به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مقتل، به معنای قتلگاه است؛ روایاتی از شهادتِ امامان که مشهورترینشان برای شهادت امامحسین(ع) و یارانش نوشته شده است.
«هل من ناصر ینصرنی؟» (کجاست یاریکنندهای که مرا یاری دهد؟)؛ حسین فقط مبارز برای کربلا نمیخواست؛ حسین یاری کنندهای برای ادامه دینش طلب میکرد. کسانی که پیام او را به مردمان برسانند. مقتلخوانها یکی از همین پیامرسانها هستند.
گرچه این روایات درباره واقعهای چنین بزرگ بسیار بوده است، اما مقتلها آن دسته از روایات هستند که مستند باشند؛ یعنی روایت آنچه که اتفاق افتاده بیکم و زیاد و غلو و اسطورهپردازی. محققان و علمای شیعه منابع واقعه کربلا را به دو دسته تقسیم میکنند؛ احادیث و بیانات اهل بیت و گزارشهای تاریخی که برگرفته از روایات حاضران در حادثه است. مقتلها عموما در دسته دوم جای میگیرند.
لهوف؛ راوی معتبر
سیدحسین خاتمی خوانساری از کارشناسان حوزه مقتلخوانی در ایران است. او در گفتگو با ایلنا میگوید: محققان شیعه در طول تاریخ مقتلهای زیادی را بررسی کردهاند و از میان آنها چند مقتل مهم را قابل استناد دانستهاند؛ مقتلهایی که عین واقعه را به ما رسانده باشند و در آن نه تنها دخل و تصرفی نکردهاند، بلکه کمترین احساسات را در روایت به خرج دادهاند، منابع مطمئنی هستند.
[p] [span] مقتلخوانی آیتالله طباطبایی
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است