آفتاب

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مخالفتی با تقسیم سیستان و بلوچستان ندارد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مخالفتی با تقسیم سیستان و بلوچستان ندارد

نماینده زاهدان تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای از آخر، اول بوده و امروز نیز پس از سپری شدن ۳۹ سال از پیروزی انقلاب متاسفانه همچنان به همان وضع دچار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسینعلی شهریاری در جریان نشست علنی امروز مجلس که به طرح سوال از وزیر کشور درباره علت عدم تقسیم استان سیستان و بلوچستان به دو یا سه استان اختصاص داشت گفت: می‌خواهم اینجا با استناد به شاخص‌های استان و مقایسه آن با شاخص‌های متوسط کشوری و همچنین اشاره به برخی از همین شاخص‌ها در استان‌هایی همچون خراسان و آذربایجان که به لحاظ تقسیمات کشوری وضعیت مشابه دارند به اهمیت این مسئله اشاره کنم. 

استان سیستان و بلوچستان در وضعیت بسیار نامساعدی قرار دارد 

وی ادامه داد: آقای وزیر در این رابطه گفتند که این مسئله صرفاً در حیطه اختیارات وزارت کشور نیست اما من با شورای عالی امنیت ملی نیز صحبت کردم و این دوستان گفتند که با این مسئله مشکلی ندارند و ایرادی نمی‌بینند که استان سیستان و بلوچستان به دو یا سه استان تقسیم شود.

نماینده زاهدان با تاکید بر عرق ملی و تعلق سرزمینی مردم سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مردم استان سیستان و بلوچستان ایرانی‌الاصل بوده و همواره در بحث دفاع از کشور و حفظ تمامیت عرضی پیشگام بوده‌اند. با این حال به لحاظ توسعه‌یافتگی بنا بر آمار و شاخص‌ها در وضعیت بسیار نامساعدی قرار دارند.

 ۵۰۰ مدرسه سیستان و بلوچستان، کپری و خشتی و گلی هستند

شهریاری با استناد به آمار مقایسه‌ای وضعیت توسعه‌یافتگی تصریح کرد: کل راه‌های کشور ۲۸۵ هزار کیلومتر است و کل بزرگراه‌های کشور نیز حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر. این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان که ۱۱ درصد از وسعت و مساحت کشور را به خود اختصاص داده به جای آنکه به تناسب از ۱۱ درصد جاده‌های کشور برخوردار باشد تنها حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد. همچنین میانگین جاده‌های آسفالت در سراسر کشور ۵۲.۵ درصد است و این آمار در استان سیستان و بلوچستان تنها سی و چند درصد است. 

وی افزود: در مورد شاخص‌های آموزش و پرورش نیز وضعیت بسیار بدی داریم و در نرخ سواد آموزی در سراسر کشور از آخر، اول هستیم. ما در سراسر استان حدود شش هزار و ۵۰۰ مدرسه داریم اما حدود ۵۰۰ مدرسه از این تعداد غیر استاندارد، کپری و خشتی و گلی هستند. 

با حدود ۱۲ هزار نفر کمبود معلم مواجه هستیم 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص‌های توسعه‌ای در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بنا بر آمار اعلام شده فضای آموزشی برای هر نفر در سراسر کشور شاخص ۵.۲ و در استان سیستان و بلوچستان تنها ۳.۲ است و ما در این استان با حدود ۱۲ هزار نفر کمبود معلم مواجه هستیم و به خصوص این وضعیت در مناطق جنوبی استان وخیم‌تر است. 

شهریاری اضافه کرد: در آمار بازماندگان از تحصیل نیز در وضعیت بسیار بدی قرار داریم که از این لحاظ نیز در سراسر کشور از آخر، اول هستیم و ۹۰ هزار بازمانده ا ز تحصیل داریم. 

هیچ کسی به دنبال حذف اسم بلوچستان نیست 

وی با اشاره به نحوه تقسیمات استانی سیستان و بلوچستان ابراز داشت: این استان ۱۹۶ شهرستان، ۳۷ شهر، ۴۵ بخش، ۱۱۲ دهستان و ۹۹۴۸ آبادی دارد و چنانکه یکی از دوستان می‌گفت با توجه به این تنوع سیستان و بلوچستان یک هندوستان کوچک است. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی مخالفان تقسیم استان سیستان و بلوچستان به دو یا سه استان اتهاماتی همچون تلاش برای جدا کردن سیستان و بلوچستان از یکدیگر را مطرح می‌کنند، بیان کرد که این مسائل صحت ندارد و هیچ کس به دنبال جدا کردن سیستان و بلوچستان از یکدیگر یا حذف اسم بلوچستان نیست. 

از آخر، اول هستیم

شهریاری تاکید کرد: اتفاقاً خیلی از این تقسیمات در استان محقق شود به لحاظ امنیتی نیز شرایط بهتری خواهیم داشت و سوالی که از وزیر کشور مطرح شده نیز در این راستا است که به ما در این مسئله کمک کنند.

نماینده زاهدان اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای از آخر، اول بوده و امروز نیز پس از سپری شدن ۳۹ سال از پیروزی انقلاب متاسفانه همچنان به همان وضع دچار است. 

شورای عالی امنیت ملی مخالف تقسیم سیستان و بلوچستان نیست

شهریاری با بیان اینکه خراسان جنوبی، شمالی و رضوی پس از تقسیم استان خراسان بزرگ به این سه استان توسعه بسیاری را شاهد بوده و وضعیت آذربایجان‌ها نیز به همین صورت است، یادآور شد: با وجود آنکه گفته می‌شود شورای عالی امنیت ملی مخالف این تقسیمات در سیستان و بلوچستان است اما من از دوستانمان در این شورا سوال کردیم و متوجه شدیم که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مخالفتی ندارد.

وی در پایان بخش اول سخنانش عنوان کرد: خواهشم از وزیر کشور این است که با دید مثبت موضوع را پیگیری کنند و می‌خواهیم که با دید سیاسی و امنیتی به سیستان و بلوچستان نگاه نشود چراکه امنیت در این استان حتی از متوسط کشوری نیز بالاتر است و این مهم به پشتوانه مردم و با کمک نیروهای امنیتی محقق شده است. متاسفانه ما هم در حاکمیت آدم نداریم و هم در دولت. فقط مقام معظم رهبری هر ازگاه به استان توجه می‌کنند و تذکرهایی به دولت می‌دهند.

شهریاری در بخش دوم سخنانش نیز که پس از اظهارات و توضیحات وزیر کشور بیان شد، اعلام کرد: هدف از طرح سوال این است که موضوع توسط وزیر کشور پیگیری شود و به این طریق از ایشان می‌خواهیم به این مسئله توجه داشته باشند.

کد N1774285

وبگردی