آفتاب
ضرورت پیش بینی زیرساخت های لازم؛

زنجان در حوزه گردشگری مذهبی ویژگی های خاصی دارد

زنجان در حوزه گردشگری مذهبی ویژگی های خاصی دارد

زنجان-استان زنجان در زمینه گردشگری مذهبی ویژگی های خاصی دارد که وجود مراکزی چون حسینیه، زینبیه اعظم و بقعه قیدار نبی می تواند در رونق این حوزه اثرگذار باشد.

خبرگزاری مهر-گروه استانها-زهرا مقدمی: گردشگری حوزه ای مهم در بحث توسعه جوامع تلقی می شود و در این میان گردشگری مذهبی هم به عنوان پدیده ای مهم در این زمینه نقش آفرینی می کند.

گردشگری مذهبی در زمره قدیمی‌ ترین و پررونق ترین گردشگری‌های گذشته و حال سراسر جهان قرار دارد و قدمت آن، به قدمت خود فرهنگ دینی می‌رسد و در همه ادیان و مذاهب به گونه ای خاص خود را مطرح کرده است.

دهه محرم در استان زنجان بخصوص در شهر زنجان حال و هوای خاصی دارد و وجود دو مسجد حسینیه و زینبیه اعظم زنجان این شهر را در ماه محرم به عنوان خاستگاه عزاداری ها خاص و نمونه در جهان مطرح و زبانزد کرده است.

وی با بیان اینکه صنعت گران و صاحبان مراکز فروش صنایع دستی با توجه به اعتقادت و باورهایی که دارند در این ایام اقدام به فروش صنایع دستی نمی کنند که این امر یکی از مشکلات در حوزه گردشگری مذهبی است، گفت: امسال برنامه ریزی ویژه ای از سوی معاونت صنایع دستی استان زنجان صورت گرفته تا بازارچه صنایع دستی دایر باشد.

زنجان جزو اهداف و مقاصد گردشگری مذهبی کشور برای عاشقان امام حسین (ع)است

رحمتی با بیان اینکه  زنجان جزو اهداف و مقاصد گردشگری مذهبی کشور برای عاشقان امام حسین (ع)است، گفت: هنوز به سمت اقتصادی کردن گردشگری مذهبی کمی فاصله داریم و باید برای استفاده از این ظرفیت تلاش کنیم که در این راستا توجه به حوزه صنایع دستی از برنامه های مهم است.

حسینیه اعظم زنجان در بخش جنوبی‌ بافت قدیمی شهر زنجان و در محله‌ای معروف به همین نام واقع شده که در گذشته مشرف به دروازه‌ جنوبی شهر بوده است و بر اساس کتیبه‌ای که بر سردر ورودی این مجموعه قرار دارد، تاریخ تجدید بنای آن به عهد ناصرالدین شاه باز می‌گردد.

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد و از جنبه آیین‌های عزاداری بعنوان نخستین نمونه در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

کد N1772374

وبگردی