آفتاب
ویژه

فرمان شیشه‌ای در وزارت راه و شهرسازی

فرمان شیشه‌ای در وزارت راه و شهرسازی

وزير راه و شهرسازی با صدور بخشنامه‌ای، اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را برای تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های این وزارتخانه الزامی ...

وزير راه و شهرسازی با صدور بخشنامه‌ای، اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را برای تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های این وزارتخانه الزامی کرد.

 

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با صدور بخشنامه‌ای ضمن تاكيد بر ضرورت اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در تمامی معاونت‌ها، شركت‌ها و سازمان‌های تابعه و تمام واحدهای استانی وابسته به وزارت راه و شهرسازی، مركز توسعه و سياست‌های راهبردی وزارتخانه را موظف به پيگيری اين قانون دانست و به شرح وظايف آن پرداخت. با صدور این بخشنامه از این پس تمامی آمار و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی به جز موارد استثنا در یک فضای شیشه‌ای در معرض دید و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به موجب این ابلاغ حوزه ستاد، كلیه سازمان‌ها، شركت‌ها و ادارات كل تابعه وزارت متبوع موظف هستند كلیه دارایی‌های اطلاعاتی و فراداده‌های وابسته را برای استفاده عموم شهروندان به صورت آزاد، به‌روز، برخط و در شكل قابل خواندن توسط ماشین‌های كامپیوتری ارائه کنند. این بخشنامه شامل تمام دارایی‌های اطلاعاتی است كه انتشار آنها صراحتا توسط قانون منع نشده است. هرگونه محدودیت در انتشار، بازنشر، توزیع و انتقال صرفا به استناد قانون و مقررات و حكم محاكم ذی‌صلاح باید صورت گیرد.

اطلاعات یا بخشی از آن كه منجر به نقض حریم خصوصی افراد، افشای اسرار تجاری یا به خطر افتادن امنیت ملی می‌شود از موضوع این ابلاغیه مستثنی هستند، اما در صورتی كه اعمال محدودیت در انتشار بخشی از اطلاعات یا تغییر شكل آن باعث رفع این محدودیت شود، انتشار آن بلامانع است. بر این اساس، تشخیص داده‌های شامل مصادیق محرمانه و غیرقابل انتشار باید توسط هیاتی ویژه كه به پیشنهاد مركز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ وزیر تعیین می‌شود، انجام شود.

براساس این بخشنامه مركز توسعه و سیاست‌های راهبردی موظف است هر دو ماه گزارش داده‌های آزاد شده، اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی را برای تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات به اطلاع عموم برساند. همچنین مركز توسعه و سیاست‌های راهبردی موظف است نتایج منتج از آزادسازی داده، میزان استفاده و ارزش خلق شده براساس اهداف از پیش تعیین شده را برای عموم منتشر کند.

شناسایی و اولویت‌بندی كلیه دارایی‌های اطلاعاتی اعم از داده و فراداده در معاونت‌ها، سازمان‌ها، شركت‌ها و ادارات كل تابعه، تهیه طرح و اجرای زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سكوی دسترسی آزاد به اطلاعات، راهبری دارایی‌های اطلاعاتی، استاندارد‌ سازی و ارتقای كیفیت داده و انتشار عمومی دارایی‌های اطلاعاتی، تنظیم ساز و كار جمع‌آوری، نگهداری و انتشار عمومی دارایی‌های اطلاعاتی و نظارت بر اجرای آن، نظارت بر فرآیند‌های جمع‌آوری دارایی‌های اطلاعات در كلیه معاونت‌ها، سازمان‌ها شركت‌ها و ادارات كل تابعه و ارتقا و بهبود سازوكار آن، رفع موانع برای توسعه سیاست آزادسازی دارایی‌های اطلاعاتی، توسعه استفاده مجدد دستگاه‌ها و معاونت‌ها از دارایی‌های اطلاعاتی به‌منظور كاهش هزینه، بهبود عملیات جاری و توسعه امنیت و حفظ حریم خصوصی و تنظیم روابط اداری و اتخاذ رابطان اطلاعاتی برای استفاده و پیاده‌سازی سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات از مهم‌ترین وظایف تاکید شده در این بخشنامه برای مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی است.

کد N1772623

وبگردی