آفتاب

غرویان: فرهنگ نذر نیازمند اصلاح است، علما و بزرگان ورود کنند

غرویان: فرهنگ نذر نیازمند اصلاح است، علما و بزرگان ورود کنند

جماران نوشت: یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: هر کار خیری می‌تواند مورد نذر قرار بگیرد. مثلا خطاط خط یاد بدهد، حتی موسیقیدان موسیقی یاد بدهد، یا هنرپیشه‌ای هنر خود را به رایگان در اختیار قرار دهد.

حجت‌الاسلام محسن غرویان درباره آسیب‌های فرهنگ نذری دادن در حالت فعلی گفت: در ایام محرم، مردم بیشتر تمایل به پختن غذا و اطعام دارند. البته این کار خوبی است اما دقت لازم در این مسأله صورت نمی‌گیرد. باید مدیریتی باشد؛ به طول مثال یک وعده غذا برای بعضی از خانواده‌ها حیاتی و لازم است. خانواده‌هایی هستند که در ماه نمی‌توانند گوشت بخورند، اینکه به بهانه نذری حداقل یک بار در ماه غذای خوبی بخورند برایشان حیاتی است. اما یکسری از افراد جامعه ما مستحق دریافت وعده غذایی نیستند. اگر ما بتوانیم مساجد و هیأت‌ها را مدیریت کنیم، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که غذای نذری به اهلش برسد. این امر احتیاج به فرهنگ‌سازی دارد.

وی ادامه داد: ما یک سری آداب و رسومی درست کرده‌ایم که در اطراف و جوانبش چندان دقت نمی‌شود. مثلا در چند روز اخیر، نظر مقام معظم رهبری را در مورد عزاداری منتشر شده است. ایشان می‌گویند این بالا و پایین پریدن‌ها چه فایده ای دارد. این امر به معنای آن است که به نحوه عزاداری‌ها ایرادهایی وارد است. در اجرای رسوم مذهبی شور و هیجان وجود دارد، اما مشاهده می‌شود که دقت و معرفت چندانی وجود ندارد.

غرویان در ادامه گفت: همین بیانات را باید به نذرها هم تعمیم دهیم. من فکر می‌کنم اگر مراجع، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان فکری جامعه در این مورد هم به مردم و هم به هیئات و مساجد تذکر دهند، شاهد بهبود در این زمینه باشیم. این امر نیاز به تذکر بزرگان دارد تا فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد. هرچند بسیاری از این نذر و نیازها از روی صفای باطن است، اما بعضا دقت لازم رعایت نمی‌شود. بالاخره هزینه‌ای برای اطعام کنار گذاشته می‌شود و باید به کسانی برسد که مستحق آن هستند و برای آنها ضروری است. این مسأله نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی در پاسخ به اینکه «آیا مسائل فرهنگی می‌تواند موضوع نذری قرار گیرد یا خیر؟»، گفت: نذری دادن منحصر به غذا نیست. متأسفانه نذر را به غذا دادن منحصر کرده‌ایم. انسان می‌تواند هر کار خیری را نذر کند و با آن دین خود را ادا کند. برخی نذر می‌کنند نماز بخوانند، قرآن بخوانند یا آنکه بیمارستان، مدرسه و مسجد بسازند. نذری دادن مفهوم وسیعی دارد و شامل هر کار خیری می‌شود.

وی ادامه داد: بنده خودم چندین سال است که در ایام اربعین این نکته را می‌گویم که بیایید از این جمعیت راهپیمایان برای درختکاری در مسیر راهپیمایی استفاده کنیم. این همه جمعیت وجود دارد، می‌توانند به نیت امام حسین و برای نذری درخت بکارند. این هم ثمره معنوی دارد و هم ثمره مادی. این مسائل احتیاج به برنامه‌ریزی و طرح و پیشنهاد دارد.

27212

کد N1772828

وبگردی