آفتاب

عشایر 28 درصد دام کشور را تامین می‌کنند / ارائه 250 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر

عشایر 28 درصد دام کشور را تامین می‌کنند / ارائه 250 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر

قندالی گفت: تا به امروز هم 200 میلیارد برای طرح زنجیره تولید از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده و یک و نیم میلیارد تومان از همین صندوق برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده که به مرحله اجرا هم رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، چهارمین همایش ملی نخبگان روستایی و عشایر با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان تشکل‌های روستایی و عشایری امروز شنبه 15 مهر در سالن اجلاس سران برگزار شد.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر اظهار کرد: در دولت یازدهم قدم‌های بسیار خوب و کارگشایی در حوزه عشایر برداشته شده است شاید یکی از مجامع بسیار مهمی که در مورد عشایر تصمیم‌گیری می‌کند شورای عشایر است که در چهار سال گذشته این شورا دو بار با ریاست آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که سه مصوبه آن به بار نشسته است.

وی افزود: این سه مصوبه طرح ویژه ارتقای سطح سواد عشایری است. طرح ویژه فرهنگی مذهبی و طرح ویژه بهداشت و درمان است که دو طرح اول و دوم  با تصویب هیئت وزیران برای اجرا ابلاغ شد و امروز از آن رونمایی شد.

قندالی در ادامه خاطرنشان کرد: با اجرای این دو طرح در بحث سواد، دانش و ترویج آموزش قدم‌های مثبتی برداشته خواهد شد. در برنامه ششم توسعه و در ذیل قانون 27 به این مساله و ارتقای سطح سواد عشایر پرداخته شده است.

رئیس سازمان امور عشایر در رابطه با پرداخت تسهیلات به عشایر عنوان کرد: بحث برخورداری عشایر از تسهیلات ارزان قیمت به معنای واقعی در دستور کار قرار گرفت که با کمک هیئت وزیران و سازمان برنامه و بودجه 250 میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد بین عشایر توزیع شد.

وی افزود: تا به امروز هم 200 میلیارد برای طرح زنجیره تولید از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده و یک و نیم میلیارد تومان از همین صندوق برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده که به مرحله اجرا هم رسیده است.

قندالی افزود: بحث بحران‌های خشکسالی و پدیده‌های اقلیمی برای همه ما قابل لمس است اما حوزه عشایری بیشترین ضرر را در این موضوع متحمل شده است مخصوصا در بحث دام، تامین آب و مراتع. توانمندی‌های عشایر در حوزه اقتصاد مقاومتی منحصر به فرد است.

رئیس سازمان امور عشایر در پایان گفت: 28 درصد دام سبک کشور متعلق به عشایر است و 9.5 میلیون راس دام را به بازار عرضه می‌کنند. عشایر 35 درصد از صنایع دستی کشور را تامین می‌کنند و در طرح زنجیره تولید گیاهان دارویی در چندین استان پیشقدم بودند. ما امیدواریم بتوانیم در تمام این زمینه‌ها از تلاش‌های این عزیزان بهره‌مند شویم.

 

کد N1775880

وبگردی