آفتاب

گوترش:حفظ برجام ضامن صلح و امنیت بین‌المللی است

گوترش:حفظ برجام ضامن صلح و امنیت بین‌المللی است

ایرنا نوشت: دبیرکل سازمان ملل ، برجام را دستاوردی مهم و ارزشمند در جهت حفظ صلح و امنیت جهانی دانست و گفت: بارها گفته ام حفظ این توافق نامه ضروری است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در پاسخ به سووال خبرنگاری درباره مواضع ترامپ نسبت به برجام گفت: همان طور که بارها تکرار کرده ام، برجام دستاوردی مهم در جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی محسوب می شود.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: قویا معتقدم این توافق نامه بایستی حفظ شود.

رئیس جمهوری آمریکا براساس قانون کنگره کشورش موظف است هر 90 روز، پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به کنگره آمریکا گزارش دهد.

15 اکتبر (23 مهرماه) تاریخ تصمیم ترامپ در این باره است اما اختلاف نظرهای دولت آمریکا درباره برجام جدی شده است و مشخص نیست ترامپ چه خواهد کرد.

اگر ترامپ در این گزارش، پایبندی ایران را همراه با مدارک معتبر تایید نکند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره تحریم هایی که به موجب برجام لغو شده است، تصمیم گیری کند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز گذشته برجام را در راستای منافع کشورش دانسته بود و امروز هم بیش از 180 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری کشورشان، خواستار تایید پایبندی ایران به این توافق نامه شده بودند.

رکس تیلرسون هم که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نخستین بار در کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا شرکت کرد، در نشست خبری پس از آن اظهار کرد با مسایل فنی برجام مشکلی نداریم اما موضوعات سیاسی آن مطرح است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این کمیسیون موارد متعدد نقض برجام از طرف آمریکا را یادآور شده بود و در گفت وگو با خبرنگاران در پایان این نشست اعلام کرد که شاهد بی اطلاعی مقامات آمریکا از واقعیت های بین المللی بوده است.

اظهارنظر امروز دبیرکل سازمان ملل هم در راستای حمایت قریب به اتفاق جامعه بین الملل به ویژه پنج کشور عضو کمیسیون مشترک و همچنین اتحادیه اروپا از این توافق هسته ای است.

49311

کد N1774957

وبگردی