آفتاب
ایلنا گزارش می‌دهد؛

کارخانه بافت بلوچ به انبار لبنیات تبدیل شد/قول مسئولان، دلخوشی باقیمانده کارگران

کارخانه بافت بلوچ به انبار لبنیات تبدیل شد/قول مسئولان، دلخوشی باقیمانده کارگران

اندک کارگران کارخانه بافت بلوچ که هنوز به جمع دستفروشان اضافه نشده‌اند در حالی به کار خود ادامه می‌دهند که نمی‌توانند آینده این واحد صنفی را پیش‌بینی کنند و همواره در انتظار خبرهای جدیدی هستند تا حداقل تکلیفشان مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران کارخانه بافت بلوچ که تنها اندکی از آنها باقی مانده‌اند در سال‌های اخیر با موج بیکاری همکارانشان روبه‌رو شده‌اند و همین عاملی شده است که هر روز در انتظار شنیدن خبر جدیدی از وضعیت کارخانه باشند. آنها دو ماه است که هیچ حقوقی از کارفرما دریافت نکرده‌اند و همچنین سنوات سال گذشته خود را از کارفرما طلبکارند ولی با این حال خود را با قول‌های مسئولان دلگرم می‌کنند.

کلنگ احداث کارخانه بافت بلوچ در سال ۵۲  به زمین خورد ولی در سال ۶۲ شروع به کار کرد. وضعیت درآمدی این کارخانه با حدود ۳ هزار کارگر در همان ابتدای کار به اندازه‌ای بود که مسئولان وقت تصمیم گرفتند تا ردیف بودجه‌ای این کارخانه را قطع کنند زیرا آن زمان این کارخانه دولتی نه‌تنها می‌توانست هزینه‌های کارگران خود را تقبل کند بلکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایرانشهر را نیر تحت شعاع خود قرار می‌داد.

وضعیت این کارخانه به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۸۲، هزار دستگاه ریسندگی بر اثر آتش سوزی از بین می‌رود و پس از آن وضعیت کارخانه روبه افول رفت تا اینکه حالا در سال ۹۶ تعداد کارگران این کارخانه به ۱۱۷ نفر می‌رسد.

همکاران ما دستفرشی می‌کنند/در انتظار اتفاقات جدید هستیم

سعیدیکی از کارگران اداری این کارخانه است که در مورد وضعیت کارخانه بافت بلوچ به خبرنگار ایلنا می‌گوید:«نزدیک به ۲۰ سال است که در این کارخانه مشغول به کار هستم و آنچه از شواهد بر می‌آید رفته رفته باید در انتظار اتفاقات جدیدی باشیم که هم می‌توانیم به آن دید مثبت داشته باشیم و هم دید منفی، ولی ما در دهه‌های اخیر تنها با اتفاقات عجیب روبه‌رو می‌شویم.»

او ادامه می‌دهد: «وضعیت کارخانه را نمی‌توان با سال‌های دهه ۷۰ مقایسه کرد زیرا حالا جمع کارگران  از ۲۵۰۰ نفر به ۱۱۷ نفر می‌رسد. حالا بعد از گذشت این سال‌ها بسیاری از همکاران سابق خود را در شهر می‌بینیم که دستفروشی می‌کنند چون کار دیگری وجود ندارد.»

این کارگر می‌گوید: «هر بار که یک مدیرعامل عوض می‌شود ما با حرف‌های جدید دلگرم می‌شویم ولی خبر بعدی که از مدیرعامل می‌شنویم، خبر برکناری اوست، در ۵ سال اخیر ۵ مدیرعامل دیده‌ایم. این جابه‌جایی می‌تواند یک رکورد محسوب شود.»

کارخانه بافت بلوچ تبدیل به سردخانه محصولات لبنی شده است

در ادامه پیگیری ایلنا در مورد وضعیت کارخانه بافت بلوچ، حسینعلی اکبریاز مسئولان اداره کار سیستان و بلوچستان برای توضیحات بیشتر،  خبرنگار ایلنا را به عبدالصمد مارندگانیاز معتمدین محلی ایرانشهر معرفی می‌کند و تاکید دارد که اطلاعات این معتمد محلی در مورد نساجی بافت بلوچ، از هر نظر کامل و مورد تایید ست.

مارندگانی که در عین حال  نماینده خانه کارگر در شهرستان ایرانشهر نیز محسوب می‌شود در رابطه با مشکلات کارگران کارخانه بافت بلوچ به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «سرعت تعویض مدیرعامل در کارخانه بافت بلوچ بسیار زیاد است و همین عاملی است که مشکلات کارگران این کارخانه هر روز بیشتر شود و رفته رفته می‌بینیم که فعالیت‌های خود کارخانه هم به کندی پیش می‌رود.»

او ادامه می‌دهد: «قرار بود از سوی دولت به این کارخانه پول تزریق شود که هنوز خبری نیست، وضعیت کارخانه هم هر روز بحرانی‌تر می‌شود. چند سال گذشته بحث خصوصی‌سازی این کارخانه به میان آمد ولی در ادامه مسئولان وقت استان تصمیم گرفتند این کارخانه فعالیت‌های خود را با همین روال ادامه بدهد.»
این فعال کارگری می‌گوید: «وضعیت این کارخانه را باید بحرانی تلقی کرد زیرا در حال حاضر تنها کسبه محل از سردخانه آن استفاده می‌کنند و مواد خوراکی و لبنیات خود را در سردخانه‌های کارخانه نگهداری می‌کنند.»

سوکت معنادار آقای مدیرعامل

به گفته منابع ایلنا، علیرضا ارغایی، در حال حاضر پنجمین مدیرعاملی است که بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در راس فعالیت‌های کارخانه بافت بلوچ قرار گرفته‌است، اما در تماس خبرنگار ایلنا با دفتر "مدیرعامل بافت بلوچ"، اعلام می‌شود که درحال حاضر مدیریت بافت بلوچ ترجیح می‌دهند که مصاحبه‌ای نداشته باشد.»

 گزارش:سیاوش پورعلی

کد N1775411

وبگردی