آفتاب

کاهش زمان توقف نمادها عامل ورود سرمایه‌های جدید به بازار سرمایه

کاهش زمان توقف نمادها عامل ورود سرمایه‌های جدید به بازار سرمایه

کاهش زمان توقف نمادها باعث می شود بازار سرمایه از یک ریسک مهم که در چند سال اخیر سرمایه گذاران را بسیار نگران کرده است، خلاص شود، به این ترتیب که ریسک عدم نقدشوندگی در بازار از بین می رود.

صفاری ، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تجدید نظر در قانون توقف و بازگشایی نمادها و کوتاه شدن زمان توقف های نماد گفت: یکی از ریسک های مهم بازار در چند سال اخیر ریسک عدم نقدشوندگی بازار بوده است.

وی با اشاره به توقف های طولانی مدت نمادها به دلیل عدم شفافیت ناشران گفت: در حال حاضر بیش از 42 هزار میلیارد تومان از دارایی های مردم در نمادهای متوقف قفل شده است و اگر بخواهیم سهام شناور حجم را در نظر بگیریم حدود 4هزار و 200 میلیارد تومان از سهام سهامدارن متوقف و غیر قابل دسترسی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریسک عدم نقدشوندگی در بازار از زمان توقف نمادهای پالایشگاهی آغاز شد و به بانک ها رسید، اظهار داشت: در حال حاضر سهامی در بازار وجود دارد که بیش از یک سال از زمان توقف نمادش می گذرد.

وی با تاکید بر اینکه توقف های طولانی مدت نماد باعث فراری شدن سرمایه ها می شود، گفت: وقتی نماد بسته است و امکان خرید و فروش وجود ندارد، ریسک نقدشوندگی در بازار ایجاد می شود.

به گفته وی با کاهش نقدشوندگی سرمایه گذار به راحتی نمی تواند به دارایی اش دسترسی داشته باشد و به دلیل نگرانی از این ریسک و احتمال اینکه اگر سهامی بخرد و نماد متوقف شود، سرمایه اش قفل می شود ترجیح می دهد وارد بازار سرمایه نشود.

وی با اشاره به تجدید نظر در قانون توقف و بازگشایی نمادها،گفت: با اجرای این قانون بازار سرمایه دیگر شاهد توقف های طولانی مدت نماد نخواهد بود و این اتفاق بسیار مثبتی است.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه کاهش زمان توقف نمادها به حداکثر 90 دقیقه برای بازار سرمایه خبر بسیار خوبی است، افزود: با اجرای این قانون از این به بعد سهامداران نگران قفل شدن سرمایه های خود نیستند و به این ترتیب نقدینگی های جدیدی نیز وارد بازار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمادهایی با زمان توقف طولانی در بازار وجود دارند که سهامداران خود را خسته کرده است، گفت: در حال حاضر و به محض بازگشایی این نمادها احتمالا شاهد موجی از فروش خواهیم بود چراکه پس از ماه ها و یا حتی یک سال از توقف یک نماد صاحب دارایی ترجیح به نقد شدن آن می کند.

صفاری تاکید کرد: اجرای این قانون در کوتاه مدت و با بازگشایی نمادها شاید باعث افزایش فشار فروش بشود اما نباید نگران این واکنش کوتاه مدت بود.

به گفته صفاری اجرای این قانون در بلند مدت باعث افزایش نقدشوندگی و اطمینان به بازار سرمایه می شود، این اعتماد و نقدشوندگی می تواند سرمایه های جدیدی را وارد بازار کند.

 

کد N1774820

وبگردی