آفتاب

نتیجه دیدار لاریجانی با همتای ایرلندی: ایران و ایرلند در ادامه برجام هم‌نظرند/مخالفت با تجزیه طلبی

نتیجه دیدار لاریجانی با همتای ایرلندی: ایران و ایرلند در ادامه برجام هم‌نظرند/مخالفت با تجزیه طلبی

ایسنا نوشت: رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در دیدار با رییس مجلس سنای ایرلند در حوزه همکاری‌های بین‌المللی بخصوص توافق هسته‌ای دو طرف هم‌نظر بودند که این توافق بین‌المللی باید ادامه پیدا کند و همه باید به آن پایبند باشند.

علی لاریجانی در نشستي خبری بعد از دیدار با رییس مجلس سنای ایرلند ضمن ابراز خشنودی برای حضور این هیات پارلمانی در ایران، گفت: روابط ایران و ایرلند پایدار است و سفر رییس مجلس سنای ایرلند و همکارانش این پایداری را بیشتر خواهد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح دیدارش با رییس مجلس سنای ایرلند، گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد مذاکرات خوبی در چند زمینه به عمل آمد. بخشی مربوط به همکاری‌های پارلمانی بود که این موضوع با تشکیل و فعال شدن گروه‌های دوستی در حال انجام است و در آن توسعه همکاری‌های دو کشور پیگیری می‌شود. بخش دیگر مربوط به بالا بردن سطح روابط تجاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف است. مطابق قانون برنامه ششم برای ما این موضوع اولویت دارد که از جمله آن می‌توان سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نو، انرژی‌های پاک، دارو و تجهیزات پزشکی و انرژی به معنای نفت و گاز را مطرح کرد. امیدواریم تجار ایرانی نیز از این ظرفیت استفاده کرده و دوستان نیز در زمینه تسهیل روابط بانکی تلاش کنند.

لاریجانی درباره مطالب مطرح شده در خصوص برجام، گفت: در حوزه همکاری‌های بین‌المللی بخصوص توافق هسته‌ای هم‌نظر بودیم که این توافق بین‌المللی باید ادامه پیدا کند و همه به آن پایبند باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش دیگری از این مذاکرات مربوط به مسائل منطقه‌ای بخصوص بحران تروریستی در منطقه بود. حساسیت دو کشور در این مساله کاملا احساس می‌شود. ما نیز در این جلسه تاکید کردیم که هرج و مرج‌طلبی و تجزیه‌طلبی در مسائل منطقه‌ای را محکوم می‌کنیم.

اتحادیه اروپا از تمامی ظرفیت‌هایش برای ادامه برجام استفاده می‌کند

دنیس اولونوان نیز در اين نشست خبری ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی ایران، گفت: ایرلند به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا معتقد است تعهدات طرفین در برجام باید ادامه پیدا کند و این معاهده بین‌المللی به این صورت باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپای متحد می‌تواند باعث ثبات شود، گفت: از شما و رییس‌جمهور ایران به دلیل مقابله با تروریسم قدردانی می‌کنم، چون تروریسم مرز نمی‌شناسد. نمونه آن حمله‌های تروریستی به لندن، پاریس و دیگر کشورهای اروپایی است لذا ما برای مبارزه با تروریسم خواهان همکاری با ایران هستیم.

اولونوان، تقویت مناسبات ایران و ایرلند به ویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مندیم رایزنی‌های مختلف به ویژه در حوزه تجارت با ایران داشته باشیم. در همین راستا هیات اقتصادی ماه آینده به ایران خواهد آمد. این اولین گام مثبت بین ایران و ایرلند در مناسبات اقتصادی تلقی می‌شود.

رییس مجلس سنای ایرلند با اشاره به طرح موضوع اولویت‌های برنامه ششم در جلسه مشترکش با رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: ما از شنیدن اولویت‌های برنامه ششم ایران به ویژه در حوزه محیط زیست و راه‌های مقابله با کمبود آب بسیار خرسندیم. اگر امکانی مهیا بود آب باران را به ایران صادر می‌کردیم چون در ایرلند در فصولی با افزایش آب باران مواجه هستیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره نقش اتحادیه اروپا در پایبندی به برجام، گفت: دولت‌های اروپایی معتقدند برجام یک تعهد بین‌المللی مثبت به نفع ایران، اتحادیه اروپا و صلح جهانی است، پس از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود برای ادامه برجام استفاده می‌کنند.

27212

کد N1774203

وبگردی