آفتاب
ساعتی پس از اتمام مراسم تشییع مطرح شد؛

چرا لاریجانی در مراسم تشییع پیکر شهیدحججی سخنرانی نکرد؟ / واکنش عضو هیات رییسه مجلس به فضاسازی برخی رسانه‌ها

چرا لاریجانی در مراسم تشییع پیکر شهیدحججی سخنرانی نکرد؟ / واکنش عضو هیات رییسه مجلس به فضاسازی برخی رسانه‌ها

درحالی که در ساعات اخیر برخی از فعالان اصولگرا در فضای مجازی عدم سخنرانی رییس مجلس در مراسم تشییع پیکر شهیدحججی را ناشی از بالاگرفتن انتقادات جریان افراطی اصولگرا به انتشار تصویر علی لاریجانی در کنار سیدمحمد خاتمی دانستند، یک عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید که اساساً‌ هیچ دعوتی برای سخنرانی رییس قوه مقننه در این مراسم صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در حالی که بنابر اعلام سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی قرار بود علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سخنران اصلی مراسم تشییع پیکر شهیدحججی باشد، حجت‌الاسلام پناهیان در این مراسم سخنرانی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی که پس از اعلام پایان کار جلسه علنی صبح امروز مجلس در حدود ساعت ۹ صبح به‌دلیل تقاضای نمایندگان برای شرکت در مراسم تشییع، به‌همراه تعدادی از نمایندگان در این مراسم حاضر شد، برخلاف اعلام قبلی در این مراسم سخنرانی نکرد و حال آن‌که این مراسم صبح امروز در محل میدان امام حسین تهران و با حضور بسیاری از مسئولان ارشد نظام، چهره‌های سیاسی و گروه‌ها و آحاد مردم برگزار شد.

انتقاد اصولگرایان به سخنرانی لاریجانی در مراسم تشییع شهیدحججی

نکته حائز اهمیت در این رابطه اما فضاسازی منفی برخی رسانه‌های جریان افراطی اصولگرا در واکنش به انتشار خبر مربوط به سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم تشییع پیکر شهید حججی بود. این رسانه‌ها با اشاره به انتشار تصویر علی لاریجانی در کنار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در جریان یک مراسم مذهبی در هیات پیروان پیر جماران که طی روزهای گذشته به یکی از موضوعات خبری و سیاسی کشور تبدیل شده و واکنش‌هایی را نیز در میان چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برانگیخته است، و همچنین با یادآوری مسائل مربوط به تصویب برجام در مجلس نهم، نسبت به این‌که قرار است علی لاریجانی در مراسم تشییع پیکر شهیدحججی سخنرانی کند، انتقاد کرده و این خبر را «یکی از بارزترین نشانه‌های ابتذال معانی در عرصه سیاست این روزهای ایران» دانستند.

چرخش آرام لاریجانی از راست به میانه

علی لاریجانی که از جمله حامیان سیاسی دولت اعتدال، به‌ویژه در مباحث اقتصادی و سیاست خارجی است، پس از حواشی مربوط به تصویب برجام همواره مورد انتقاد جریان افراطی اصولگرایی بوده است. انتقاداتی که حتی تا آن‌جا پیش رفت که لاریجانی عملاً از همراهی با جریان اصولگرا در انتخابات مجلس دهم و همچنین انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری سر باز زد و درحالی که در انتخابات مجلس، به‌صورت مستقل وارد میدان شد و در ادامه راه نیز در ائتلاف با جریان اصلاحات، در «لیست امید» قم قرار گرفت، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز درحالی که در ابتدای راه عملاً سکوت کرده و کناری ایستاده بود، همزمان با اوج گرفتن تبلیغات انتخاباتی با انتقاد از نحوه تبلیغاتِ رئیسی و قالیباف، ۲ کاندیدای اصلی جریان اصولگرا، تلویحاً از روحانی حمایت کرد.

واکنش منتقدان لاریجانی به سخنرانی‌ که برگزار نشد

حال این جریان منتقد افراطی که درپی انتشار تصویری از لاریجانی در کنار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، با طرح مسائلی درمورد احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ آن هم به‌عنوان گزینه مدنظر جریان اصلاحات، سطح انتقادات خود را بیش از گذشته شدت بخشیده است، حتی خبر سخنرانی رییس مجلس در مراسم تشییع پیکر شهیدحججی را نیز تاب نیاورده است. این انتقادها تا آن‌جا پیش رفت که باوجود سپری شدن تنها چند ساعت از برگزاری مراسم تشییع پیکر شهیدحججی که برخلاف اعلام قبلی بدون سخنرانی رییس مجلس برگزار شد، مسائلی درخصوص این‌که لغو سخنرانی رییس مجلس به‌‌دلیل نگرانی از بالاگرفتن اعتراضات در زمان سخنرانی بوده، در فضای مجازی مطرح شده است.

با این همه، یک عضو هیات رییسه مجلس با تکذیب این مسائل می‌گوید که اساساً قرار به سخنرانی علی لاریجانی در این مراسم نبوده است.

کاتب: هیچ دعوت رسمی برای سخنرانی رییس مجلس انجام نشده است

غلامرضا کاتب در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: هیچ دعوت رسمی برای سخنرانی رییس مجلس انجام نشده و اگر قرار بود رییس یک قوه در این مراسم سخنرانی کند، طبیعتاً باید مراحل اداری طی می‌شد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس در واکنش به اظهارنظر روز گذشته سخنگوی هیات رییسه در رابطه با این‌که علی لاریجانی سخنران اصلی این مراسم خواهد بود، گفت: احتمالاً آقای نعمتی نظر شخصی خود را مطرح کرده است و تا جایی که اطلاع دارم اساساً قرار به سخنرانی رییس مجلس نبود.

عضو هیات رییسه مجلس همچنین تصریح کرد: طبیعتاً اگر قرار بود رییس قوه مقننه سخنران این مراسم باشد، یک روحانی سخنرانی نمی‌کرد!

به گزارش ایلنا، درحالی که همواره بر لزوم حفظ اتحاد و انسجام داخلی در موضوعات ملی همچون مراسم تشییع پیکر شهدای مدافع حرم و موضوعاتی از این دست تاکید شده است، به نظر می‌رسد این بار هم گروهی سعی دارند این رویداد ملی و باشکوه را با مطامع و مقاصد جناحی و حزبی خود در حاشیه قرار دهند.

کد N1772483

وبگردی