آفتاب

محدودیت سه ماهه خاتمی/ واکنش به شایعات درباره قوه قضاییه /پرونده فعالان شبکه‌های اجتماعی/ انتقال ساختمان مجمع/ انتقاد روحانی از شکستن حرمت رئیس دولت اصلاحات/ واکنش‌ها به استقرار نظام پارلمانی

محدودیت سه ماهه خاتمی/ واکنش به شایعات درباره قوه قضاییه /پرونده فعالان شبکه‌های اجتماعی/ انتقال ساختمان مجمع/ انتقاد روحانی از شکستن حرمت رئیس دولت اصلاحات/ واکنش‌ها به استقرار نظام پارلمانی

انتخاب هیات رئیسه ۲ کمیسیون مجمع، پایبندی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای ، ممنوعیت حضور خاتمی در مراسم‌های عمومی به مدت ۳ ماه، واکنش به احتمال زیرپا گذاشتن برجام ، واکنش فعالان سیاسی به نظام پارلمانی، رایزنی آمانو و اشمید درباره برجام ،بیانیه مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه در پی انتشار شایعات اخیر،درخواست عراق از ایران و ترکیه برای بستن گذرگاه‌های مرزی با اقلیم کردستان،پرونده فعالان شبکه‌های اجتماعی از جمله اخبار مهم منتشر شده امروز در سرویس سیاسی ایلنا است.

به گزارش ایلنا،اهم اخبار منتشر شده روز شنبه   ۱۳۹۶/۰۷/۱۵به شرح زیر است:

*** دلیل انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت به روایت آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز توضیحاتی درخصوص علت انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت ارائه کرد و گفت: مجمع روحانیون در پرونده فعالیت سیاسی خود حمایت از ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی را دارد و جامعه روحانیت حمایت از آقای احمدی نژاد را.

 آیت‌الله سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها در این رابطه در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر بخواهم بدون ارزش‌گذاری و تنها به‌عنوان یک ناظر بیرونی به این انشعاب نگاه کنم، این‌گونه توضیح می‌دهم که عملکرد این دو مجموعه روحانی خود نشان‌دهنده آن است که حق با حضرت امام (رض) بود که با این انشعاب موافقت کردند و معتقد بودند که این دو نمی‌توانند زیر یک سقف فعالیت کنند.

*** ساختمان مجمع تا پایان سال به مجلس قدیم منتقل می‌شود/ انتخاب هیات رئیسه ۲ کمیسیون مجمع/ تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی تدابیر رهبری

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتخاب روسای کمیسیون‌های سیاسی و اقتصادی این مجمع خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی در نشست خبری خود پس از جلسه مجمع دو کمیسیون جدید سیاسی، دفاعی، امنیتی و کلان، اقتصادی، بازرگانی تشکیل جلسه دادند و هیات رئیسه آن مشخص شدند.

وی اظهار داشت: هیات رئیسه کمیسیون سیاسی، امنیتی، دفاعی متشکل از این است که شمخانی رئیس، آقازاده جانشین، وحیدی به عنوان دبیر انتخاب شدند و همچنین کمیسیون کلان، اقتصادی و بازرگانی را محسن رضایی به عنوان رئیس، قالیباف نایب اول، داوودی نایب دوم و آقامحمدی دبیر کمیسیون انتخاب شدند.

 

*** اتحادیه اروپا قویا به توافق هسته‌ای پایبند است/ «اجتناب» از تایید پایبندی ایران، تاثیر فوری بر برجام ندارد

سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا درباره زمان اعمال نظر رییس‌جمهور آمریکا درخصوص پایبندی ایران به برجام در هفته آینده و اینکه چرا باید این توافق حفظ شود، گفت که واژه «عدم تایید پایبندی ایران» شاید واژه درستی نباشد؛ تا جایی که ما می‌دانیم او می‌خواهد از تایید پایبندی ایران به برجام «اجتناب» کند.

*** ممنوعیت حضور خاتمی در مراسم‌های عمومی به مدت ۳ ماه/ جزئیات برگه‌ای که به رؤیت رئیس دولت اصلاحات رسید

وکیل سید محمد خاتمی از جزییات و صحت برخی محدودیت‌ها برای رئیس دولت اصلاحات خبر داد.

سید محمد انجام در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره انتشار اخبار ضد و نقیض در رسانه‌ها مبنی بر اعمال محدودیت‌هایی برای رییس دولت اصلاحات، گفت: اخیراً برگه‌هایی منتسب به یک مرجع قضایی به رویت آقای خاتمی رسیده که حاکی از اعمال برخی محدودیت‌ها به لحاظ عدم حضور ایشان در مجالس عمومی است.

*** توطئه تجزیه عراق، خیانتی خطرناک برای کل منطقه است/ آمریکا و اسرائیل صحنه‌گردانان فتنه خطرناک تجزیه عراق هستند

جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و با حضور اکثریت اعضاء تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف شدید از تلاش برای ایجاد فتنه جدید دیگری در منطقه اقلیم کردستان عراق و توطئه تجزیه این کشور همسایه و مسلمان، گفت: کاملاً روشن است که آمریکا و اسرائیل صحنه‌گردانان این تحرّک و فتنه خطرناک در منطقه هستند و می‌خواهند اسرائیل جدیدی در منطقه ایجاد کنند.

وی افزود: این اقدام بدون شک خیانت بزرگی برای منطقه و جهان اسلام است.

*** هیات رییسه هرهفته درباره تعطیلی جلسات علنی سه‌شنبه تصمیم می‌گیرد/ گزارش ظریف درجلسه غیرعلنی چهارشنبه درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان

محمدحسین فرهنگییک عضو اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم برگزاری جلسه علنی روز سه‌شنبه این هفته مجلس و برگزاری جلسات کمیسیون‌ها بجای آن، تاکید کرد که این یک تصمیم موقتی است و هیات رییسه هر هفته درباره برگزاری یا عدم برگزاری جلسات علنی سه‌شنبه مجلس تصمیم می‌گیرد.

*** آمادگی ارتش باید فراتر از مرزها باشد

سرلشکر موسوی در بازدید از تیپ ۱۸۸ زرهی زاهدان گفت: تهدیدهای بی اساس و بی ارزش قدرت های استکبار ارزش پاسخگویی ندارد و ایستادگی در مقابل فشارهای قدرت های استکباری از وظایف ما است.

 

*** زیرپا گذاشتن برجام معنی مرگ دیپلماسی برای حل بحران هسته‌ای کره شمالی است

موسویان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات تاکید کرد: دولت ترامپ برجام را زیر پا بگذارد، این به معنی مرگ دیپلماسی برای حل بحران هسته‌ای کره شمالی خواهد بود.

 

*** مخالفت با مواضع سیاسی افراد، نمی‌تواند دلیلی برای ایجاد محدودیت باشد/ علت محدودیت‌های جدید خاتمی مشخص نیست

جلال میرزایی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با انتقاد از اعمال محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات، تاکید کرد که مخالفت با مواضع سیاسی افراد، نمی‌تواند مستمسک ایجاد محدودیت باشد.

 

*** عد‌ه‌ای بی‌جهت درباره نظام پارلمانی در فضای مجازی جار و جنجال راه انداخته‌اند/ نظام پارلمانی بدون ساختار حزبی، بیهوده‌ است

کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالای در اولین همایش منتخبان عضو حزب مردم‌سالاری در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا،گفت: نظام پارلمانی بدون ساختار نظام حزبی سخن پوچی است که پایه جمهوریت حکومت را می‌لرزاند.

 

*** رایزنی آمانو و اشمید درباره برجام + تصویر

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیداری با یکدیگر درباره برجام با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

***کنفرانس  روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ۲۰دی‌ماه برگزار می‌شود

کنفرانس روسای مجالس کشورهای عضو در تهران از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ دی‌ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، سی‌وهشتمین اجلاس کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به میزبانی دبیرخانه در مقر این اتحادیه در تهران برگزار شد.

در این اجلاس کشورهای عضو کمیته متشکل از الجزایر، آذربایجان، بنین، اندونزی، لبنان، موزامبیک، پاکستان، سنگال، مالی و عراق شرکت کردند. ریاست کمیته اجرایی برعهده ایساکا سیدیبه رییس مجلس مالی بود.

 

*** ترامپ هیچ طرح جایگزینی برای توافق هسته‌ای ندارد/ برنامه دولت، انداختن توپ برجام به زمین کنگره است

مشاور امنیتی باراک اوباما برنامه ترامپ علیه توافق هسته‌ای را با برنامه او علیه بیمه سلامت دوران اوباما معروف به «اوباما کر» مقایسه کرد و نوشت: او بدون هیچ طرح جایگزینی توپ را به زمین کنگره می‌اندازد.

 

*** عارف: محدودیت‌های جدید برای خاتمی موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی می‌شود/ روحانی برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی تلاش کند

در جلسه هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گزارش کارگروه ارزیابی عملکرد شورای عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد نتیجه گزارش در جلسه  شورای عالی ارائه و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در این جلسه همچنین ضمن بررسی موضوعات روز، از احکام صادر شده علیه ۷ تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب انتقاد شد.

همچنین در این جلسه، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به برخی اخبار مبنی بر ایجاد محدودیت‌های جدید برای حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی  و با انتقاد از اینگونه برخوردها، گفت: امیدوارم اخبار منتشر شده در ارتباط با محدودیت‌های اتخاذ شده برای آقای خاتمی صحت نداشته باشد. در غیر این صورت معتقدیم دلسوزان نظام برای جلوگیری از اقدامات تهدیدکننده مربوط به امر آزادی‌های مدنی، اقدام عاجل به عمل آورند.

 

*** واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات اخیر عادل الجبیر

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: سعودی‌ها هر وقت به خاطر پرونده تجاوز به یمن و حمایت از تروریسم تحت فشار افکار عمومی بین‌المللی قرار می‌گیرند، اتهامات مضحک و تکراری خود را علیه کشورمان از سر می‌گیرند.

*** بیانیه مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه در پی انتشار شایعات اخیر

 

در بیانیه صادر شده از سوی مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه آمده است:یکی از شگردهای رژیم‌های سلطه و دشمنان نظام جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تاکنون دامن زدن به شایعات از طریق تبلیغات وسیع، انجام عملیات روانی در سطحی گسترده و تخریب چهره نظام اسلامی و مسئولان عالی رتبه نظام با هدایت سرویس‌های جاسوسی بیگانه بوده است. با توسعه فضای مجازی، دشمنان قسم خورده نظام که در جریان فتنه، سیلی محکمی از حضور مردم متدین، ایستادگی نهادهای امنیتی و قاطعیت قوه قضائیه خورده‌اند، تلاش می‌کنند با گسترش شایعات بی اساس و انتشار اخبار سراسر کذب و نسبت دادن مطالب واهی به نیروهای امنیتی، اعتماد عمومی را مخدوش سازند.

شایعات و نامه‌های مجعول ناشیانه و کذب منتسب به حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در طول هفته‌های اخیر از جمله به اصطلاح دو نامه اخیر الانتشار در همین راستا صورت پذیرفته است و خود گویای شدت خشم معاندان از دستگاه قضایی، مسئولین عالی آن و این مرکز می‌باشد.اسناد ادعایی مذکور، صد در صد کذب و واهی است و علائم کذب بودن آن از همان ظاهر نامه‌ها هم هویدا است.

*** آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تنها قاضی برجام است

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در توییتی نوشت: «دولت آمریکا اگر بخواهد از لحاظ قانونی صحبت کند، نمی‌تواند نقش کسی که می‌تواند پایبندی ایران به برجام را تایید کند، ایفا کند. تنها یک قاضی وجود دارد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.»

*** بازنگری دستورالعمل بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی/ تشکیل کمیته‌ای ذیل شورای عالی بیمه

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از بازنگری در دستورالعمل بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی در نشست شورای عالی بیمه خبر داد.

 «علی ربیعی» شامگاه شنبه پس از پایان شصت و هفتمین نشست شورای عالی بیمه افزود: به منظور بهره مندی بهتر بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی به خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز، دستورالعمل بسته خدمتی این بیماران بازنگری و مصوب شد.

روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

*** اگر کسی «تَکرار» کند که مردم پای صندوق بیایند، باید تنبیه شود؟/حرمت افراد محبوب مردم، توسط برخی قلم‌ها و زبان‌ها به آسانی شکسته می‌شود

رئیس‌جمهور تاکید کرد: شاید بعضی دستگاه‌ها بیکارند، ناچارند یک عده‌ای را دم به ساعت احضار کنند. یک جناحی از اول انقلاب دیوارش کوتاه ساخته شده است. نمی‌دانم جریان چه بوده است. اگر کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق مردم تکرار کند که بیایند پای صندوق. باید ببینیم چه کسی را تنبیه کنیم چه کسی را تشویق. باید این مسیر را رها کنیم. چند بار باید تجربه کنید؟ یک بار تجربه کردید در ۹۲ دوباره در ۹۴ دوباره در ۹۶؛ باید از تجربه استفاده کرد. بگذارید یک رقابت آزاد در جامعه باشد.

 

*** درخواست رسمی عراق از ایران و ترکیه برای بستن گذرگاه‌های مرزی با اقلیم کردستان

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که طی یادداشت رسمی به ایران و ترکیه، از این دو کشور همسایه خواسته است تمامی گذرگاه‌های خود با اقلیم کردستان را بسته و تعاملات تجاری خود با آن را متوقف کنند.

 

*** پرونده فعالان شبکه‌های اجتماعی در مرحله بازپرسی است/معرفی مدل جایگزین اینترنت حجمی در گزارش ۱۰۰ روزه

وزیر ارتباطات و فن‌آروی اطلاعات گفت: بعید می‌دانم وزارت اطلاعات فعالان شبکه‌های اجتماعی را دستگیر کرده باشد، منتظر هستیم مرحله بازپرسی تمام شود و اطلاعات را بگیریم.

 

*** نباید به بهانه مبارزه با فساد اقتصادی، تسویه حساب سیاسی کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: تاریخ تمدن ایران مدیون تولید و سبک زندگی روستایی و همچنین سلحشوری عشایر است. وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم روستاییان و عشایر نقش عمده‌ای دارند.

جهانگیری اضافه کرد: برای مبارزه با فساد اقتصادی هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد و هیچ‌کس هم حق ندارد به این بهانه اقدام به تسویه حساب سیاسی کند، قانون باید در همه جا طبق چارچوب خود عمل کند تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.

*** دستگیری ۸ نفر به اتهام فعالیت‌های هرمی

رضا شاکرمی دادستان کرج گفت: در پی وصول گزارش‌هایی مبنی بر برخی فعالیت‌های هرمی در شهر کرج و با صدور دستور قضایی ۸ نفر در این ارتباط دستگیر شدند.

وی افزود: در تحقیقات اولیه از این افراد مبلغی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان که حاصل فعالیت‌های هرمی بود کشف شد.

 

*** ساختارهای کشور برای استقرار نظام پارلمانی فراهم نیست/ احزاب، درباره تغییر نظام انتخاباتی با یکدیگر گفت‌وگو کنند

اشرف بروجردیفعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تغییر نظام از ریاستی با توجه به ساختار فعلی کشور ما مناسب نیست و در اینصورت شاهد تک صدایی و حضور یک جناح در کشور خواهیم بود.

 

 

مخالفت با مواضع سیاسی افراد، نمی‌تواند دلیلی برای ایجاد محدودیت باشد/ علت محدودیت‌های جدید خاتمی مشخص نیست

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با انتقاد از اعمال محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات، تاکید کرد که مخالفت با مواضع سیاسی افراد، نمی‌تواند مستمسک ایجاد محدودیت باشد.

دلیل انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت به روایت آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز توضیحاتی درخصوص علت انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت ارائه کرد و گفت: مجمع روحانیون در پرونده فعالیت سیاسی خود حمایت از ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی را دارد و جامعه روحانیت حمایت از آقای احمدی نژاد را.

کد N1776143

وبگردی