آفتاب

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ پلیس با گلوله‌های لاستیکی ۲ تن را زخمی کرد

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ پلیس با گلوله‌های لاستیکی ۲ تن را زخمی کرد

دولت مرکزی اسپانیا رفراندوم استقلال در منطقه کاتالونیا را غیرقانونی دانسته و در نظر دارد از برگزاری آن جلوگیری کند. گزارش‌ها حاکیست که در روز برگزاری این همه‌پرسی در کاتالونیا، ۲ تن در پی تیراندازی پلیس این کشور، زخمی شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، امروز- یکشنبه- همزمان با برگزاری همه‌پرسی استقلال در کاتالونیای اسپانیا، پلیس در بیرون از حوزه‌های رای‌گیری با گلوله‌های لاستیکی اقدام به تیراندازی کرد که در نتیجه، دو تن زخمی شدند.

پیش از این گزارش هایی در مورد ورود نیروهای پلیس به چند حوزه رای گیری در بارسلون و تلاش آنان برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه منتشر شده بود. این اقدام اعتراض مردمی را به همراه داشت که در این حوزه‌ها حاضر بودند.

مردم در یکی از حوزه‌های رای‌گیری ضمن دادن شعار «ما رای خواهیم داد»‌ گفتند که «نیروهای اشغالگر» باید از حوزه‌های رای‌گیری خارج شوند.

دولت مرکزی اسپانیا ضمن مخالفت با این همه‌پرسی، برگزاری آن را غیرقانونی دانسته و هزاران مامور پلیس را برای جلوگیری از همه‌پرسی به کاتالونیا اعزام کرده است.

پیش از این، ‌یک دادگاه با صدور حکمی، همه‌پرسی را ممنوع کرده بود. پس از آن نیز پلیس اسپانیا چند تن از مقام‌های دولت منطقه‌ای کاتالونیا را بازداشت کرد و صندوق‌های رای را در بسیاری از ۲۳۰۰ مدرسه ای که به عنوان حوزه‌های رای‌گیری مشخص شده بودند،‌ مهر و موم کرد.

دولت مرکزی اسپانیا گفته که بیش از نیمی از این صندوق ها را مهر و موم کرده است.

در عین حال، رئیس دولت محلی کاتالونیا نیز به‌رغم اقدامات پلیس در جلوگیری از برگزاری رفراندوم رأی خود را به صندوق انداخت.

دولت منطقه‌ای کاتالونیا گفته است که به رای‌دهندگان اجازه می‌دهد در صورت بسته بودن حوزه رای‌گیری محل زندگی‌شان در هر حوزه‌ای که باز است، رای دهند.

سخنگوی دولت منطقه‌ای کاتالونیا گفت: «این اقدام، راه را برای رای دادن کاتالونیایی‌ها هموار می‌کند.»

همزمان گزارش این خبرگزاری حاکیست که مردم در حوزه‌های رای‌گیری حضور پیدا کرده‌اند تا مانع از ورود نیروهای پلیس به حوزه‌های رای‌گیری شوند.

دولت منطقه‌ای کاتالونیا به شدت بسته شدن بخشی از حوزه‌های رای‌گیری از سوی نیروهای پلیس را محکوم کرد.

کد N1773465

وبگردی