آفتاب
مهر از آئین های محرمی گزارش می دهد؛

بیل زنی نماد تدفین شهدای کربلا/ برگزاری مراسمی با قدمت ۲۰۰ سال

بیل زنی نماد تدفین شهدای کربلا/ برگزاری مراسمی با قدمت ۲۰۰ سال

بیرجند- آیین بیل زنی با قدمت ۲۰۰ ساله اش تنها در منطقه خوسف و همزمان با ظهر عاشورا برای ابراز محبت دلدادگان حسین ابن علی(ع) برگزار می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: محرم چون اقیانوسی عظیم، سال هاست تلاطم می کند و ما، قرن ها است که به اندازه درک و معرفتمان محرم را می فهمیم. اکنون صدها سال از آن واقعه عظیم می گذرد و میلیون ها انسان دلبستگی خود به محرم را به شکل های متفاوت نشان می دهند.

روزها درگذر زمان به محرم می رسند. به ماهی متفاوت از همه ماه ها. ماهی که دیرگاهی است دل ها و ذهن های فراوانی را به خود مشغول داشته  و باعث آفرینش ها شده است.

امروز عشق به امام حسین (ع) آنچنان در وجود شیعیان و ایرانیان ریشه دوانده که از تک تک روزهای محرمی غافل نمی شوند و هر کدام به نحوی  و با برگزاری آیینی به عزاداری می پردازند.

از مراسم هفت منبر گرفته تا آیین بیل زنی با قدمتی ۲۰۰ ساله در خوسف. این عزاداری ها تنها می خواهند چند پیام را به جامعه برسانند. می خواهند بگویند ما ملت روضه ایم. ما را با عاشورا خویشاوندی عمیقی است. ما خویشاوند و عاشق مولاییم و کودکی مان را با اشک بر حسین(ع) آغاز کردیم و ایستادن را به همان یاعلی نخستین نیز آموختیم.

خراسان جنوبی هر ساله با برگزاری آیین هایی با قدمتی چندین ساله، عشق دیرینه خود را به اهل بیت و به ویژه امام حسین(ع) ابراز می کند. آیین هایی که اشک غم را بر چهره کودکی می نشاند و برای بزرگترها نیز بیعتی دوباره با امام مان حسین(ع) است.

«بیل زنی» با قدمتی ۲۰۰ ساله

« بیل زنی» از جمله آیین هایی که کودکان، جوانان و بزرگان برای شرکت در این مراسم در ظهر عاشورا گرد هم می آیند و با عظمتی ستودنی اجرایی می کنند.

این آیین همه ساله با حضور پررنگ کشاورزان خوسفی برگزار می شود. در این آیین سنتی، عزاداران حسینی ظهرعاشورا پس از اقامه نماز ظهر و عصر به اجرای مراسم می پردازند.

در این مراسم هر یک از نفرات بیل به دست، دایره وار به هم چسبیده، بیل هایشان را به طرف آسمان می گیرند و در هنگام حرکت به هوا پریده و تیغه بیل شان را به بیل های دیگر می زنند و همه با هم یک صدا می گویند: « حیدرعلی».

اهالی شهرستان خوسف بر این اعتقادند که اگر بیل نزنند، سال خوبی برایشان نخواهد بود و به محصولاتشان آسیب خواهد رسید.

حزنی بی پایان برای تدفین شهدای کربلا

یکی از کشاورزان خوسفی  در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: بیل زنی یکی از میراث های معنوی مردم شهر خوسف است که نشان از عشق بی نهایت آن ها به امام حسین(ع) دارد.

رضا عباسی ادامه داد: به هم خوردن بیل ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسی(ع) است که جنگ لشکریان یزید بر علیه لشکر کوچک امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان را نشان می دهد.

وی بیان کرد: این مراسم نوعی شبیه سازی از عزاداری و تلاش طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است که پس از سه شبانه روز در ۱۳ محرم سال ۶۱ هجری در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدا را با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپرند.

عباسی بیان کرد: این مراسم نماد حزن بی پایان مردم این دیار برای دفن جسم های آسمانی، مانده در زیر آفتاب صحرای کربلا است که هر سال در روز عاشورا و تاسوعا خود را در میان سیل عزاداران حسینی جلوه گر می کند.

ثبت آیین « بیل زنی» در فهرست میراث معنوی

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: بیل زنی، میراث معنوی مردم خوسف است که در ظهر عاشورا بر پا می شود.

سید احمد برابادی ادامه داد: برای برپایی این مراسم درهر یک از دو هیئت خوسف دو دسته پانزده نفری که مجموعا چهار دسته هستند، تشکیل می شود.

وی ادامه داد: هر یک از نفرات بیل به دست، دایره وار بیل ها را به هم چسبانده به طرف آسمان می گیرند و فریاد «یا علی» سر می دهند.

برابادی بیان کرد: این مراسم تنها در خوسف اجرا می شود و  نوعی شبیه سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: به گفته مردم محلی، این  مراسم در سال ۱۳۲۷ شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.

وی بیان کرد: مراسم بیل زنی به شماره  ۵۰۸-۹۱/۰۶/۲۰ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

ما میراث دار همان کاروانی هستیم که بال های یاکریم هایشان را در نینوا شکسته اند. بدون شک عشق به امام حسین(ع) سالیان سال در سینه تک تک شیعیانش موج خواهد داشت و نسل به نسل نیز منتقل خواهد شد تا پرچم اسلام به صاحب اصلی خود، امام عصر(عج) برسد.

کد N1773139

وبگردی