آفتاب
مصطفی ملک مکان به مهر گفت:

جوانان با «غسالخونه» اشک می‌ریزند/ عاشقیِ از جنس رزمندگان

جوانان با «غسالخونه» اشک می‌ریزند/ عاشقیِ از جنس رزمندگان

کارگردان «غسالخونه» عنوان کرد در این نمایش روایتی متفاوت از ۸ سال دفاع مقدس برای شناخت بهتر نسل جوان از آن دوران به تصویر کشیده می‌شود.

مصطفی ملک مکان کارگردان «غسالخونه» درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نویسنده نمایش «غسالخونه» سهند خیرآبادی است که برای نگارش این متن پژوهش زیادی انجام داده و بااطمینان می گویم در تئاتر ایران چنین نمایشنامه نویسانی که قصه را خوب بشناسند و بتوانند آن را به خوبی روایت کنند، کم داریم.

وی با اشاره به اینکه فضایی که خیرآبادی در «غسالخونه» خلق کرده برای من بسیار عجیب و هیجان انگیز بود، ادامه داد: در این نمایش روایتی متفاوت از ۸ سال دفاع مقدس به تصویر کشیده می شود. ما هنوز مدیون عزیزانی که جانشان را در این راه فدا کردند هستیم اما باید برای نسل دهه ۷۰ که هیچ آگاهی و شناختی از این دوران ندارند، اتفاقات را با رویکردی متفاوت تعریف کرد. متاسفانه بیشتر آثاری که در حوزه دفاع مقدس تولید می شود کلیشه ای هستند اما این نمایش تلاش دارد از زاویه ای دیگر به جنگ بپردازد.

این کارگردان درباره نگاهی که به این متن نمایشی داشته است، بیان کرد: در کارگردانی این نمایش به متن خیلی وفادار بودم چون نویسنده فضای عجیب و جذابی را خلق کرده بود که دوست نداشتم از آن دوری کنم. خوشبختانه سهند خیرآبادی در مراحل دورخوانی در کنار ما حضور داشت و در جریان هر اتفاق و دخل و تصرفی که قرار بود در متن صورت گیرد، قرار می گرفت و با ما همراه بود.

ملک مکان درباره استقبالی که از این نمایش شده است، گفت: برخلاف انتظارم و اینکه تصور می کردم مخاطبان نمایش باید از قشری خاص و با سن و سالی بالاتر باشند اما شاهد هستم که هر شب جوانان امروزی به دیدن نمایش می نشینند و با کار هم نفس هستند و حتی برخی از آنها در طول اجرا اشک می ریزند که این امر به من انرژی زیادی می دهد.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «غسالخونه» در یکی از منطقه های جنگی روایت می شود که در آن فردی به نام رییس به دلیل اینکه در آن منطقه غسالخانه ای برای شهدا وجود ندارد در منزلش غسالخانه ای برای شهدا به وجود می آورد اما در اثر یک سری از اتفاقات، نظم و ترتیب آنجا از دستش خارج می شود و در ادامه اتفاقات دهشتناکی نیز رخ می دهد.

این کارگردان تئاتر درباره فضاسازی نمایش یادآور شد: «غسالخونه» حال و هوایی سوررئال دارد چون زمانی که قرار است داستانی از آن دوران را برای نسل امروز که هیچ پیش زمینه‌ای از دفاع مقدس ندارد، تعریف کنیم روایت غیرواقع گرا می شود. برای این نسل مساله این است که باور نمی کنند شخصی تا این حد عاشق باشد که زندگی اش را فدای دفاع از کشور و مردمش کند بنابراین در این نمایش ما شاهد تبلور عشق نیز هستیم.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: در این نمایش بازی ها رئالیستی هستند اما رجعتی به سوررئال داریم و در طراحی صحنه نیز واقع گرایانه برخورد نکردیم و مخاطب بیشتر با نشانه ها سروکار دارد.

«غسالخونه» عنوان نمایشی نوشته سهند خیرآبادی و کارگردانی مصطفی ملک مکان است که تا ۱۴ مهرماه در تالار حافظ به صحنه می رود.

نادر فلاح، شبنم گودرزی، جوانه دلشاد، علی برقی، مصطفی پور یوسف، حسین سپهر نژاد، محمد حسینی، اریک قاراسمیان، اردوان اربابی و رامین پرچمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

کد N1772913

وبگردی