آفتاب
ضربان‌روستاهای‌خراسان‌جنوبی‌کندمی‌زند

برگی دیگر از مشکلات روستاهای بیرجند/جای خالی مرکز پژوهش روستایی

برگی دیگر از مشکلات روستاهای بیرجند/جای خالی مرکز پژوهش روستایی

بیرجند- اعضای شورای بخش مرکزی بیرجند طی دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به بیان مشکلات روستاییان پرداخته و خواستار رفع آن شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بر اساس آمار و اطلاعات مسئولان، بخش مرکزی بیرجند دارای ۳۲۴ روستا و ۵۲ هزار نفر جمعیت بوده که این امر خدمت رسانی به مردم را دچار مشکل می کند.

بر کسی نیز پوشیده نیست که روستاهای خراسان جنوبی طی ۱۸ سال گذشته خشکسالی های جانفرسایی را بر خود دیده و این امر مهاجرت آن ها را رقم زده است. بنابراین باید اشتغالزایی و توسعه روستاها مورد توجه قرار گیرد تا بیش از این خطر خالی شدن روستاها را شاهد نباشیم.

وجود برخی از مشکلات موجود در روستاهای بخش مرکزی بیرجند، زمینه دیدار اعضای شورای بخش مرکزی این شهرستان با نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی را فراهم کرده که در این دیدار به بیان مشکلات روستاها پرداخته شد.

محصولات تولیدی روستایی مورد توجه قرار گیرد

رئیس شورای بخش مرکزی بیرجند در این دیدار با بیان اینکه توسعه روستاها یکی از ملزومات رسیدن به توسعه پایدار است، گفت: باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا دستگردی با اشاره به موانع موجود پیش روی توسعه روستایی بیان کرد: موانع قانونی از مهم ترین مشکلات پیش روی این امر است.

وی با بیان اینکه در ماده ۱۰ قانون، دهیاری ها خودکفا معرفی شده اند، افزود: این تعریف خودکفایی، دهیاران را از اخذ منابع دولتی محروم می کند.

دستگردی کمبود های مالی را از دیگر مشکلات روستاییان دانست و گفت: باید صنعت و حمایت از محصولات تولیدی روستاییان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس شورای بخش مرکزی بیرجند اظهار کرد: آستان قدس رضوی در زمینه فروش محصولات تولیدی روستاییان می توان کمک بسیار خوبی باشد.

وی ادامه داد: با کمک آستان قدس رضوی می توان در زمینه بازاریابی، بازارسازی و ایجاد اشتغال برای روستاییان گام های موثری برداشت.

دستگردی خواستار تغییر نگاه مسئولان به برخی از مسائل روستایی شد و افزود: باید نگاه مسئولان ذیربط به انجام طرح های هادی و ساخت مسکن در روستاها تغییر کند.

وی با بیان اینکه روستاها مرکز خدماتی، ارزشی و فرهنگی محسوب می شوند، اظهار کرد: هر خانه روستایی کنونی یک گارگاه تولیدی بوده که نباید ساختار آن تغییر کند.

رئیس شورای روستای دستگرد ادامه داد: همچنین طرح های هادی کنونی که در روستاها پیاده می شود، شبیه شهرها بوده که باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه معابر روستایی محل عبور و مرور وسایل نقلیه ای مانند تراکتور، وانت و یا احشام است، اظهار کرد: اگر قرار است معابر شهری وسیع شود، معابر روستایی نیز باید وسیع تر شود که این در طرح های هادی نمی گنجد.

دستگردی  بیان کرد: همچنین در انجام طرح های هادی به بافت و فرهنگ روستاها توجه نشده که باید مورد توجه قرار گیرد.

جای خالی مرکز پروهش روستایی

رئیس شورای روستای دستگرد با اشاره به دیگر مشکلات روستاییان بیان کرد: طبق قانون مسکن، یک روستایی زمانی در تعریض معابر، می تواند زمین معوض دریافت کند که ۷۰ درصد از زمینش از بین رفته باشد.

وی ادامه داد: این قانون انگیزه روستاییان را نسبت به شرکت در طرح تعریض معابر کاهش می دهد که باید به آن توجه شود.

دستگردی با بیان اینکه باید ظرفیت های روستاییان نیز شناسایی شود، افزود: باید مرکز پژوهش روستایی  ایجاد شود.

وی با بیان اینکه حرکت علمی نیازمند ایجاد زیرساخت ها است، افزود: اولین زیرساخت مورد نیاز برای این حرکت، ایجاد مرکز پژوهشی روستایی است.

دستگردی خواستار دیدار اعضای شورای بخش مرکزی بیرجند با مقام معظم رهبری شد و گفت: بدون شک رهنمودهای این مقام عالی در کشور می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات روستاییان باشد.

دولت ها نظر مساعدی به شوراها ندارند

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی بیرجند نیز در این دیدار با بیان اینکه بخش مرکزی بیرجند دارای ۳۲۴ روستا است، گفت: این امر باعث وجود کمبودهایی در بخش شده است.

سید محمد حسینی با اشاره به گستردگی روستاهای بخش مرکزی بیان کرد: با توجه به این پراکندگی و تعداد زیاد روستاها، بودجه های کنونی نمی تواند خواسته ها و نیازمندی های روستاییان را رفع کند.

وی ادامه داد: همچنین با گذشت زمان و پیشرفت تلکنولوژی نیز نیازها و خواسته های مردمی افزایش می یابد که باید مورد توجه قرار گیرند.

حسینی با بیان اینکه تمام دولت هایی که آمدند نظر مساعدی با شوراها ندارند، گفت: آنچه که دهیار و یا شورا می گوید، قابل قبول برای آن ها نیست.

توسعه روستایی پایه توسعه کشور است

نائب رئیس شورای بخش مرکزی بیرجند هم در این  دیدار بیان کرد: جمعیت روستایی در ابتدای انقلاب بر اساس سرشماری از جمعیت شهری بالاتر بوده است و این در حالی است که خدمات و امکانات شهری بیشتر از روستاها بوده است.

رضا احمدی با بیان اینکه از عمر با برکت انقلاب امکاناتی اعم از برق، آب، گاز و آسفالت راه روستایی در اختیار روستاها قرار گرفت، افزود: علی رغم این امکانات، باز هم شاهد مهاجرت ها و کاهش جمعیت روستایی هستیم.

وی با بیان اینکه این امر نشان دهنده این است که شاخص های توسعه روستایی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: در شرایط فعلی روستاها توجیه اقتصادی نداشته و باید مورد توجه قرار گیرند.

رئیس شورای روستای دل آباد با بیان اینکه توسعه روستایی پایه توسعه کشور است، افزود: اگر روستاها را مورد توجه قرار نداده و درنیابیم در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

سخت گیری بر روستاییان سبب مهاجرت می شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در این دیدار بیان کرد: سخت گیری های بیش از حد به روستاییان موجب مهاجرت آن ها به شهرها می شود.

آیت الله سید علیرضا عبادی ادامه داد: نمی شود که بر روستایی سخت گرفت و از وی نیز انتظار داشت که در روستا بماند.

وی با اشاره به قوانین مانع بر توسعه روستاها بیان کرد: این قوانین را می توان تغییر داد و باید از طریق اعضای شورا به استانداری ها و نماینده  انتقال داده شده تا از این طریق نیز در وزارت کشور و مجلس مطرح شود.

آیت الله عبادی با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط اعضای شورای بخش مرکزی بیرجند بیان کرد: تمامی این مشکلات در قانون تعریف شده و دارای مسئول است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید مشکلات از مسئولان مطالبه شود، افزود: افرادی که در حل مشکلات کم کاری می کنند، نسخه ای از آن را برای پیگیری به ما بدهند.

آیت الله عبادی با اشاره به درخواست اعضا مبنی بر دیدار با رهبری بیان کرد: پیگیری هایی برای دیدار اقشار مختلف مردم خراسان جنوبی با رهبری و یا سفر ایشان به استان انجام شده است.

کد N1771817

وبگردی