آفتاب

جزئیات جلسه محرمانه شورای شهر | نامه محرمانه درباره تخلفات شورای چهارم

جزئیات جلسه محرمانه شورای شهر | نامه محرمانه درباره تخلفات شورای چهارم

محسن‌ هاشمی ‌رفسنجانی: از یک سازمان نظارتی نامه‌های پی در پی به شورا فرستاده شد که ریاست شورا، شهردار تهران و وزیر کشور را خطاب قرار داده بودند، در این نامه‌ها درباره موضوعات مختلف تذکر داده شده بود همه نامه‌ها محرمانه است و عمده آنها مربوط به دوره قبل شوراست، در نامه‌ها به اقدامات غیرقانونی اشاره شده است...

 با گذشت بيش از ٤٠ روز از آغاز رسمي كار شوراها بالاخره نوبت به محرمانه‌هاي اعضاي شوراي پنجم شهر تهران رسيد. آنها قرار است روز يكشنبه به رسم شوراي چهارم جلسه‌اي غير علني در شورا داشته باشند تا درباره نامه‌هاي پي‌درپي يك سازمان نظارتي به شورا به جمع‌بندي برسند. ديروز رئيس شوراي شهر تهران اين خبر را بعد از رفتن وزير راه‌و‌شهرسازي و در دقايق آخر جلسه اعلام كرد و بدون آنكه در اين‌باره به خبرنگاران توضيحي بدهد به حالت قهر صحن شورا را ترك كرد. جلسات محرمانه، نامه‌هاي محرمانه و جمع‌بندي‌هاي محرمانه يكي از آسيب‌هاي شوراي گذشته بود كه به اعتقاد خيلي‌ها راه فساد را براي مديريت شهري تهران باز كرد و اصلاح‌طلبان و رسانه‌ها هميشه منتقد اين رويه بودند اما حالا در شوراي پنجم هم باز حرف از محرمانه‌هاست. محسن ‌هاشمي رفسنجاني، رئیس شورای شهر، ديروز اعلام كرد كه ٨ شهريور نامه‌اي درباره اقدامات غير قانوني شوراي چهارم دريافت كرده است: «از یک سازمان نظارتی نامه‌های پی در پی به شورا ارسال شد که عمده نامه‌ها خطاب به ریاست شورا و برخی نامه‌ها خطاب به شهردار تهران و برخی دیگر خطاب به وزیر کشور بود که رونوشت آن به ریاست شورا بوده است که تذکراتی درباره موضوعات مختلف ارایه شده است. همه نامه‌ها جنبه محرمانه داشت و عمده مسائل مربوط به دوره قبل است که آن سازمان نظارتی این مشکلات را بررسی و حتی پیشنهاداتی برای اقدامات بعدی اعلام کرده است.» او معتقد است كه بايد در نحوه مدیریت گزارش‌های نظارتی جلسه ویژه‌ای برگزار شود: «نامه‌ای در ٨ شهریور ماه‌ سال ‌جاری و تنها یک هفته بعد از تشکیل شورای شهر پنجم دریافت کردم که مبنای آن مسائل مربوط به شورا بود و گفته شده که چه کارهای غیر قانونی انجام شده که لازم است این کارها انجام نشود و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود جلسه یکشنبه هفته آینده غیر علنی برگزار شود که نسبت به این گزارشات به جمع‌بندی برسیم.» اين موضوع در دقايق پاياني در ميان ١٦ عضو حاضر شورا به رأي گذاشته شد و اكثريت آرا را كسب كرد. البته نه ‌تنها رئيس شوراي شهر تهران كه اعضاي ديگر ازجمله زهرا نژاد‌بهرام، محمود ميرلوحي و محمد سالاري هم زمانی که از سوی «شهروند» درباره جزییات این نامه‌ها، مورد خطاب قرار گرفتند، تمایلی به توضیح نداشتند، با این استدلال که «اعلام جزييات بيشتر درباره محتويات نامه‌هاي محرمانه براي آنها مسئوليت دارد.»
۷۶۰‌ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی
قبل از تمام اين حرف‌ها و حتي تذكرهاي اعضاي شورا، عباس آخوندي، وزير راه‌وشهرسازي كه میهمان شورا بود، پشت تريبون رفت تا درباره اقدامات وزارتخانه راه‌و‌شهرسازي در حوزه بافت فرسوده حرف بزند؛ اما كمتر در اين‌باره حرف زد. او از وجود ۵۰۰‌ هزار خانه خالی در تهران خبر داد و گفت که ٣٠‌هزار خانه خالي در منطقه يك وجود دارد و عدد بزرگي از خانه‌هاي خالي هم مربوط به منطقه ٢٢ است: «از ‌سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، ۷۶۰‌هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده و به ‌طور میانگین سالانه ۲۰۰‌هزار پروانه صادر شده که بیشترین رشد صدور پروانه ساختمانی بوده است. اگر رشد متوسط خانوار را ۳.۳‌درصد در نظر بگیریم با این ميزان صدور پروانه ۲‌میلیون نفر به جمعیت‌پذیری تهران اضافه شده است؛ اما با وجود صدور پروانه از سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جمعیتی جذب نشده که نکته مهمی است.» آخوندي آمار واحدهای مسکونی‌ سال ۱۳۹۵ را ۳.۳‌میلیون اعلام كرد كه نشان مي‌دهد شهر تهران بیش از ۱۰‌میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد: «برآوردها نشان می‌دهد در‌ سال ۱۴۱۵ این جمعیت‌پذیری ۱۶ میلیونی که متوجه مجموعه البرز و تهران است، به ۱۹.۵ نفر می‌رسد که حتی به ۲۰‌میلیون نفر در ۲۰ ‌سال آینده نمی‌رسد يعني رشد منطقه البرز و تهران از رشد میانگین ملی در آینده کمتر است.» او اين را هم گفت كه افق جمعيت‌پذيري تهران ۱۰.۵‌ میلیون نفر است كه بر اساس وضع صدور پروانه، این جمعیت به ۱۲.۵‌میلیون نفر می‌رسد: «در آینده صدور پروانه بازاری نخواهد داشت چراکه ما با شهری مواجه هستیم که ۵۰۰‌ هزار خانه خالی دارد که این نشان‌دهنده تعادل نداشتن وحشتناک در شهر و این نکته مثبت تحولات آینده است که می‌توانیم بر روی آن تمرکز کنیم.» آخوندي به نبود استقبال از سوي مردم براي خريد خانه در سال‌هاي ٩٢ تا ٩٥ خبر داد: «تهران اضافه بر این‌که کلانشهر است، پایتخت هم هست که این پایتخت‌بودن مسئولیت‌ها و ماموریت‌های مضاعفی را در تهران ایجاد کرده که با سایر کلانشهرها متفاوت است. شهر تهران به دلیل این‌که پایتخت است، هم سود می‌برد و هم هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند.» وزیر راه‌وشهرسازی به جمعيت حاشيه تهران اشاره كرد كه در سال‌هاي گذشته به ٨ميليون نفر رسيده است: «به ‌نظر مي‌رسد در ۲۵‌سال بعد جمعیت پیرامون به ۱۶‌میلیون نفر برسد، درحالي كه ظرف سال‌های ۴۵ تا ۹۵ جمعیت تهران سه‌برابر شد اما جمعیت تهران و پیرامون ۵ برابر شد. یک آشفتگی بیش از حد در حاشیه تهران داریم که نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم. روزانه یک‌میلیون و ۲۵۰‌هزار نفر از شهرهای پیرامونی به تهران می‌آیند و برای جابه‌جایی این افراد ۵۳۰‌هزار خودرو دخیل هستند.» آخوندي بزرگترین خطای سیاسی و استراتژیک را تفکیک البرز از تهران دانست درحالي كه جمعيت بين اين دو شهر سيال است: «سرانه تخت بیمارستان در تهران به ازای هر ۱۰۰۰نفر ۳.۲۴ تخت است و در پیرامون تهران کمتر از یک تخت برای هر ۱۰۰۰نفر است و تصور کنید می‌توان این فقر را از تهران دور نگه داشت؟ بنابراین باید عنوان کنم که با مسأله پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.» او اين پيشنهاد را مطرح كرد كه در شورا و وزارت راه‌وشهرسازي به فهم مشتركي برسيم كه هیچ نقطه‌ای در کل تهران بزرگ از مجموعه مدیریت شهری خارج نباشد: «اگر برای این موضوع به فهم مشترک نرسیم و زمین‌های موجود در منطقه تهران بزرگ که از نظر من مجموعه استان تهران و البرز است، همگی تحت‌ کنترل شهرداری‌ها قرار نگیرد، ۱۳‌هزار هکتار دیگر از اراضی منابع طبیعی شهر تهران زیر ساخت‌وساز می‌رود و باز هم منابع زیستی شهر تهران از بین خواهد رفت.»
بحران آب بحران آينده تهران
آخوندی هم مثل خيلي‌هاي ديگر بحران آب را بزرگترین بحران آینده تهران خواند: «۴.۸‌میلیون مترمکعب آب در روز در تهران مصرف می‌شود که در آینده به ۵.۹‌میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. در حقیقت شاهد افزایش ۲۰‌درصدی خواهیم بود. آیا می‌توان رشد ۲۰‌درصدی منابع آبی در تهران را محقق کرد؟ از این‌رو بزرگترین بحران آینده ما، بحران آب خواهد بود.» به اعتقاد او، دولت محلی و مرکزی باید به توافق برسند که زمین در تهران باید موزاییک شود و بین شهرداری‌ها نقطه‌ای نباشد که از کنترل آنها خارج شود. اگر مفهوم دولت محلی و ملی را بپذیریم، باید به سراغ نظام مالیات محلی و ملی برویم: «نظام شهری ایران عادت بدی پیدا کرده که از طریق ساخت‌وساز منابع مالی خود را تأمین می‌کند. اگر امروز این عادت را بپذیریم و بخواهیم انجام دهیم، بی‌تردید باید بدانیم که مشتری ندارد. از این رو، بحث‌هایی ازجمله فروش تراکم سیار و... به تدریج بساطش جمع خواهد شد و در آخر شما می‌مانید و بدهی‌های گذشته و هزینه‌های جاری.» حمل‌ونقل عمومی در تهران موضوع ديگري بود كه وزير راه‌وشهرسازي درباره آن حرف زد: «بی‌تردید باید یک حمل‌ونقل عمومی یکپارچه تعریف کنیم که وسعت پیرامونی حدود ۱۲۰کیلومتر را پوشش دهد و قطعا این یک برنامه کوتاه‌مدت نخواهد بود. اگر امروز به دلیل سوداگری برخی در تهران زمین به بالای ۲۰‌میلیون تومان رسیده است، با تحقق حمل‌ونقل عمومی مناسب این روند تغییر خواهد کرد.»
۶هزار هکتار بافت فرسوده پیرامونی در تهران
آخوندی در جريان توضيح اقدامات اين وزارتخانه درباره بافت فرسوده به تعادل‌نداشتن در تهران اشاره كرد: «با پدیده بدمسکنی در بافت‌های پیرامونی و بافت‌های تاریخی مواجه هستیم، به شکلی که حدود ۲۲۰۰هکتار بافت تاریخی و ۲هزارهکتار بافت میانی فرسوده و همچنین ۶هزار هکتار بافت فرسوده پیرامونی داریم. پدیده بدمسکنی و خانه‌های خالی که در شهر تهران وجود دارد، از معضلات این شهر محسوب می‌شود.» او مشكل سياست‌گذاري روي زمين‌هاي تهران را يكي از مشكلات تهران دانست: «تهران همانند سیبی که از درون دچار پوسیدگی می‌شود، حالا درحال فرسودگی است.» وزير راه‌وشهرسازي درباره افزایش قدرت خرید مردم هم آن را از دو مسیر قابل تحقق دانست: «می‌توان درخواست ارایه یارانه از سوي دولت داد يا به مدلی که برای صندوق پس‌انداز یکم درنظر گرفتیم، روي آورد.»در اين جلسه برخي اعضاي شورا هم درمورد بافت فرسوده و ساخت‌وساز مسائلي را مطرح كردند؛ مانند رئیس شورا عبور از بافت فرسوده را یکی از اهداف شورای شهر پنجم عنوان کرد و گفت كه شهرداری به جای بارگذاری در این مناطق به سمت بارگذاری در باغات رفت: «حدود ٤هزار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که متاسفانه شهرداری به سمت تخریب باغات رفت.»  محسن ‌هاشمي، رئيس شورا در پايان جلسه ديروز در جمع خبرنگاران حرف نزد و به حالت قهر جلسه را ترك كرد. او دليل قهر خود را اينطور توضيح داد: «هفته گذشته صداوسیما گفت‌وگوی بیش از ٥دقیقه‌ای بنده را درباره واگذاری تبلت و خودرو به اعضای شورای شهر تهران به صورت کامل پخش نکرد و بنده در جمع خبرنگاران حضور نخواهم داشت و اعلام کنید که‌ هاشمی قهر کرده است.»

کد N1774525

وبگردی