آفتاب

گردشگری سلامت، فرصتی فرمواش شده

گردشگری سلامت، فرصتی فرمواش شده

همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان، به صنعت گردشگری سلامت، اهمیت بسیار داده شده است اما در ایران این مهم علی‌رغم مزیت‌ها و فرصت‌های زیادی که برای کشور دارد، مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

كارشناسان از گردشگري سلامت، تعاريف متعدد اما مشابهي ارائه داده اند، سازمان جهاني گردشگري، گردشگري سلامت را اينگونه تعریف می‌کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت است، به طول می‌انجامد.
گردشگری سلامت از زمان یونان و روم باستان وجود داشته و سپس به بسیاری از کشور‌های اروپایی و نقاط دیگر دنیا توسعه‌ یافته است.

به گفته كارشناسان، اين صنعت درآمد زا، از دهه 1990 به دليل ،ارتقاء تجهیزات پزشکی، جهاني شدن، ظهور و گسترش فناوري‌هاي نوين نوين اطلاعات، سالمند شدن جمعيت، ،تغییرات نرخ ارز در اقتصاد رونق گرفت و... توسعه يافت.
به طوري كه هم اكنون در آمريكا، انگلستان، هندوستان، فيليپين، سنگاپور و برخي ديگر از كشورها، به گردشگري سلامت، به عنوان يك صنعت درآمد زا توجه جدي شده است.

خوب است بدانيد: تمام كشورهايي كه براي توسعه گردشگري سلامت، برنامه ريزي كرده اند و در اين كشورها گردشگري سلامت به يك صنعت درآمدزا تبديل شده است، به انداره ايران از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي منحصر به فرد براي توسعه گردشگري سلامت، برخوردار نبوده اند اما آنها از فرصت‌هاي اندك‌شان بهره جستند و ما در ايران نتوانستيم و يا شايد نخواستيم كه از فرصت‌هاي بسيار براي گردشگري سلامت استفاده كنيم و اين درحالي است كه کشور ما از بسیاری جهات دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نمونه آن در خیلی از کشورها وجود ندارد.

چشمه‌های آب گرم و معدنی متعدد، دریاچه‌های نمک، لجنزارهای طبیعی و طبی، پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف، تجهيزات پزشكي قابل قبول، هزینه‌های پایین درمان برای گردشگران کشورهای مجاور و انگيزه بسيار آنها به همين دليل براي عزيمت به ايران، همه و همه مي‌طلبد كه به گردشگري سلامت توجه و اين مهم به يك دغدغه جدي براي مسئولان تبديل شود.

با اين همه، بدون شك، توجه به گردشگري سلامت در وضعيت فعلي يك ضرورت است، از آن جهت كه گردشگري سلامت، يك صنعت درآمد زا است و نقش موثري در افزايش درآمد كشور خواهد داشت.

در وضعيتي كه در كشور معضل بيكاري وجود دارد، توجه به گردشگري سلامت، مي تواند به ايجاد اشتغال و اشتغال‌زايي در كشور كمك كند.

توجه به گردشگري سلامت، مي تواند به رشد توسعه پايدار و پويايي اقتصاد بينجامد.

گردشگري سلامت، ارتباط كشورها را با هم بيشتر و به اين ترتيب به توسعه گردشگري هم كمك مي‌كند.

همه اين موارد مي‌طلبد كه براي رونق گردشگري سلامت در كشور، اراده ملي وجود داشته باشد و استراتژي‌هاي موثر براي فراهم آوردن بسترهاي لازم براي ايجاد گردشگري سلامت در كشور فراهم شود.

در اين راستا، بايد شرايط براي سرمايه‌گذاراني كه در اين زمينه علاقه‌مند به سرمايه گذاري هستند فراهم شود به طوري كه آنها با طيب خاطر به سرمايه گذاري در اين زمينه تمايل نشان دهند.

از سوي ديگر، فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي رونق و گسترش گردشگري سلامت، از قبيل ساخت هتل، بيمارستان‌هاي مجهز، تجهيزات پزشكي مدرن، كادر درماني خاص و آموزش ديده و از همه مهمتر تبليغات گسترده، ضروري به نظر مي‌رسد.

گردشگري سلامت،فرصت است وقتي كه بدانيم طبق آمارهاي سازمان جهاني گردشگري به ازاي جذب هر 7 گردشگر خارجي يك شغل در هر كشور ايجاد مي‌شود كه اين عدد براي گردشگري سلامت به ازاي هر 4 نفر يك شغل است. طبق برنامه مدون سازمان توسعه تجارت كشور و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در افق 1400ايران بايد بتواند هر سال 550هزار نفر گردشگر سلامت در داخل كشور جذب كند كه در اين صورت بيش از 137هزار شغل در كشور از اين راه ايجاد خواهد شد و درآمد كشور از جذب گردشگران سلامت به بيش از يك ميليارد دلار خواهد رسيد.

کد N1771985

وبگردی