آفتاب

اختصاص یک میلیارد تومان برای ثبت و تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی خوزستان

اختصاص یک میلیارد تومان برای ثبت و تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی خوزستان

معاون میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار جهت ثبت و تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی خوزستان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مرجان شوشتری در این باره توضیح داد: آثاری که تحت عنوان آثار ملی شناخته می‎شوند، پس از بررسی و باتوجه به ضوابط و ارزش‎هایی که آن اثر دارد، ابتدا در فهرست آثار شناسایی شده قرار می‎گیرند و سپس پرونده ثبتی برای آن‎ها تهیه و ثبت می‎شوند و در نهایت به عنوان بناها یا محوطه‎های تاریخی یا آثار تاریخی مطرح می‎شوند.

وی افزود: در رابطه با آثار غیرمنقول که شامل بناها و محوطه‎های تاریخی هستند، این آثار علاوه بر ثبت برای حفاظت، ‌تعیین حریم هم می‎شوند که تحت عنوان نقشه عرصه و حریم تهیه و سپس به ثبت می‎رسند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: امسال با همکاری بسیار شایسته مسوولان استانی به ویژه دکتر امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی خوزستان و کارشناسان وی به موضوع ثبت و تعیین عرصه و حرایم آثار تاریخی استان خوزستان پرداخته شد و مبلغ 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به موضوع ثبت و تهیه نقشه عرصه و حریم در سطح استان خوزستان اختصاص داده شد که قطعا کمک بسیار بزرگی در جهت حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند استان خوزستان خواهد بود.

وی با تاکید بر این‎که همکاری شایسته اداره‎کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری خوزستان و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان باعث اختصاص این بودجه شد عنوان کرد: سال گذشته (1395) در این خصوص اختصاص اعتباری نداشتیم و در مجموع نیز در کشور سابقه‎ای دال بر اختصاص چنین مبلغی برای این موضوع در سطح یک استان را سراغ ندارم.

شوشتری با ابراز خرسندی از این‎که مقامات استانی به فکر حفاظت از آثار تاریخی هستند افزود:‌اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و در رأس آن دکتر نشان زحمت بسیاری کشیدند تا بتوانند نیاز به این اعتبار را توجیه کنند و در عین حال باید از رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و کارشناسان آن نیز تشکر کنم که بستر فرآهم شدن این اعتبار را فرآهم آوردند.

کد N1772345

وبگردی