آفتاب
مدیرعامل مرکز گسترش در گفتگو با مهر:

طرح حضور مستندها در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر در دست بررسی است

طرح حضور مستندها در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر در دست بررسی است

به گفته محمدمهدی طباطبایی نژاد، طرح حضور مستندها در بخش اصلی جشنواره ملی فیلم فجر و رقابت با فیلم های بلند داستانی در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، از چند ماه پیش بحث تغییر فراخوان جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم عنوان و یکی از مواردی که مطرح می شد امکان حذف بخش مستند، جوایز و نمایش مستندها بود. این زمزمه ها به سرعت واکنش منفی جامعه سینمایی مستند را به دنبال داشت تا جایی که جلسه ای با حضور تعدادی از نمایندگان جامعه مستندسازان با ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در همین رابطه با محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش مستند و تجربی به عنوان متولی اصلی سینمای مستند در کشور گفتگویی انجام دادیم که وی درباره چگونگی حضور آثار مستند در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: من مدتی سفر بودم و درباره تغییرات این حوزه خبری ندارم اما طبق آنچه که از آقای رزاق کریمی قایم مقام مرکز و دیگر مستندسازان شنیده ام حاکی از آن است که توافق اولیه ای با دبیر جشنواره فیلم شده است تا یک هیات انتخاب تشکیل شود و دو یا سه اثر از مستندسازان به بخش سودای سیمرغ راه پیدا و با آثار داستانی و دیگر آثار به رقابت بپردازند اما این یک توافق اولیه است و هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم.

وی با تاکید بر اینکه این شیوه حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر سال گذشته نیز مطرح و حتی مذاکراتی با دبیر سال گذشته فجر شده بود، افزود: فکر می کنم این تصمیم اتفاق بدی نیست ولی با این حال دوست داشتم یک بخش مستند مستقل در فجر می ماند زیرا در همه جشنواره های معتبر دنیا بخش مستند و فیلم کوتاه وجود دارد و حتی جوایز اصلی را به بخش مستند و فیلم کوتاه هم می دهند.

طباطبایی نژاد با اشاره به شیوه نامناسب اکران مستندها در کاخ جشنواره فیلم فجر بیان کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته اکران آثار مستند در زمان های بد و در مواقع ناهار و استراحت افراد انجام می شد به نظرم الگوی جدید که پیشنهاد شده تصمیم خوبی است. با این حال فکر می کنم دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر نباید به اعتبار اینکه سینمای مستند طرفدار زیادی ندارد آن را از جشنواره حذف کنند.

مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی عنوان کرد: سینمای مستند در سال های اخیر در کشور ما پیشرفت خوبی داشته و توانسته افراد زیادی را به خود جلب کند و حتی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر جوایز اصلی به فیلم «ایستاده در غبار» که یک فیلم مستند بازسازی شده بود رسید بنابراین باید بیش از اینها به سینمای مستند توجه شود.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای حضور هرچه بهتر فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر فراهم شود و مستندسازان بتوانند با شرایط بهتری به رقابت بپردازند.

کد N1771927

وبگردی