

علوش در سخنرانی خود در جمع گروه "اصحاب رسانه و فرهیختگان اردن در راستای مقاومت سوریه" به روابط دمشق و امان پرداخت و گفت: این روابط موفقیت بزرگی در پی نداشته و اردن درباره آن به طور رسمی موضع خود را اظهار نکرده است.

وی تاکید کرد: سوریه امیدوار است که این دو کشور روابط خوبی با هم داشته باشند چرا که به هم نیاز دارند.

کاردار سفارت سوریه در اردن گفت: موضع اردن در قبال آنچه در سوریه رخ می‌دهد نسبت به گذشته متفاوت شده است تا جایی که امان از بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیشتر خشنود شد.

وی تصریح کرد: اردن در شرایطی است که می‌تواند کمک بیشتری به سوریه بکند، فشار عربستان و قطر پایان یافته است در حالی که آمریکا چنین نمی‌خواست و آن زمانی صورت گرفت که این کشور اعلام کرد، برنامه حمایت خود از مخالفان را متوقف می‌کند.

علوش تصریح کرد، پس از اینکه کشورهای دیگر وارد روابط مستقیم با تل‌آویو شدند دیگر اردن تنها کشوری نیست که با این رژیم ارتباط دارد، موضوعی که باعث شده مقامات اردنی به دنبال راه دیگری آن هم از طریق دمشق باشند.

وی در این باره افزود: این چیزی است که ما از آن استقبال می‌کنیم و در آرزویش هستیم.

این دیپلمات سوری اظهار داشت: گشایش مرزهای بین اردن و سوریه نزدیک است و گذرگاه‌ها تحت کنترل ارتش سوریه در خواهد آمد.

وی تاکید کرد: این موضوعی است که جایی برای چانه زدن ندارد.

کاردار سفارت سوریه افزود: می‌توان گفت اردن نسبت به گشایش مرزهای خود با سوریه تمایل دارد، این مساله به طرف‌های سوری واگذار شده و این موضوع در موضع‌گیری اردن جدید است.

علوش تاکید کرد، حرف و حدیث درباره وجود مخالفان در مرزها صرفا برای ایجاد آشوب است.

وی تصریح کرد، گروه‌های تروریستی موجود در مرزها با اسرائیل همکاری دارند و توسط این رژیم حمایت می‌شوند و آن یک درگیری جدید در آینده خواهد بود.

این در حالی است که دولت اردن انتقاد تندی از حرف‌های علوش کرد و گفت: هر کسی نسبت به مواضع تاریخی اردن شک دارد، نادان و احمق است.

این اظهارات در پاسخ به اظهارات علوش مطرح شد که محمد عرسان، خبرنگار اردنی آنها را نقل کرد.

این خبرنگار اردنی مدعی شده بود، علوش در جریان مشارکتش در سمیناری در امان به دلیل اینکه نامی از اردن نبرده و تنها به ذکر نام سوریه و مصر در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ اکتفا کرده بود نسبت به مشارکت اردن در این جنگ ابراز تردید کرده بود.

عرسان که در این سمینار حضور داشت، افزود، علوش گفت: تسلیحات هوایی اردن در طول جنگ یک گلوله هم شلیک نکرد.

منابع دولتی اردن نیز به رادیو ارتش اردن اعلام کردند، سخنان ایراد شده از سوی علوش به دقت مورد بازنگری و بررسی قرار می‌گیرد، در صورت اثبات صحت این سخنان پاسخ دیپلماتیک سختی در پی خواهد داشت.

این منابع افزودند، سوریه اگر به دیپلمات‌هایش یاد بدهد که دهان‌شان را ببندند، اوضاعش بهتر می‌شود.

همچنین این منابع به اظهارات علوش درباره اینکه گشایش گذرگاه جابر – نصیب در مرز دو کشور تمایل اردن است، واکنش نشان داده و گفتند: این اظهارنظر درست نیست بلکه این طرف سوری است که تمایل دارد و میل این کشور بیش از تمایل اردن در این باره است. 

52310

کد N1776223

وبگردی