آفتاب

شورای‌نگهبان تن به برگزاری «الکتروینک» انتخابات ۹۸ خواهد داد؟

شورای‌نگهبان تن به برگزاری «الکتروینک» انتخابات ۹۸ خواهد داد؟

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت: فرایند احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری کُند نبود. اگر بتوانیم بخش دستی احراز هویت را حذف کنیم، سرعت بالا می‌رود.

امیر شجاعان در گفتگو با خبرآنلاین درباره رایزنی های وزارت کشور با شورای نگهبان برای برگزاری تمام الکترونیک یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برای مجلس یازدهم هنوز کار را آغاز نکردیم، اما امیدواریم که انشاءالله به زودی این کار را انجام دهیم. اگر مورد توافق واقع شود، به لحاظ فنی و آمادگی عوامل اجرایی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس یازدهم کاملا آماده هستیم.

وی افزود: البته برای برگزاری کامل الکترونیکی انتخابات مجلس نیاز به یکسری تجهیزات همچون صندوق های الکترونیکی اخذ رأی در شعب داریم اما به لحاظ نوع کار، فرایندی که باید طی شود و اقداماتی که باید صورت بگیرد، تجربه خوبی در 139 شهر برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراها داشتیم. به هر حال آمادگی کامل داریم این روش را برای کل صندوق ها توسعه بدهیم.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور درباره غیرقابل اعتماد بودن برخی قطعات چینی تجهیزات برگزاری الکترونیکی انتخابات که مانع اجرای این طرح در انتخابات ریاست جمهوری شد گفت: این حرف کاملا بی ربطی درباره قطعات بود. عملکرد این تجهیزات نشان می دهد که خیلی خوب کار کردند و ما مشکل فنی اصلا نداشتیم.

وی با بیان اینکه قطعات در همه جای دنیا تولید می شوند افزود: ما بعد از آنکه طراحی های خود را انجام دادیم، تأمین قطعات را از کشورهای مختلف برآورد و سپس با بهترین کیفیت، قطعات را وارد کردیم. کشور چین هم قطعات خیلی ضعیف و هم قطعات بسیار خوب می سازد.

وی ادامه داد: اصل این است که توان ارزیابی کیفی را به طور مناسب داشته باشیم و از قطعات خوب استفاده شود که این اتفاق افتاد و ما اصلا مشکلی از لحاظ کیفی قطعات نداشتیم. آمارها کاملا این را نشان می دهد و هیچ نگرانی بابت این موضوع نیست. برخی شرکت هایی که قصد ورود به تأمین این قطعات را داشتند و فکر می کردند از این حوزه می توانند استفاده کلان کنند. این مسائل را مطرح کردند

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در پنجمین دوره انتخابات شوراها و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: تجهیزات ما به لحاظ کیفیتی تأییدیه سه آزمایشگاه خیلی خوب و مرجع را در کشور دارد، انواع تست ها و 500 آزمایش روی این تجهیزات انجام شد و هیچگونه نگرانی بابت کیفیت قطعات نداریم.

وی درباره انتقادها به کُند بودن فرایند احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این طور نبود درباره احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان کاملا آمارها وجود دارد. از زمانی که اپراتور برای احراز هویت شماره ملی و تاریخ تولد فرد را وارد سامانه می کند تا دریافت پاسخ حدود سه تا 6 ثانیه طول می کشد در مجموع با فرایند ورود، 30 ثانیه می توان برای این مرحله زمان متصور بود.

شجاعیان یادآور شد: اتفاقی که در انتخابات افتاد این بود که همچنان سیستم دستی حفظ شده بود حال آنکه این سیستم را باید حتما حذف کنیم. سیستم دستی این گونه است که عوامل برگزاری انتخابات در شعب طبق قانون موظفند تمام اطلاعات فرد را در ته‌برگ تعرفه رأی یادداشت کنند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم بخش دستی احراز هویت را حذف کنیم -که کاملا زائد است- یا اینکه فقط به ثبت شماره ملی رأی‌دهنده در ته‌برگ تعرفه‌رأی اکتفا شود، سرعت بالا می رود. چون ما در شعب سه ایستگاه داشتیم، یکی ایستگاه احراز هویت الکترونیکی بود که زمان زیادی نمی برد، بعد از آن دو ایستگاه دیگر وجود داشت.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور توضیح داد: چون در شعب اخذ رأی، اولین ایستگاه احراز هویت الکترونیکی بود مردم فکر می کردند پشت این ایستگاه معطل هستند در حالی که این طور نبود. اگر مقداری دقت می کردند می دیدند در مرحله احراز هویت الکترونیکی کار سریع انجام می شود در حالیکه باید بعد از آن یک بار برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و یک مرتبه هم برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا ته‌برگ تعرفه رأی برای آنها پر می شد. در واقع انجام مراحل دست نویسی دریافت اطلاعات شخصی رأی دهندگان زمان می برد که صحبت کردیم انشاءالله بتوانیم این مرحله را حذف کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای انتخابات مجلس یازدهم فرایند دست نویس پرکردن ته‌برگ تعرفه های رأی حذف می شود؟ گفت: انشاءالله امیدواریم بتوانیم این مرحله را حذف کنیم یا به حداقل ممکن برسانیم چون دیگر نیازی به پرکردن دستی اطلاعات رأی‌دهندگان نیست؛ ما می توانیم یک شماره ردیابی از سامانه های الکترونیکی بدهیم که روی ته برگ تعرفه رأی دهنده ثبت شود تا مشخص باشد برگ رأی به چه شخصی داده شده است، حتی اگر هم از لحاظ سیستمی نگاه نکنیم، می توانیم با ثبت یک شماره ملی به طور دستی این مرحله هم انجام شود.

29214

کد N1775326

وبگردی