آفتاب

آثار منتشر نشده بی‌نیاز همچنان در انتظار دریافت مجوز انتشار

آثار منتشر نشده بی‌نیاز همچنان در انتظار دریافت مجوز انتشار

مدیر جایزه ادبی مهرگان از انتظار دوساله آثار منتشر نشده فتح‌الله بی‌نیاز با گذشت دو سال از درگذشت او خبر داد.

علیرضا زرگر (مدیر جایزه مهرگان  ادب) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به دومین سالگرد درگذشت فتح‌الله بی‌نیاز درباره آثار منتشرنشده او گفت: دو سه سال پیش از درگذشت آقای بی‌نیاز  چهار کتاب این منقد ادبی و نویسنده برای دریافت مجوز انتشار به وزارت فرهنگ و ارشاد سپرده شده، اما همچنان پشت سد ممیزی باقی مانده‌اند. مجموعه داستان «خواهرم منیژه»، رمان‌های «خیبر غریب»، «او را زنده بردم تا به گور» و «آفتابگردان‌های پژمرده» در کنار رمان «آفتابگردان‌های پژمرده» که در روزهای قبل از فوت مرحوم بی‌نیاز توسط خودشان به صورت بسیار محدودی چاپ شد و با امضای خودش به تعدادی از دوستان اهدا شده ازجمله این آثار هستند. حق این نویسنده است که آثاری را که پیش از مرگش به ارشاد سپرده اجازه انتشار پیدا کنند.

زرگر ادامه داد: یادنامه فتح‌الله بی‌نیاز هم به خاطر پنج مقاله و اینکه ترجیح می‌دهیم برای وفاداری به سنت آقای بی‌نیاز که با سانسور مخالف بود، به تغییر این مقالات راضی نشویم منتظر مجوز مانده و همچنان منتظر مجوز این یادنامه هستیم. البته در حال حاضر ۱۹ اثر از آثار این منتقد آماده چاپ است که ۱۴ رمان و پنج مجموعه داستان او را شامل می‌شود که در صورت انتشار، حقوق مادی و معنوی همه این آثار ازسوی خانواده این نویسنده برای توسعه ادبیات به بنیاد مهرگان سپرده شده است.

فتح‌الله بی‌نیاز متولد سال ۱۳۲۷ در مسجدسلیمان و دانش‌آموخته رشته برق از دانشگاه صنعتی شریف بود که ۱۲ مهرماه سال ۹۴ بر اثر ایست قلبی و در سن ۶۷ سالگی از دنیا رفت.

مکانی به وسعت هیچ (رمان)، حلقه نفوذناپذیر گرگ‌های خاکستری (رمان)، می‌روم که بمیرم (مجموعه داستان)، ستیزه‌جوی دلتنگ (رمان)، گل‌ سرخ، ای تناقض ناب (داستان بلند)، نوعی خصومت (مجموعه داستان)، بعد از مرگ هنوز می‌میرم (رمان) و نقد، تحلیل و تفسیر چند داستان معتبر جهان ازجمله آثار او هستند. بی‌نیاز همچنین ۵۰۰ مقاله، نقد و مرور کتاب، ۱۵۰ جلسه سخنرانی و نقد و بررسی ادبیات داستانی معاصر، چند ده مصاحبه و گفت‌وگو درباره مسائل ادبیات، ۲۲ رمان و مجموعه داستان، هشت کتاب مرجع درباره نقد و نظریه‌های ادبی کارنامه ادبی بی‌نیاز را در کارنامه ادبی خود دارد.

کد N1774893

وبگردی