آفتاب
همزمان با روز جهانی کودک؛

شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران افتتاح می‌شود

شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران افتتاح می‌شود

مدیر شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران از افتتاح آن همزمان با روز جهانی کودکان خبر داد.

علی محمد پور مدیر شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آماده افتتاح شدن این شبکه با عنوان اختصاری«دانی» عنوان کرد: دانی شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران است که با هدف دسترسی راحت تر بچه های ایرانی به کتاب و محتوای اسلم طراحی شده است.

وی افزود: این شبکه با بیشتر ناشران کودک کشور قرار داد بسته است تا کتابهای این ناشران را در دسترس کودکان قرار بدهد و از منظر مخاطب نیز کودکان کمتر از ۱۲ سال را مورد توجه قرار داده است.

محمد پور افزود: دانی کمک می‌کند تا محتوای کودک به ساده‌ترین شکل. به راحت‌ترین شکل و با ارزان‌ترین قیمت دست مخاطب در همه جای ایران برسد.

از سوی دیگر این شبکه برای ناشران نیز مفید است چون فرصت تازه ای برای درامد ناشران از آثارشان ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه این که شعار کتاب در دسترس همه‌ کودکان ایران شعار انتخاب شده برای این شبکه است، درباره ضرورت شکل گیری آن گفت: دسترسی به کتاب کودک در ایران بسیار سخت است. بالای ۶۰ درصد کودکان ایرانی به هیچگونه کتاب کودک دسترسی ندارد. از طرف دیگر بیشتر کتابفروشی‌های کشور هم کتاب کودک نمی‌فروشند. در حالی که در شهرهای مرکزی دسترسی به کتاب بسیار بیشتر است و همین باعث شکاف محتوایی بین شهرهایی مثل تهران با شهرستان ها شده است. به همین خاطر دسترسی الکترونیکی ارزان به محتوا باعث رشد اطلاعاتی و محتوایی کودکان شهرهای دیگر و نیز روستاها میشود. بخصوص که الان ضریب نفوذ اینترنت در ایران نزدیک ۹۰ درصد است و حتی روستاها هم دسترسی به اینترنت دارند.

وی افزود: شبکه دانی با اکثر ناشران برای ارائه محتوا قرار داد بسته است و فعلا نیز ۲۵۰۰ عنوان کتاب در آن فعال و در دسترس است که در شش ماه اینده به چهار هزار عنوان خواهد رسید. از سوی دیگر این شبکه با همکاری ناشران بیشتر کتابها را نیز صوتی کرده که به ارتباط گرفتن بیشتر با کتاب کمک می‌کند.

محمدپور درباره ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه نیز گفت: در این سیستم کتاب دانلود نمی‌شود و تحت سرور به صورت امن به نمایش در می‌آید. همچنین در این سیستم فروش کتاب وجود ندارد بلکه مخاطب با پرداخت حق اشتراک ماهیانه به تمام کتاب‌ها دسترسی پیدا می‌کند

مدیر شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایرانادامه داد: در دانی هر کتاب به اندازه‌ای که مطالعه شود درآمد کسب می‌کند. ۶۵ درصد کل درامد ناخالص سیستم متعلق به ناشران است که شیوه محاسبه بر اساس میزان مطالعه است. یعنی کتابی که بیشتر مخاطب را جلب کرده درامد بیشتری دارد. مخاطبان با عضویت در دانی یک هفته دسترسی آزاد به تمام کتابها دارند و بعد از ان با پرداخت مبلغی بین ۳ تا ۵ هزار تومان در ماه از تمام کتابهای موجود و تمام کتابهایی که ان ماه به دانی اضافه میشوند میتوانند استفاده کنند.

وی همچنین گفت: در دانی بخش گیمی فیکشن وجود دارد که ارائه ویژگی‌های بازی به فضای کتابخوانی است. کودکان هر چه کتاب بخوانند و در دانی مشارکت کنند پوینت و امتیاز می‌گیرند که می‌توانند آن را تبدیل به کالا و خدمات مختلف بکنند.

وی تصریح کرد: در حال آماده سازی امکان دسترسی کاملا رایگان کودکان استانهای مرزی و مناطق محروم به دانی را داریم که امیدوارم با همکاری اموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

به گفته محمدپور دانی یک دوره دو ماهه تست برای نسخه بتای خود را گذرانده است و در حال برنامه ریزی برای رونمایی اصلی از نسخه ۱ در روز جهانی کودک هستیم.

کد N1772228

وبگردی