آفتاب
حکایت مشکلات سیل زدگان فیروزکوه؛

وعده های فراموش شده انتخاباتی/سیل زدگان سرپناه ندارند

وعده های فراموش شده انتخاباتی/سیل زدگان سرپناه ندارند

فیروزکوه- پنج ماه از وقوع سیل در دهستان «حبله رود» فیروزکوه می گذرد، اما همچنان سیل زدگان این منطقه در تامین نیازهای ابتدایی خود مشکل دارند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها؛ الهه آهنگر: بعد از ظهر پانزدهم اردیبهشت ماه ۹۶ بود که سیل در روستای «انزها» و «آتشان» و دهستان «حبله رود» فیروزکوه موجب آب گرفتگی ۵۰ خانه روستایی و تخریب کامل حدود ۱۴ واحد مسکونی و ماندن ۲۰ خودرو در گل و لای سیلاب و زیر آوار شد، خانه هایی که روستاییان  با سختی و مشقت بنا کرده بودند، را آب برد و این قشر ضعیف، رویاهای خود را نقش بر آب دید.

امداد رسانی به روستاییان به سرعت آغاز شد، هر چند ستاد مدیریت بحران شهرستان فیروزکوه می توانست در این حادثه بهتر عمل کند، اما هرچه بود، گذشت و سیل به وقوع پیوسته و بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

وقوع سیل، آن هم در فاصله ۱۴ روز تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، سبب شد، تا مسئولان مختلف محلی به سوی روستاهای محروم «انزها» و «آتشان» راهی شده و وعده های امیدوار کننده ای داده و قدری درد روستاییان را التیام بخشند، فارغ از این که وعده های بسیاری از مسئولین، در آستانه انتخابات را باید از یک گوش شنید و از گوش دیگر بیرون کرد.

روستاییان این تجربه را حالا و بعد از گذشت ۵ ماه به خوبی کسب کردند.

هزینه ساخت خانه بسیار بیشتر از ۲۵ میلیون تومان وام است

یکی از این روستاییان به خبرنگار مهر گفت: خانه های مردم خراب شد، اما تنها چیزی که به ما تعلق می گیرد، ۵ میلیون تومان بلا عوض و یک وام ۲۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد و جواز ساخت رایگان است، که دریافت این وام ها، خود حکایتی دارد.

حتی اگر فرض کنیم که این مبالغ دریافت هم بشود، این قدر کم هستند، که حتی امکان تخریب ساختمان با آن ها وجود ندارد

وی اضافه کرد: حتی اگر فرض کنیم که این مبالغ دریافت هم بشود، این قدر کم هستند، که حتی امکان تخریب ساختمان با آن ها وجود ندارد، چه برسد به ساخت خانه و هزینه ای که برای ساخت و ساز لازم است، بسیار بیشتر می شود.

این روستایی گلایه مند ادامه داد: اکنون هوا رو به سردی می رود و نیاز به سرپناه برای ما، بیش از پیش اهمیت یافته است، حال آن که وعده های وام بلا عوض و لوازم خانه که داده شده، مانند خوابی خوش و زودگذر بود.

وی گفت: هنوز لوله کشی های آب ما درست نشده و تمام لوله ها خارج از خاک است و در فصل سرما این لوله ها یخ خواهد زد و آب روستا قطع می شود، اوضاع بسیار نابسامان است، در خیابان های اصلی هم چنان خاک پخش است و مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد می شود، کسی نیست این خاک ها را جابجا کند، تا زندگی های ما سر  و سامان بگیرد.

پول در تهران گیر است

یکی از مسئولین منطقه که نخواست، نامش فاش شود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیز داری و نیز مقاوم سازی مسیرهای مستعد سیلاب، از جمله اقداماتی است که می توان برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی از آن ها بهره برد.

وی افزود: تقاضای مردم وام تعمیرات است، که در این مورد نیز بنیاد مسکن اسم ۳۴ نفر را در یک لیست ساماندهی و ارائه کرده است، که ۳ میلیون الی ۱۲ میلیون تومان وام بگیرند، اما از خرداد ماه که پرونده برای این افراد تشکیل شده مبلغی از سوی بانک مسکن به این ۳۴ نفر داده نشده است و دلیل را گیر بودن پول در تهران اعلام می کنند، در صورتی که ۴۴۰ میلیون تومان بابت این تسهیلات مرتبط با سیل کنار اعتبار پیش بینی شده است.

این منبع آگاه افزود: بنیاد مسکن می گوید، که ما ۴۵ روز کار و حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم و بیش از این نیز حاضر به هزینه کردن نیست.

تخصیص اعتبارات برای جبران خسارات وارده مهم ترین بخش رسیدگی به سیل زدگان

نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، یکی از افرادی است، که ۲ روز بعد از وقوع سیلاب در فیروزکوه، یعنی یکشنبه ۱۷ اردیبهشت به مناطق سیل زده سفر کرد و از نزدیک در جریان اقدامات صورت گرفته برای مردم روستا قرار گرفت.

قاسم میرزایی نیکو در این بازدید مهم ترین بخش رسیدگی به حال سیل زدگان را تخصیص اعتبارات برای جبران خسارات وارده دانسته و تاکید کرده بود: با هماهنگی انجام شده اولین جلسه در حضور استاندار و نماینده ستاد بحران و عوامل شهرستان تشکیل و نسبت به اقدامات لازم تصمیم گیری صورت خواهد پذیرفت، مطمئن باشید هرچه در توان داشته باشم برای کاهش آلام و خسارات مردم روستاهای سیل زده به کار خواهم گرفت.

ستاد حوادث غیرمترقبه یک ریال هم پول نداد

نماینده مردم سیل زده در مجلس شورای اسلامی حال، بعد از گذشت ۵ ماه از وقوع سیل در منطقه از عدم همراهی مسئولین خبر داده و به خبرنگار مهر گفت: در همان روزها از سوی ستاد حوادث غیر مترقبه برای تعیین خسارت به منطقه آمدند، اما تا امروز یک ریال پول نداده اند.

وی افزود: ما از طریق اعتباراتی که در اختیار فرمانداری بوده است، نزدیک به یک میلیارد تومان برای خرج های ابتدایی و اولیه انجام شده است و لودر و تریلی و کامیون در راستای اصلاح امور کار کردند.

قاسم میرزایی نیکو با تاکید بر این که یک بخش از رفع مشکلات بر عهده راهداری است، گفت: متاسفانه راهداری به بهانه بدهکاری به پیمانکاران خود، هیچ اقدامی انجام نمی دهد، بخش دیگری از کارها را باید ستاد حوادث غیر مترقبه انجام دهد، اما نداشتن بودجه را مطرح می کنند.

وی با بیان این که ۴ الی ۵ نامه در این خصوص به دستگاه های مربوطه ارسال شده است، گفت: هیچ کدام از نامه ها اثری نداشته است، البته وضعیت راه این مناطق درست شده است، یک مقدار گل و لای در خیابان مانده است، که وعده دادند تا هفته آینده جمع آوری شود.

نماینده مردم سیل زده فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتباراتی برای خانه دار شدن افرادی که سیل مسکن آن ها را تخریب کرده است، گفت: متاسفانه اعتباری برای این خسارت ها در نظر گرفته نمی شود و خانه ها نیز بیمه نداشته است و این مشکل برای مردم وجود دارد.

۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای سیل گرفته ایم

فرماندار فیروزکوه، دیگر مسئول محلی مرتبط با سیل روستای «انزها» و «آتشان» نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص گلایه های مردمی اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای سیل گرفته ایم، دستورات مرتبط با آن صادر شده، اما این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است، این اعتبار برای جاده ها، کشاورزی، سیل بندها، آب و آوار برداری ها و ساخت پل است و در حال انجام امور اداری برای رسیدن پول هستیم.

نوراله طاهری با بیان این که اعتباراتی نیز فراهم شده و از طریق تسهیلات ۲۰ میلیونی تعمیرات به مردم ارائه می شود، گفت: بنیاد مسکن موانعی برای دریافت تسهیلات ایجاد کرده بود و این منازل را در مسیل، می دانست، که این مانع را حل کردیم، چرا که تمام این منطقه در مسیل است.

قبول دارم بودجه با تاخیر تامین شد

وی ادامه داد: تعدادی از مردم نیز باید برای ساخت منزل اقدام کنند، که متاسفانه خود آن ها تعلل می کنند، ما یک مبلغ ۵ میلیون تومان بلاعوض داشتیم، اما  ساخت را شروع نکردند، تا مبلغ به آن ها تعلق گیرد، مبلغ ۲۰ میلیون تومان نیز به صورت وام برای ساخت تعلق می گیرد، ضمن این که جواز ساخت و نقشه ساخت منازل به صورت رایگان فراهم می شود و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد، اما قبول دارم، که در طی مراحل اداری برای تامین بودجه تاخیر وجود داشت.

تعدادی از این افراد که منزلشان خراب شده است، خوش نشین بوده و متعلق به منطقه نیستند و به همین دلیل زیاد تمایلی به ساخت نشان ندادند

فرماندار فیروزکوه گفت: تعدادی از این افراد که منزلشان خراب شده است، خوش نشین بوده و متعلق به منطقه نیستند و به همین دلیل زیاد تمایلی به ساخت نشان ندادند، بنیاد مسکن احداث سازه ها را نیز تقبل کرد، اما آقایان ابراز تمایل نکردند.

طاهری گفت: در حال حاضر آوار برداری، لایروبی رودخانه، گل و لای زدایی باغات و دیگر اقدامات انجام شده و تسهیلات نیز در حال پرداخت است، برای اصلاح جاده ها پول تخصیص داده شده و طرح به زودی اجرا می شود، در بحث آبخیزداری و سدبندی آب راه ها بیش از ۳ میلیارد اعتبار تخصیص داده شده و سازمان منابع طبیعی در حال اجرای طرح است.

وی اظهار داشت: امور آب و فاضلاب نیز در حال انجام کارها است، در اقدامات ما وقفه ای نیست، اما تا اعتبار برسد، قدری زمان برد، اما در حال حاضر انجام شد.

به هر تقدیر، با توجه به ورود به فصل پاییز و سرمای هوا در خنک ترین شهرستان استان تهران، به نظر می رسد، برای انجام اقدامات عمرانی در جهت زندگی مردم سیل زده باید با سرعت بیشتری اقدام کرد.

کد N1776115

وبگردی