آفتاب

مانور مشترک ضدتروریسم فیلیپین و آمریکا

مانور مشترک ضدتروریسم فیلیپین و آمریکا

ایسنا نوشت: نیروهای نظامی آمریکا و فیلیپین مانور نظامی مشترک جدیدی را برای مبارزه با تروریسم برگزار کردند.

این مانور مشترک چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که رییس جمهور فیلیپین که از مخالفان سرسخت واشنگتن بود، رویکرد خود را نسبت به این متحد نظامی دیرین آسیا تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین، هفته گذشته متعهد شد که با آمریکا "دوست" باشد. این اقدام دوترته با اظهارات سال گذشته‌اش مبنی بر "حقارت" دانستن مانورهای نظامی و تهدید برای قطع روابط نظامی ساختگی پس از جنگ جهانی دوم در تضاد بود.

به گفته طرف آمریکایی، این عملیات نظامی که نمودی دیگر از تغییر خط مشی دوترته نسبت به موضع ابتدایی‌اش محسوب می‌شود، تمرین با گلوله واقعی، نجات در شرایط جنگی و انتقال مصدومان طریق مسیرهای آبی در تلفات‌ سنگین را شامل می‌شود.

سفارت آمریکا در فیلیپین در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، گفت: این مانور نظامی آمادگی کلی نیروهای آمریکا و فیلیپین را افزایش می‌دهد، واکنش متقابل دو طرف را در بحران‌های منطقه بهبود می‌بخشد و اتحاد درخشان چند ده ساله دو کشور را بیش از پیش تقویت می‌کند.

کاپتان ماریا رونا دالماسیو، سخنگوی نیروی دریایی فیلیپین گفت: این عملیات شراکت استوار و پایدار دو کشور دوستدار صلح را ماندگار می‌کند.

در حدود 900 سرباز آمریکایی در این مانورنظامی شرکت کرده‌اند تا مناطق گوناگونی در شمال منطقه لوزون درفیلیپین، از جمله پایگاه نظامی سابق آمریکا در منطقه کلارک مستقر شوند. طرف فیلیپینی اما شمار افراد شرکت کننده خود در این مانور را اعلام نکرده است.

دوترته 72 ساله از زمان بر عهده گرفتن مقام ریاست جمهوری در سال گذشته، با تلاش برای تقویت روابط خود با چین و روسیه، به دنبال از بین بردن روابط کشورش با آمریکا بود.

وی طی دیدار سال گذشته خود از چین، "جدایی‌اش از آمریکا" را اعلام کرد، اما بعدا توضیح داد که از باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا برای انتقاد از مبارزه وی با مواد مخدر، عصبانی بوده است. طرح مبارزه با مواد مخدر دوترته تا کنون موجب کشته شدن هزاران نفر شده است.

با این حال دوترته، هفته گذشته از آمریکا برای کمک به فیلیپین در مبارزه با شبه‌نظامیان تروریست که بخش‌هایی از شهر ماراوی در جنوب این کشور را اشغال کرده بودند، تشکر کرد و گفت، "گذشته‌ها گذشته ".

آمریکا برای بازپس‌گیری این شهر از نیروهای تروریست در نبردی که بیش از 900 کشته به جای گذاشت، نیروهای فیلیپینی را با تامین اطلاعات، سلاح و آموزش‌ جنگ شهری یاری کرد.

بحران ماراوی که همچنان در حال پیگیری است، دوترته را ناچار به تمرکز دوباره بر اتحاد نظامی فیلیپین و آمریکا برای مبارزه با تروریسم کرده است.

هفته گذشته نیز نیروهای آمریکا و فیلیپین مانور نظامی دیگری را برای شبیه‌سازی تصرف یک هواپیمای آمریکایی و یک عملیات گروگان و نجات توسط داعش انجام دادند.

52311

کد N1773895

وبگردی