آفتاب
‌ رئیس پلیس راهور پایتخت از سیاست‌های مقابله با پدیده وارونگی دما می‌گوید:

برخوردبا خودروهای فرسوده وفاقد معاینه فنی/کاهش ۲۳درصدی حجم ترافیک

برخوردبا خودروهای فرسوده وفاقد معاینه فنی/کاهش ۲۳درصدی حجم ترافیک

رییس پلیس راهور ناجا گفت: خودرویی که در سن فرسودگی قرار گرفته هر ۲۴ ساعت که در تهران تردد کند، یک بار جریمه می‌شود و با شناور شدن ساعت کاری شاهد کاهش ۲۳ درصدی ترافیک هستیم.

سردار محمد رضا مهماندار  رییس پلیس راهورتهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر برنامه ها و فعالیت های پلیس راهور برای کاهش میزان آلایندگی خودروها و مقابله با آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال را تشریح کرد.

هر سال با آغاز فصل سرد سال شاهد پدیده وارونگی هوا و و افزایش آلودگی هوا هستیم.  پلیس راهور به عنوان یکی از متولیان کاهش آلودگی هوا چه برنامه و راهکاری برای مبارزه با این پدیده دارد ؟

هر ساله با ورود به نیمه دوم سال و سرد شدن هوا، پدیده وارونگی دما پیش می‌آید و میزان آلودگی هوا مخصوصاً در کلان‌شهرها افزایش می‌یابد که موضوع بسیار مهمی در رابطه با سلامت جامعه است. دستگاه‌های مختلف وظایفی برای کاهش این آلودگی دارند. در حوزه کاری پلیس راهنمایی و رانندگی هم بحث برخورد با وسایل نقلیه‌ای مطرح است که مقررات قانونی را در مورد کاهش آلودگی هوا رعایت نمی‌کنند. دو موضوع در این زمینه وجود دارد، نداشتن معاینه فنی و خودروهای فرسوده که پلیس راهور در هر دو موضوع ورود پیدا کرده است. ما به‌صورت مستمر با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند و همچنین خودروهای فرسوده برخورد قانونی را انجام می‌دهیم.

آمار دقیقی از میزان خودروهایی که به دلیل آلاینده بودن جریمه شده اند وجود دارد ؟

 بله در ۶ماهه اول سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۲میلیون خودرو را در تهران به‌دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه کردیم. البته ناگفته نماند این به‌معنی جریمه شدن ۲میلیون خودرو نیست، ممکن است یک خودرو چندین بار جریمه شده باشد چون نداشتن معاینه فنی هر ۲۴ساعت یک بار باعث جریمه می‌شود. بخشی از این‌ها توسط دوربین و بخش دیگری توسط مأمورین پلیس راهور کنترل می‌شوند.

به نظر شما مبلغ این جریمه بازدارندگی لازم را دارد؟

 مبلغ جریمه همان مبلغی است که در قانون تعیین شده است. لازم است به رانندگان خودرو تذکر دهم که سریعاً برای دریافت معاینه فنی خودرویشان به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. در غیر این صورت، به‌ازای هر روز تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران یک بار جریمه می‌شوند که مبلغ قانونی جریمه آن ۵۰هزار  تومان است. این موضوع هم از نظر آلودگی هوا و هم از نظر اقتصادی مهم است.

سن قانونی خودروها برای تردد در شهرها چگونه تعیین میشود؟

در رابطه با خودروهای فرسوده هم وضعیت به‌همین منوال است، قانون مشخص کرده که از چه سنی خودروها در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها حق تردد ندارند و این موضوع برای انواع خودروهای سنگین و شخصی متفاوت است. این موضوع هم در تهران توسط دوربین‌ها و مأمورین پلیس راهور دارد اعمال می‌شود. خودرویی که در سن فرسودگی قرار گرفته هر ۲۴ ساعت که در تهران تردد کند، یک بار جریمه می‌شود. این مجموعه فعالیت‌هایی است که ما در حوزه حمل‌ونقل و برخورد با وسایل نقلیه متخلف انجام می‌دهیم.

  در برخورد با کامیون هایی که شبانه اقدام به تردد می کنند و بعضا آلودگی دارند وضع چگونه است؟

این خودروها هم به‌صورت دقیق جریمه می‌شوند. یعنی خودروهایی که دارای آلودگی باشند، حتی وسایل نقلیه سواری و شخصی که دارای آلودگی باشند، بلافاصله توسط مأموران پلیس راهور شناسایی می‌شوند، پلاک خودرو اخذ می‌شود و پلاک اعزام به تعمیرگاه به آن‌ها داده می‌شود. این خودروها برای تعمیر به تعمیرگاه می‌روند و تا زمانی که تعمیرات این‌ها انجام نشود و معاینه فنی نگیرند و سلامت آن‌ها در مراکز مجاز تأیید نشود، اجازه تردد در سطح شهر را ندارند.در بحث خودروهای دودزا نیز پلیس به‌صورت جدی وارد شده و ضمن برخورد با آن‌ها به چنین خودروهایی اجازه تردد نمی‌دهد. لازم به ذکر است آمار برخورد مأمورین پلیس راهور تهران بزرگ با خودروهای فاقد معاینه فنی در سال جاری نسبت به سال گذشته سه‌برابر شده است. امسال بر خلاف سال گذشته، به‌ازای هر روز تردد این جریمه اعمال می‌شود.

امسال اول مهر ساعت کار شناور شد این شناور شدن ساعت کاری ادارات چقدر بر روی ارافیک شهر تهران تاثیر داشت ؟

برابر آمار ترددی که از طریق سامانه‌ها ثبت شد و همچنین نظرسنجی‌های مردمی که انجام دادیم، وضعیت در دو هفته اول مهر نسبت به سال گذشته خیلی بهبود پیدا کرد. به‌طور معمول با بازگشایی مدارس بار ترافیک صبحگاهی را شاهدیم اما امسال حدود ۲۳درصد زمان سفر در تهران کاهش پیدا کرد. این خبر خیلی خوبی بود و نویدبخش این بود که می‌شود با انجام اقداماتی ترافیک را تا حدودی کنترل کنیم. البته حتما نیاز است که کارهای اساسی و زیرساختی هم انجام شود.

نقش مردم در کاهش ترافیک و تسهیل در نردد خودرو ها و روان تر شدن ترافیک چقدر مهم است ؟

ما در بررسی‌هایمان به چند نکته رسیدیم که یکی از این موارد همکاری خوب مردم بود، ما اطلاع‌رسانی زیادی را در شهریور انجام دادیم و از مردم درخواست کردیم که در ساعات اولیه صبح روزهای شروع مهرماه از ترددهای غیرضروری خودداری کرده و از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. مردم هم به‌خوبی به توصیه‌های پلیس توجه کردند و این موضوع عملی شد. نکته بعدی هم حضور پررنگ پلیس بود. واقعیت امر این است که در تهران از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و پرسنل پلیس راهور پایتخت به‌صورت آماده‌باش قبل از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۳ که ترافیک به‌حالت نرمال می‌رسید حضور داشتند و به روان‌سازی ترافیک مشغول بودند.

نکته بعد شناور کردن ساعات کار کارکنان بود که جا دارد در این زمینه از دولت تشکر کرد که این ابلاغیه را صادر کردند و اجازه دادند که زمان کار کارکنان تا یک ساعت به‌صورت شناور باشد. کسانی که اجبار داشتند ابتدای صبح از خانه خارج شوند و فرزندانشان را به مدرسه برسانند، توانستند به‌موقع به مقصد برسند. کسانی هم که این اجبار برایشان وجود نداشت، از این فرصت استفاده کردند و همه با یکدیگر از خانه خارج نشدند. موضوع دیگر مصوبه شورای ترافیک شهر تهران مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای توزیع کالا بود که از ساعت پنج‌ونیم تا ده صبح در دو هفته اول مهر اجرایی شد. بخش حمل‌ونقل هم خیلی همکاری کردند و در آن ساعات در محدوده زوج و فرد نیامدند.مجموعه این موارد اعم از کمک و همیاری شهروندان و مدیریت سفرهایشان، حضور مؤثر و پررنگ پلیس، مصوبه دولت و شناور کردن ساعات کاری و همچنین عدم تردد خودروهای توزیع کالا باعث شد که چنین وضعیتی در مهرماه رقم بخورد. هر چند این طرح‌ها به‌صورت موقتی بود اما امیدواریم در آینده روی این طرح‌ها بیشتر بحث شود و تصمیمات مهم‌تر و جدی‌تری در این زمینه گرفته شود تا بتوانیم در آینده هم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و ترافیک تهران را قابل تحمل‌تر کنیم.

با توجه به آمار کاهش ۲۳ درصدی ترافیک به خاطر شناور شدت ساعت کاری این زمان به نظر شما تمدید  میشود ؟

این موضوعی جدید نیست و یکی از مطالباتی که از گذشته در حوزه پلیس و بحث‌های مدیریت شهری وجود داشته، این است که واقعاً باید با تغییر ساعت حضور کارکنان، توزیع سفر توسط دولت انجام شود. هر چند که چند سال پیش آزمایشی در این زمینه اجرا شد که موفقیت‌آمیز نبود. اما معنایش این نیست که این راهکار مناسب نیست، شاید روش اجرای آن اشکال داشته و نیاز به اصلاح دارد. باید خطاها را تصحیح کنیم و با یک رویکرد جدید نسبت به همزمانی ساعت شروع به کار کارمندان و تعطیلی آن‌ها با ساعت آغاز و پایان مدارس بنگریم. این راهکار که در دنیا هم تجربه شده است، حتماً می‌تواند مؤثر واقع شود.

در نیمه دوم سال به خاطر باز گشایی مدارس حجم ترافیک زیاد میشود با شروع یک بارندگی کوچک هم شاهد قفل شدن معابر هستیم . برای کاهش  ترافیک در زمان بارندگی چه برنامه هایی دارید ؟

ما با شهری مواجهیم که بیش از ۴میلیون خودرو و ۳میلیون موتورسیکلت دارد و این غیر از آمار وسایل نقلیه‌ای است که از حاشیه تهران به‌صورت روزانه وارد آن می‌شوند. همچنین با وجود ۲۰میلیون سفر روزانه در تهران طبیعی است که بزرگراه‌ها و خیابان‌های شریانی ما تقریباً همیشه در حالت اشباع باشد. هر مداخله و اتفاق کوچکی می‌تواند ترافیک را تحت تأثیر قرار دهد و اوضاع را پیچیده‌تر کند. مثلاً یک تصادف از زمان وقوع تا جمع کردن وسایل نقلیه دخیل در آن می‌تواند تأخیری را ایجاد کند که ساعت‌ها به ترافیک اضافه کند، راجع به خرابی خودرو هم این مسئله صدق می‌کند.

باران هم از آن مواردی است که تأثیرش بسیار زیاد است. در فصل پاییز چون بار ترافیکی ناشی از تعطیلی ادارات و مدارس، به‌علت کوتاه شدن روز با بار ترافیکی شامگاهی تداخل پیدا می‌کند، طبیعی است که حجم ترافیک در غروب و بعد از ظهر بیشتر ‌شود. بارش باران باعث می‌شود که رانندگان برای پرهیز از تصادف با سرعت پایین‌تری حرکت کنند و در نتیجه زمان تخلیه معابر کمتر می‌شود. نکته مهمی که می‌تواند به این مسئله کمک کند این است که پلیس بتواند وسایل نقلیه‌ای را که دچار خرابی یا تصادف شده‌اند بلافاصله از معبر خارج کند و از معبر کنار بکشد. مورد دوم همکاری مردم است که اهمیت بیشتری دارد، به‌این صورت که در روزهای بارانی کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند. زیرا تجربه نشان داده که مردم در روزهای بارانی چون نمی‌خواهند در زیر باران بمانند معمولاً بیشتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و همین مسئله هم باعث افزایش ترافیک می‌شود. کمکی که مردم می‌توانند بکنند این است که در چنین مواقعی به‌جای استفاده از خودروی شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

کد N1775501

وبگردی