آفتاب

تسویه مطالبات کشاورزان دغدغه اصلی دولت است/ پرداخت 72 درصد پول گندم‌ها

تسویه مطالبات کشاورزان دغدغه اصلی دولت است/ پرداخت 72 درصد پول گندم‌ها

پس از انتشار مصاحبه علی خان‌محمدی با خبرگزاری ایلنا در خصوص میزان پرداخت مطالبات گندم‌کاران، شرکت بازرگانی دولتی با ارسال جوابیه به برخی موارد مطرح شده توسط خان محمدی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن پاسخ شرکت بازرگانی دولتی به شرح زیر است:

خبرگزاری محترم ایلنا در تاریخ 10/7/96، اقدام به انتشارخبری با عنوان "پرداخت 68 درصدی مطالبات گندم‌کاران صحت ندارد / بعد از 5 ماه انتظار می‌گویند 2 ماه دیگر صبر کنید" درگفتگو با آقای علی خان‌محمدی مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، کرده و متأسفانه به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات کافی مصاحبه شونده از نحوه، روند و چگونگی خرید تضمینی گندم و میزان وجوه پرداختی به کشاورزان، مطالب غیرواقعی مطرح شده است.لذا در راستای تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی صحیح به مخاطبان محترم پاسخ آن به شرح ذیل آید.

 - شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی اصلی خرید تضمینی گندم در کشور، از ابتدای فصل برداشت گندم در اویل فروردین ماه سال‌جاری تا به امروز در مجموع مقدار8 میلیون و 865 هزار تن گندم را به ارزش 115 هزار و 840 میلیارد ریال از کشاورزان عزیز خریداری کرده و بابت این میزان خرید تابحال مبلغ 82 هزار و 890 میلیارد ریال نیز به حساب گندم‌کاران سراسر کشور واریز کرده است که حدود 72 درصد کل پول گندم‌ها را شامل می‌شود و همچنان با جدیت پیگیر اخذ اعتبارات لازم و پرداخت پول کشاورزان است.

- مطابق با مصوبات مربوط به خرید تضمینی گندم در سال‌جاری، هم اکنون بابت واریزی مرحله اول، اندکی بیشتر از 50 درصد بهای مصوب گندم درتمامی استا‌ن‌های کشور به حساب کلیه کشاورزان واریز شده و حتی کشاورزان عزیز در استان‌های گرمسیری که تا تاریخ 25/3/96 گندم خود را به مراکز خرید تضمینی تحویل داده‌اند، تمام 100 درصد وجوه گندم خود را دریافت کرده‌اند. بنابراین پرداخت 72 درصدی پول کشاورزان میانگین پرداختی در سطح کشور می باشد و کاملاً دقیق و مستند است.

- تمام سعی و تلاش دولت، وزارت جهادکشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران، بر این است تا با تأمین اعتبارات مورد نیاز، هرچه سریعتر مطالبات گندم‌کاران عزیز تسویه شود و تاکنون نیز در این زمینه از هیچگونه اقدامی فروگذار نشده است. بنابراین تأکید می‌کنیم که به محض تأمین هر میزان اعتبار بابت خرید تضمینی گندم از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه، مطالبات کشاورزان در کمترین زمان ممکن از طریق بانک عامل (بانک کشاورزی) به حساب‌شان واریز می‌شود. شاهد مدعا هم این‌که درصد میزان پرداختی دولت بابت خرید گندم به کشاورزان به‌صورت روزانه تغییر کرده و هر روز بالاتر می‌رود. بنابراین، این گفته مصاحبه شونده محترم که پول گندم ها در صندوقی ذخیره میگردد و به کشاورزان داده نمیشود، نیز از اساس کذب محض و نشان از عدم اطلاع موثق و دقیق وی دارد.

- در پایان؛ از آنجا که بسیاری از موارد مطرح شده در گفتگوی مزبور نادرست و کذب می باشد و ممکن است موجبات تشویش اذهان مخاطبان و مردم شریف را فراهم آورد، توصیه می کنیم که افراد از پرداختن به موضوعات وگفتن آمار و ارقام و عملکردی که هیچگونه آگاهی و اشرافی نسبت به آن ندارند، پرهیر نموده و قبل از انجام هر گونه مصاحبه، اطلاعات و آمار مربوط به موضوع مصاحبه را از مراجع رسمی آن حوزه دریافت کنند، تا بتوانند اطلاعات دقیق و مستدل و مناسب را به مخاطبان منتقل نمایند.

کد N1773912

وبگردی