آفتاب

اظهارات جنجال‌برانگیز بوریس‌جانسون درباره لیبی حاشیه‌ساز شد

اظهارات جنجال‌برانگیز بوریس‌جانسون درباره لیبی حاشیه‌ساز شد

ایرنا نوشت: وزیر خارجه انگلیس چند روز پیش در خصوص شهر «سرت» لیبی گفت: انگلیسی ها می توانند آن را تبدیل به دبی دیگری کنند به شرط اینکه لیبیایی ها از شر جسدها در آن خلاص شوند که این سخنان با واکنش شدید انگلیسی ها و لیبیایی ها مواجه شد.

وزیر خارجه انگلیس در نشستی در کنفرانس حزب محافظه کاران انگلیس گفت: 'گروهی از سرمایه داران انگلیسی می خواهند در ساحل سرت، نزدیک محلی که معمر قذافی دستگیر و اعدام شد، سرمایه گذاری کنند، آن ها در نظر دارند سرت را تبدیل به دبی دیگری کنند. تنها کاری که مردم لیبی باید انجام دهند این است که از شر اجساد رهایی یابند. '

این سخنان وزیر خارجه انگلیس با واکنش های منفی زیادی در داخل این کشور مواجه شد و هرچند که او پس از آن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: مقصود او از اجساد، اجساد بمب گذاری شده عناصر داعش بوده است اما سخنان او به حدی نسنجیده بود که واکنش ها به این سخنان او همچنان ادامه دارد.

'هایدی الن' یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس گفت: وزیر خارجه به خاطر این سخنانش باید برکنار شود.

همچنین این سخنان وی باعث واکنش شدید مردم لیبی شد و این سخنان را توهین به خود و قربانیان جنگ در سرت و همچنین توهین به کسانی دانستند که در جریان نبرد با نیروهای قذافی یا در زمان جنگ با داعش در این شهر کشته شدند و در نتیجه از مقام های لیبی خواستند واکنش مناسب و تندی به این سخنان نشان دهد.

دولت موقت لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» با صدور بیانیه ای، این سخنان وزیر خارجه انگلیس را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور و غیر قابل قبول دانست و این سئوال ها رامطرح کرد که چه کسی از انگلیسی ها دعوت کرده است که به لیبی بیایند؟ چه کسی گفته است از شرکت های انگلیسی در لیبی استقبال می شود ؟ و چه کسی از سرمایه گذاران انگلیسی خواسته است که به لیبی بیایند که این وزیر چنین سخنانی بر زبان آورده است؟ موضع گیری های انگلیس به هیچ وجه به نفع مردم لیبی نبوده است.

دولت موقت لیبی با بیان این مطلب که مردم لیبی دیگر تحمل درد و رنج و ستم و توطئه بیشتری ندارند، تاکید کرد که سخنان وزیر خارجه انگلیس نشان می دهد آن ها احساسات و خواسته های مردم لیبی را نادیده می گیرند و سخنان وی بیانگر بی ارزش بودن زبان دیپلماتیک آنان است.

در ادامه این بیانیه آمده است که دولت موقت در خصوص روابط این کشور با انگلیس به ویژه روابط اقتصادی بازنگری خواهد کرد.
از سوی دیگر کمیته روابط خارجی و همکاری های بین المللی مجلس نمایندگان لیبی نیز امروز پنجشنبه خواستار عذرخواهی وزیر خارجه انگلیس ازمردم لیبی شد.

کمیته روابط خارجی مجلس لیبی سخنان وزیر خارجه انگلیس در خصوص سرمایه گذاری در لیبی را غیر قابل قبول دانسته و از دولت انگلیس خواست در این خصوص توضیح دهد و به خاطر سخنان وزیر خارجه اش، از مردم لیبی عذرخواهی کند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس اوایل شهریور گذشته، سفری دو روزه به لیبی داشت و طی آن با شماری از مقام های لیبیایی در طرابلس، بنغازی و مصراته دیدار کرد.

لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور در سال 2011، دستخوش جنگ و ناآرامی است.

اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» که مورد تایید ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش این کشور قرار دارد.

49311

کد N1775304

وبگردی