آفتاب
در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح شد:

غار اسپهبد خورشید در معرض آسیب معادن است/ پایش ۴۹ غار

غار اسپهبد خورشید در معرض آسیب معادن است/ پایش ۴۹ غار

سوادکوه - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هشت معدن در مسیر غار اسپهبد خورشید فعالیت می کنند و این غار در معرض آسیب است.

علی‌اکبر یداللهی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در گردهمایی روز غار پاک در پای غار اسپهبد خورشید سوادکوه، بابیان اینکه امروز برای حمایت بسیاری از چیزها یک روز ملی داریم، افزود: با توجه به اهمیت غارها، دوم مهرماه به‌عنوان روز ملی غار پاک نام‌گذاری شده است.

معاون فنی محیط‌زیست استان مازندران، بابیان اینکه اولین پناهگاه انسان‌های اولیه غارها بوده، و در حال حاضر، غار تنها زیست‌گاهی است که در ایران و به‌ویژه در مازندران ناشناخته مانده، بر اهمیت نام‌گذاری یک روز برای غارها تأکید کرد.

وی تعداد غارهای موجود در استان مازندران را ۴۹ غار برشمرد که از این تعداد ۲ غار آبی و برخی نیز زیستگاه خفاش‌ها محسوب می‌شوند، افزود: امروز همگام با بازدید از غار اسپهبد خورشید، در شهرستان‌های دیگر استان نیز چنین برنامه‌ای اجراشده است.

یداللهی بر تاریخی بودن غار اسپهبد خورشید تأکید ویژه کرد و گفت: روزگاری این غار حافظ انسان‌ها در برابر بیگانگان بوده است اما امروز معادن اطراف این غار را گرفته‌اند و برداشت‌ها موجب از میان رفتن آن خواهد شد.

وی بابیان اینکه برای تشکیل غارها میلیون‌ها سال زمان نیاز است و به‌راحتی قابل احیا نیستند، افزود: غار اسپهبد برای ۳۰۰ میلیون سال پیش بوده و اگر آسیب ببیند، باید به همین میزان صبر کرد تا دوباره ایجاد گردد.

یدالهی بابیان اینکه ما نمی‌خواهیم در برداشت از معادن، اتفاقی برای غارها رخ دهد، بر مشخص شدن حریم برای غارها برای عدم تلاقی معادن و غارها تأکید کرد و افزود: در رابطه با غار اسپهبد خورشید، در حال حاضر با میراث فرهنگی در حال هماهنگی هستیم که حریم حفاظتی این غار برای ما فرستاده شود؛ چراکه ۸ معدن در مسیر آن در حال بهره‌برداری است و اگر به فکر نباشیم، این غار از دست خواهد رفت.

معاون فنی محیط‌زیست استان مازندران، یکی از اهداف مهم این گردهمایی را کاهش و یا توقف فعالیت معادن اطراف این غار برشمرد و افزود: از دیگر اهداف ما ایجاد بحث کاوش غارها در سطح استان است؛ همچون غار دانیال تنکابن که یک استخر طبیعی زیرزمینی که هیچ کاوشی در رابطه با آن انجام‌نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از مسئولان و اعضای سمن‌های محیط‌زیستی فعال در شهرستان برای حمایت از این غار در پای غار اسپهبد خورشید گرد هم آمدند و بابیان پیشینه تاریخی این غار، سمن‌های زیست‌محیطی خواستار توقف و یا جابجایی فعالیت معادن اطراف غار شدند و فرماندار شهرستان نیز در این رابطه قول پیگیری و مساعدت دادند.

کد N1771530

وبگردی