آفتاب
به واسطه شرکت های پیمانکاری؛

استثمار هزاران کارگر با دستمزدهای ناچیز در اروپای غربی/ زور گروه‌های مافیایی می‌چربد

استثمار هزاران کارگر با دستمزدهای ناچیز در اروپای غربی/ زور گروه‌های مافیایی می‌چربد

هزاران کارگر موقت در اتحادیه اروپا بین وطنشان در شرق ارو‍پا و انجام کارهای سخت و طاقت و فرسا با دستمزد کم در غرب اروپا در حال رفت و آمد هستند. تخمین زده می‌شود بیش از شش هزار کارگر از این طریق در حال استثمار باشند.

به گزارش ایلنا، هزاران کارگر موقت در اتحادیه اروپا بین وطنشان در شرق ارو‍پا و انجام کارهای سخت و طاقت و فرسا با دستمزد کم در غرب اروپا در حال رفت و آمد هستند.

این کارگران که اغلب توسط یک پیمانکار واسطه در کشورهایی که دستمزد کارگران در آنها پایین است، به کارفرماها در غرب این قاره معرفی می‌شوند.

قربانیان که بیشتر اهل کشور رومانی هستند، می‌گویند اغلب دستمزدی را که برای هر ساعت کار در مقصد به آنها پیشنهاد می‌شود را دریافت نمی‌کنند و حتی مواقعی شده است که کمتر از نصف آن را از کارفرما دریافت کنند. این در حالی است که پرداخت این دستمزد ناچیز هم تنها در دو ماه اول به موقع انجام می شود و پس از آن شاید همین دستمزد ناچیز را هم به صورت کمک خرجی به آنها پرداخت کنند.

به عبارت دیگر این کارگران دستمزد حداقل کشور میزبان را هم دریافت نمی‌کنند و حداقل استانداردها درباره آنها رعایت نمی‌شود. یا اینکه کارفرما هر چقدر که دلش می‌خواهد به آنها پول می‌دهد.

البته انجام این کار هم به همین سادگی نیست. به این منظور شرکت‌های پیمانکارانی کوچکتر تامین نیروی انسانی با پیمانکاران رده بالاتر قرارداد می‌بندند و شرکت‌های بزرگتر نیز به عنوان واسطه این معامله کارگران را در اختیار کارفرمایان جدید قرار می‌دهند.

در این میان هرچند پلیس در کشورهای مقصد تحت عنوان قاچاق انسان با این جرایم مبارزه می کند اما پیچیدگی این روش‌ها در کنار فساد سازمان یافته در کشورهای اروپای شرقی به عنوان مبدا سفر کارگران، مشکلات را صدچندان کرده است به گونه‌ای که باید گفت زور گروه های مافیایی بر پلیس، سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری  می چربد.

تخمین زده می‌شود که بیش از شش هزار کارگر از این طریق در حال استثمار شدن هستند.

کد N1773227

وبگردی